Escultura del Renaixement: Quattrocento i Cinquecento
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,18 KB
Escultura del Manierisme
Representació del moviment serpentinata. L'escultura té moviment i obliga a contemplar-la des de diversos punts de vista. Gran definició de l'anatomia. Alliberament del culte a la bellesa clàssica com:
- La serenitat
- L'equilibri
Giambologna
- El rapte de les Sabines
- Moviment helicoïdal
- El moviment es converteix en un crit ascendent
- Les figures estan esculpides en un sol bloc
Cellini
- Perseu amb el cap de la Medusa
- Musculatura poderosa i en tensió
- Gest contingut
- Va ser fosa en bronze d'una sola peça
Cinquecento: Escultura
S'interessa pel naturalisme. Tendència al monumentalisme. Predomini de les línies corbes. Utilització de la forma serpentinata que reforça el seu dinamisme.
Miquel Àngel
- Defensa que l'escultura està dintre de la pedra i que s'ha d'extreure
- Només utilitza un bloc de marbre
- Defensa que l'únic punt de vista vàlid és el frontal, encara que treballa tot el volum
- Cerca captar una idea
- Perfecció anatòmica
- Terribilità
- La pietat del Vaticà
- David
- Dimensions més grans que el natural
- Postura hel·lènica
- Mans doblegades i gran expressivitat facial
- Mausoleu de Juli II
- Moisès
- Moviment contingut
- Expressivitat
- Els esclaus
- Moisès
- Pietat Rondanini
- Inicia el manierisme
- L'equilibri es trenca amb la recerca del moviment
- Verticalitat
- Opta per l'inacabat a l'igual que en un dels esclaus
- Abandona la perfecció anatòmica
- Despreocupació per la bellesa plàstica
Quattrocento: Escultura
L'escultura renaixentista reprèn el cànon dels 9 caps creat per Lisip en l'Apoxiomen. Es torna al contrapposto. Les representacions escultòriques adquireixen moviment i expressivitat. Reaparició del retrat eqüestre amb referència a Marc Aureli. Aparició de monuments funeraris. Tomba d'Innocenci VIII, d'Antonio Pollaiuolo. Creació de cantories (balcons per als cors). La cantoria de la catedral de Florència, de Donatello i Luca della Robbia. Els materials utilitzats són: marbre, bronze, pedra, guix, fusta i la terracota vidriada i policromada (aquesta darrera al taller dels Della Robbia).
Ghiberti
- Porta del paradís del baptisteri de Florència
- Baix relleu
- Perspectiva geomètrica que serà utilitzada també en la pintura
- Gradació de relleus
Donatello
- David
- El profeta Zuccone. Destaca la seva expressivitat
- Primer retrat eqüestre de l'Edat Moderna. Cavall i genet avancen amb serenitat. Demostren l'autoritat del vencedor.
Verrocchio
- Dinamisme que es demostra en què el cavall i el genet mouen el cap en direccions oposades. Expressa tensió i vitalitat en els seus cossos.
- David