Escultura del Renaixement: Quattrocento i Cinquecento

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,18 KB

Escultura del Manierisme

Representació del moviment serpentinata. L'escultura té moviment i obliga a contemplar-la des de diversos punts de vista. Gran definició de l'anatomia. Alliberament del culte a la bellesa clàssica com:

  • La serenitat
  • L'equilibri

Giambologna

  • El rapte de les Sabines
    • Moviment helicoïdal
    • El moviment es converteix en un crit ascendent
    • Les figures estan esculpides en un sol bloc

Cellini

  • Perseu amb el cap de la Medusa
    • Musculatura poderosa i en tensió
    • Gest contingut
    • Va ser fosa en bronze d'una sola peça

Cinquecento: Escultura

S'interessa pel naturalisme. Tendència al monumentalisme. Predomini de les línies corbes. Utilització de la forma serpentinata que reforça el seu dinamisme.

Miquel Àngel

  • Defensa que l'escultura està dintre de la pedra i que s'ha d'extreure
  • Només utilitza un bloc de marbre
  • Defensa que l'únic punt de vista vàlid és el frontal, encara que treballa tot el volum
  • Cerca captar una idea
  • Perfecció anatòmica
  • Terribilità
  • La pietat del Vaticà
  • David
    • Dimensions més grans que el natural
    • Postura hel·lènica
    • Mans doblegades i gran expressivitat facial
  • Mausoleu de Juli II
    • Moisès
      • Moviment contingut
      • Expressivitat
    • Els esclaus
  • Pietat Rondanini
    • Inicia el manierisme
    • L'equilibri es trenca amb la recerca del moviment
    • Verticalitat
    • Opta per l'inacabat a l'igual que en un dels esclaus
    • Abandona la perfecció anatòmica
    • Despreocupació per la bellesa plàstica

Quattrocento: Escultura

L'escultura renaixentista reprèn el cànon dels 9 caps creat per Lisip en l'Apoxiomen. Es torna al contrapposto. Les representacions escultòriques adquireixen moviment i expressivitat. Reaparició del retrat eqüestre amb referència a Marc Aureli. Aparició de monuments funeraris. Tomba d'Innocenci VIII, d'Antonio Pollaiuolo. Creació de cantories (balcons per als cors). La cantoria de la catedral de Florència, de Donatello i Luca della Robbia. Els materials utilitzats són: marbre, bronze, pedra, guix, fusta i la terracota vidriada i policromada (aquesta darrera al taller dels Della Robbia).

Ghiberti

  • Porta del paradís del baptisteri de Florència
    • Baix relleu
    • Perspectiva geomètrica que serà utilitzada també en la pintura
    • Gradació de relleus

Donatello

  • David
  • El profeta Zuccone. Destaca la seva expressivitat
  • Primer retrat eqüestre de l'Edat Moderna. Cavall i genet avancen amb serenitat. Demostren l'autoritat del vencedor.

Verrocchio

  • Dinamisme que es demostra en què el cavall i el genet mouen el cap en direccions oposades. Expressa tensió i vitalitat en els seus cossos.
  • David

Entradas relacionadas: