Escultures i pintures famoses de l'art occidental

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 11,23 KB

Laocoont

Autors: Agesandre, Polidor i Atenodor Cronologia: segle I aC, descoberta al palau de Neró a Roma. Anàlisi: Té una composició piramidal en diagonal i unes corbes molt exagerades amb una tensió muscular. Expressivitat als rostres i una multiplicitat de punts de vista. Tema: Laocoont, va desaconsellar l’entrada del cavall de Troia que pretenien els grecs. Els déus li castigaren enviant-li dues serps. Significat: La ira dels déus i el seu poder davant dels mortals. Els mortals no poden decidir el seu futur.

Partenó

Autor: Ictinos Cronologia: 447-432 aC Materials: Marbre i fusta Sistema: Arquitravat. Context: És el final de les Guerres Mèdiques i l'inici del Segle d’Or, amb la consolidació del sistema democràtic a Atenes. Estil: grec clàssic, els artistes s’aproximen a l’ideal de bellesa. Anàlisi: Sistema constructiu arquitravat amb una planta amb temple amb pronaos i naos. Coberta: entaulament dòric arquitrau. Façana: ordre dòric. Significat: significa el poder hegemònic d’Atenes i fa una funció religiosa.

Dorífor

Cronologia: 475-445 aC Material: bronze i marbre Lloc: Museo Arqueologic de Nàpols. Context: És un nou sistema polític: democràcia ateniense i la fi de les guerres mèdiques per l'enfrontament entre grecs i perses pel control del territori. Estil: Té una influència en el món de les idees de Plató. Anàlisi: Proporcions harmòniques, composició en S i un contrapposto. Tema: religiós que significa la percepció de la bellesa.

Discòbol

Cronologia: 450 aC/1,56m Lloc: Museo Nacional d'Itàlia. Context: Primera meitat del Segle d’Or amb una democràcia ateniense i la fi de les guerres mèdiques. Estil: Manteniment de formes pròpies de l’estil arcaic amb representació de cos en moviment. Anàlisi: Composició complexa d'arc, interès anatòmic i un trencament de la simetria de la llei de frontalitat.

Ara Pacis

Dimensió: Alçada 155cm, alt 10,50-11,50 Lloc: Municipi de Roma Context: Final de les guerres de conquesta, el senat encarrega un altar com a mostra d’agraïment a l’emperador August. Anàlisi: composició amb ritme, amb tècnica de relleu mig i baix amb retrats individuals per la família i idealitzats per la resta. Tema: Temes vegetals per evocar la prosperitat del període imperial amb fulles d’acant, espiral i contracorbes. Significat: Sacrifici d’un xai i dos bous.

Santa Sofia de Constantinoble

Lloc: Turquia Cronologia: 532-37 Context: Expansió del Cristianisme dins de l’Imperi Romà. Estil: Art al servei de l’estat i l’Església ortodoxa. Anàlisi: Sistema constructiu voltat amb nau central, dos naus laterals, nàrtex i absis. Suport: 4 pilars, 4 arcs de suport i 4 petxines. Coberta: cúpula central i semicúpules. Interior: Desaparició del mur i diferents altures a les columnes. Exterior: Contraforts exteriors afegits per reforçar l’estructura.

Absis Catedral de Monreale

Cronologia: cap a 1190 Context: Sicília va quedar dins de l’Imperi romà occidental després de la divisió per Teodosi. Estil: Estil bizantí amb representació de figures sagrades amb fons daurat i composicions simètriques. Anàlisi: Predomini de la línia amb qualitat hieràtica, fons daurat i una perspectiva jeràrquica. Tema: religió de l’Antic i Nou Testament. Significat: Sentit de la vida cristiana en imatges i funció religiosa i didàctica.

Mesquita de Còrdova

Any: 786 Materials: maó vermell i pedra blanca. Context: 632 mor Mahoma, profeta de l’Islam creació de l’Imperi islàmic. Estil: Influències gregues, romanes i bizantines amb una planta basilical i centralitzada. Anàlisi: Sistema constructiu de fusta sobre arcs amb una planta hipòstila. Suport: columnes corínties. Coberta: encavallades de fusta a doble vessant.

Matrimoni Arnolfini

Any: 1434 Lloc: Galeria Nacional Context: Ducat de Borgonya, segle XV, Bruges, rutes comercials de luxe. Estil: pintura sobre tela en cavallet amb tècnica a l’oli que permet gran detallisme amb retrats i paisatges. Anàlisi: composició simètrica amb perspectiva lineal, retrats individualitzats i molta llum natural. Temes: Tema costumista amb una escena profana. Significat: Simbolisme d'una espelma encesa, fruita, llit vermell... fa la funció de testimoni del casament.

Jardí de les Delícies

Cronologia: 1480-1490 Lloc: Palau de Nassau de Brussel·les Context: Mecenes de l’obra, l’encarrega el governador de Burgundia. Finalment serà exposat en el museu del Prado. Estil: Estil flamenc amb pintura a l’oli sobre cavallet de petites dimensions. Anàlisi: Dinamisme amb composició simètrica de formes pures, amb un triangle superior i un cercle central. Tema: Tema amb tonalitat monocroma. Significat: s'eleva a la categoria d’arts, la fantasia del pintor permet pintar aquelles figures i imatges amb contingut sarcàstic.

Escola d'Atenes

Autor: Rafael Cronologia: 1509- 1511 Estil: Renaixentista, Cinquecento Localització: Estança de la Signatura, Vaticà, Roma Context: Centre cultural i artístic traslladat de Florència a Roma, el papa Juli II s’encarrega de l’ampliació i nova construcció. Tema: recuperació dels filòsofs i savis del món grecoromà i dos personatges centren la composició. Anàlisi: pintura al fresc sobre mur amb una perspectiva lineal amb molta llum natural i una degradació tonal del cel amb colors de forma harmònica. Significat: Recuperar els ensenyaments de la tradició clàssica, la seva funció era decorar la sala destinada a les signatures de documents oficials del papa.

David de Donatello

Cronologia: 1430 o 1440 Estil: Renaixentista, Quattrocento Dimensions: 1,58 m Lloc: Museu Bargello, Florència Context: Renaixement dins del període del Quattrocento, centre cultural i artístic amb un nucli intel·lectual. Tema: Tema bíblic. David adolescent, jove pastor de Betlem, en batalla contra els filisteus. Anàlisi: Moviment equilibrat contrapposto exagerat amb trencament de la llei de la frontalitat amb proporcions humanes. Significat: Encàrrec per Cosme de Médici per al jardí del seu palau.

Rapte de les Sabines

Autor: Giambologna Cronologia: 1581-1683 Materials: marbre Mides: 4,10 m Estil: manierista Tema: llegendari i històric. Localització: Galeria della Acadèmia Context: La Reforma protestant i la Contrareforma amb nous mecenes i nous objectius per als artistes. Període entre Renaixement i Barroc. Anàlisi: Eix compositiu amb una línia serpentinata, en espiral amb una composició piramidal de base àmplia. Home vell a la base, ajupit, dona al damunt i home jove al centre. Significat: representa l’evolució en l’escultura iniciada per Miquel Àngel i la seva funció va ser l'encàrrec de la família Mèdici.

Las Meninas

Autor: Velázquez Cronologia: 1656 Mides: 3,18 x 2,76 Localització: Museu del Prado Estil: Manierisme. Context: El segle XVII situa l’imperi dels Àustries hispànics en un període de decadència política. Tema: Retrat col·lectiu, pintura de gènere, interior a palau, escena quotidiana dins del taller de l’artista. Anàlisi: Composició oberta, no presenta límits definits amb perspectiva aèria, realisme en els retrats i diferent tipus de pinzellada. Significat: El quadre va decorar el despatx del rei Felip IV, mostra d’apreci d’aquesta obra per al rei.

San Carlino alle Quattro Fontane

Arquitecte: Francesco Borromini Cronologia: 1638-41 Localització: Roma Context: Segle XVII de guerres de religió, època de crisi econòmica amb contrareforma amb nous màrtirs i sants. A la monarquia absolutista a França de Lluís XIV “Rei Sol”. Estil: Nou tractament de l’arquitectura a una arquitectura feta per a ser “sentida” amb trencament de la línia recta. Llum per impactar al fidel. Anàlisi: Sistema constructiu voltat però la façana utilitza sistema arquitravat decoratiu amb una planta centralitzada ovalada amb nau única i capelles. Significat: Un encàrrec de l’orde dels Trinitaris amb significat de la genialitat de Borromini.

Al·legoria de la Pintura

Autor: Vermeer de Deft Cronologia: 1666-68 Lloc: Kunsthistorisches Museum Material: Oli sobre tela Dimensions: 120 x 100 Context: República independent des del 1648 a la companyia de les Índies Orientals amb noves temàtiques en pintura. Estil: Barroc holandès, temes novedosos de la llibertat política i religiosa. Tema: pintura de gènere. Anàlisi: Composició organitzada en tres verticals paral·leles i horitzontals amb llum natural que entra pel fons a través d’una finestra. Significat: Aquest quadre va passar per diferents mans i acabà per pertànyer a una família austríaca.

Quattrocento la Pietà

Autor: Miquel Àngel Estil: Renaixement, Quattrocento Cronologia: 1499 Material: marbre Context: Artista polifacètic però es considera escultor: veu la potencialitat del bloc de marbre. Anàlisi: Composició tancada dins del triangle equilàter o composició piramidal amb mantell de la Verge a la base Eix. Tema: Tema religiós amb humanització del sentiment religiós. Significat: Encàrrec de l’ambaixador de França i l'intent d’humanitzar la religió.

Entradas relacionadas: