Equip Tècnic: Fotografia i So en Producció Audiovisual

Enviado por Chuletator online y clasificado en Diseño e Ingeniería

Escrito el en catalán con un tamaño de 10,71 KB

EQUIP TÈCNIC: FOTOGRAFIA

DIRECCIÓ DE FOTOGRAFIA / PRIMER OPERADOR / DOP: Treballa coordinat amb el director i el director artístic per donar el look desitjat a la producció. És el responsable, a més, del departament de maquinistes i elèctrics. Funcions: Definir la paleta de color juntament amb altres departaments d’art, escenografia i vestuari. Asistir a les localitzacions tècniques per estudiar les necessitats d’il·luminació. Escollir el cos de càmera, les lents, els accessoris i elaborar el llistat de càmera. Escollir, en col·laboració amb el gaffer, els materials i el tipus d’il·luminació que es farà servir en cada decorat i dissenyar un mapa de llums i la seva instal·lació. Planejar amb el director els planos que es rodaran, ajustar la llum i la càmera amb els dobles de llums. Supervisar la feina del departament de grips al rodatge. Supervisar la feina del DIT al rodatge. Visionar els dailies al final de cada jornada juntament amb el director. Tècnic d’imatge digital - Supervisar la feina del departament d’etalonatge en la postproducció. Aprovar la còpia màster final per la exhibició a sales i revisar les còpies màster per a la exhibició en altres mitjans.

SEGON OPERADOR:

És el responsable de les operacions amb la càmera. Realitza els moviments i selecciona on es colocarà la càmera segons les indicacions del director de fotografia. Realitzarà tots els ajustos de velocitat, diafragma, foco, etc. Realitzarà les tomes ajudat pel foquista. Cuidarà de la càmera i supervisarà la feina de l’ajudant de càmera.

FOQUISTA:

De ell dependrà que la imatge estigui ben enfocada, que estigui “a foco”. Treballarà sota les indicacions del DOP. Calcularà el promig de foco, mesurant la distància entre el personatge i la càmera amb una cinta mètrica. Efectuarà canvis de diafragma, canviarà objectius, prepararà i colocarà filtres i difusors, etc.

AJUDANT DE CÀMERA:

Organitza i executa tots els ajustos inicials de la càmera. Carrega les bateries després de cada jornada i realitza el manteniment preventiu de la càmera. La vigila en els descansos. També s’ocupa de carregar i descarregar els arxius dels equips i fa les còpies de seguretat.

FOTO-FIXA:

És el fotògraf del rodatge. Durant la preproducció s’encarrega de fotografiar el vestuari, el maquillatge, els assajos, etc. En la producció busca imatges dels membres de l’equip tècnic i artístic així com imatges de la pel·lícula. Aquestes imatges seran en gran part la base del màrqueting i la promoció del projecte.

OPERADOR D’STEADYCAM:

Steadicam és el nom comercial d’un estabilitzador de càmera. Aquest estabilitzador està composat per un braç vertical que conecta la càmera amb un suport que amortigua els moviments. El cos de l’operador queda unit a l’estructura mitjançant un arnés. S’aconsegueixen moviments de càmera molt fluïds.

DEPARTAMENT DE MAQUINISTES / GRIPS:

Aquest departament s’ocupa de situar la càmera on decideix el DOP. Monten i ajusten les vies pels travellings i altre tipus d’estructures en les que s’haurà de fixar la càmera. També s’ocupen de dispositius com ara dollys, grues, càmera-cars, drons, etc.

KEYGRIPS

És el cap del departament. Treballa juntament amb el director de fotografia i determina d’acord amb el guió tècnic i els desglosses de guió els planos que necessitaran equipament especial.

BEST BOY GRIP

És l’ajudant del keygrip. Transmet les seves ordres a la resta de maquinistes i ajudarà a preparar i muntar les estructures del següent set.

GRIPS

Són els tècnics que treballen muntant aquelles estructures i maquinària que es consideren necessàries per aconseguir els planos desitjats pel director de fotografia.

OPERADOR DE CAP CALENT

S’encarrega de “pilotar” el “cap calent” o grua de gravació. Per “pilotar” una grua són necessaris dos operadors, un de càmera i l’altre de la grua. Han d’estar molt compenetrats.

DEPARTAMENT D’ELÈCTRICS:

Aquest departament s’ocupa d’il·luminar el set sota les ordres directes del director de fotografia. Segons les indicacions del DOP, col·locarà i distribuirà els equips d’il·luminació dissenyat per a cada set o localització.

CAP D’ELÈCTRICS / GAFFER

És el cap del departament i treballa sota les ordres directes del DOP. Utilitza diferents eines de mesura com polímetres, fotòmetres o termocolorímetres. Situa, dirigeix i corregeix la llum mitjançant gelatines, viseres, banderes i d’altres accessoris.

JUDANT DE CAP D’ELÈCTRICS / BEST BOY

És un elèctric molt hàbil, autèntic manetes, encarregat de preparar l’il·luminació del set següent mentre el gaffer supervisa l’activitat del set de rodatge.

ELÈCTRIC / OPERADOR DE LUMINOTÈCNIA

S’encarrega de la instal·lació dels trípodes, muntatge i connexió de focos, i de les mangueres d’il·luminació sota les ordres del gaffer.

GENNY OPERATOR

És l’encarregat de la col·locació i funcionament dels grups electrògens, així com de la tirada de mangueres d’il·luminació fins el set de rodatge.

EQUIP TÈCNIC: SO

El so de producció o so directe és aquell que s’enregistra en el moment del rodatge. Consta fonamentalment del diàleg, del so ambient associat a cada escena (room tones) i altres efectes que podran ser necessaris en la postproducció (wildtracks). El so és extremadament important per una producció audiovisual i s’ha de captar amb la mateixa cura i interès que la imatge.

MESCLADOR DE SO / TÈCNIC DE SO/ SOUND MIXER

La seva feina comença en la preproducció, encarregant-se de la elecció correcta de l’equip, microfonia, accessoris, etc. a partir de l’estudi del guió tècnic i els desglosses de guió. Quan comença el rodatge opera l’equip de gravació i controla el so per aconseguir el millor enregistrament possible.

OPERADOR DE JIRAFA / PERCHISTA / BOOM OPERATOR

És l’encarregat d’operar amb la pértiga en la qual està fixada el micròfon per tal d’obtenir una gravació òptima dels diàlegs. Ha de ser molt curos per no generar hombres ni fer que entri el micròfon en plano. És molt útil que conegui els diàlegs i les accions dels personatges, per això ha d’estar molt atent als assajos.

AJUDANT O AUXILIAR DE SO / CABLEMAN

S’encarrega sobretot d’ajudar al microfonista i al mesclador tirant i controlant el cablejat. Pot encarregar-se a més de fer servir una pértiga extra i de gravar els wildtracks i els roomtones en els descansos. Oculta els micròfons a la roba dels actors i entre els objectes del decorat. És el responsable del manteniment dels equips i materials i realitza les còpies de seguretat dels arxius.

EQUIP TÈCNIC: ART

És el departament que estableix el look i la paleta de colors del projecte. Degut a que és el responsable final de l’estètica, d’aquest departament dependran directament tres departaments: Atrezzo (props), Vestuari, Maquillatge. DIRECTOR DE ARTE / PRODUCTION DESIGNER: És el supervisor general del look visual de la producció i coordina la posada en escena d’un projecte audiovisual. Supervisa els elements que intervenen en la seva configuració estètica. Escenògraf: Mà dreta del director d’art. Planifica i supervisa la construcció dels decorats. Col·labora amb el director i el director de fotografia per plantejar com es filmarà la seqüència i el plano per tal de preveure parets mòbils, troneres o altres on poder colocar la càmera dins el decorat.

AMBIENTADOR / DECORADOR: S’encarrega de la decoració de l’escenografia: catifes, accessoris pràctics, il·luminació, mobles, cortines, papers pintats, etc. Aquests elements es compraran o es llogaran, o bé es faran construir. REGIDOR DE PRODUCCIÓ / PRODUCTOR D’ART: Treballa sota les ordres del decorador i buscarà els objectes, mobles i elements decoratius que seran utilitzats per “vestir” el set. Localitzarà, comprarà o llogarà depenent de la disponibilitat dels mateixos. DEPARTAMENT D’ATREZZO / PROPS: El departament d’atrezzo s’encarrega de tots els objectes que seran manipulats pels personatges. Si per exemple un personatge no toca una cadira, aquesta serà responsabilitat del decorador, però si el guió exigeix que l’actor interactui amb aquesta serà responsabilitat de l’atrezzista. Sovint els elements d’atrezzo juguen un paper super important en la història i la seva elecció pot resultar fonamental en el resultat final de la pel·lícula. L’atrezzista és l’encarregat d’adquirir, conservar, supervisar la colocació, reparar -si és necessari- i tornar tots els objectes que es facin servir durant l’escena. Col·laborarà directament amb l’ambientador de decorats. DEPARTAMENT DE VESTUARI: És un dels departaments fonamentals per l’acabat visual d’un projecte audiovisual i la definició dels personatges. El vestuari parla sobre ells: sobre l’època en que viuen, el seu extracte social, la seva professió i fins i tot ens parlarà sobre la seva personalitat abans que comenci la seva actuació.

DISSENYADOR DE VESTUARI / FIGURINISTA / COSTUME DESIGNER:

Comencen a treballar a la preproducció sota la supervisió del director d’art. Dissenyen el vestuari dels actors principals, secundaris i, en alguns casos, també el dels figurants. També dissenyen els accessoris de vestuari com ara les joies, sabates, bolsos, etc. Hauràn d’elaborar el desglosse de vestuari per personatge, decidir que s’ha de confeccionar des de zero i que s’ha de llogar. Amb aquest desglosse s’elaborarà el pressupost del departament de vestuari.

SASTRE:

A partir dels figurins del dissenyador de vestuari confeccionarà el vestuari o l’adaptarà a les mides dels actors i actrius durant els assajos. Normalment el vestuari sol fer-se per duplicat per si es deterioren. Solen tenir un ajudant de sastreria.

ASSISTENTS DE VESTURI:

Cuiden del vestuari, el netegen, el reparen i el mantenen disponible per a cada jornada de rodatge. Les produccions amb molta figuració necessiten diversos assistents per a que puguin supervisar el procés de vestida a l’inici de cada jornada de rodatge i la correcta devolució al final de la mateixa.

DEPARTAMENT DE VESTUARI: ASSISTENTS DE VESTURI DINS EL SET:

Presents al set durant la fase de rodatge. S’encarreguen de fer els ajustos d’última hora. Supervisen que s’està mantenint el raccord, envelleixen o taquen els vestits, tenen llestes les peces de roba neta addicionals, etc.

Entradas relacionadas: