Tot l'enyor de dema rima
Enviado por Chuletator online y clasificado en Lengua y literatura
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,5 KB
Oda a EspanyaAutor:
Joan Maragall Poemari:
Visions i cants (1900)
Moviment:
ModernismeTema:
Diàleg entre Espanya i Catalunya, que simbolitza mare i fill.
Anàlisi Extern:
Vuit estrofes, versos octasíl·labs amb cesura (4+4). Versos d’art
Menor. Rima -AA-, amb irregularitats a les sextetes. La majoria són versos
Blancs. Rima assonant.
Anàlisi intern:
Estofes
1 i 3: diàleg entre Catalunya i Espanya. Estrofes 2 i 4: referència a la visió
Antiquada dels governants. Estrofes 5 i 6: Reflexió sobre la mort inútil dels
Soldats en batalla. Estrofes 7 i 8: Crida a la modernització de l’estat o a la
Possible independència catalana.
Figures Retòriques:
Epifonema: “Adéu Espanya!” Personificació: diàleg entre
Catalunya i Espanya. Enumeració: “tràgica duies –a mort els fills,/ te
Satisfeies –d’honres mortals,/ i eren tes festes –els funerals” Interrogació
Retòrica: “On són els barcos? –On són els fills?” Anàfora: “Espanya,
Espanya...”; “Salva’t, oh salva’t...” Interrogació retòrica : “On ets,
Espanya?” Altres:
Vol tenir present
El passat. La teoria de la paraula viva: Expressant tot el sentiment a
L’instant. Moviment sentimental per una obra.
Tot L’enyor de demà Autor:
Joan Salvat-PapasseitPoemari:
Irradiador del
Port i les gavines (1921)
Moviment:
Avantguardista Tema:
Enyorança del
Demà perquè està malalt i sap que morirà.
Anàlisi Extern:
No té rima Altres:
Visió
Optimista del poeta davant la mort. Descriu l’urbanisme amb admiració.
Vinyes verdes vora el mar Autor:
Josep María
De Sagarra Poemari:
Cançons de rem i
De vela (1923)
Moviment:
Neucentisme
Tema:
Cicle de la vida d'unes
Vinyes, desde el punt en que començan a créixer les primeras fulles verdes,
Fins la collita dels seus fruits ja madurs, el raïm, ja llest per començar a
Fer vi, juntament amb la remor del mar que l'acompanya.
Altres:
Poema inspirat en el paisatge costaner de la Costa Brava.
Súnion, t’evocaré de lluny… Autor:
Carles RibaPoemari:
Les Elegies de Bierville (1943)
Moviment:
NoucentismeTema:
El tema del poema
és l’antic temple de Súnion. Vetlla per l’exiliat i li fa conèixer la força de
La llibertat que l’obre a l’esperança.
Anàlisi Extern:
Sonet (dos quartets y dos tercets) de 14 versos alexandrins. Rima
Lliure: ABAB CDCD EFE GHG.
Anàlisi intern:
Primer
Quartet: Situació del temple, sentiments que té cap a ell i comparació de les
Seves situacions.Segon quartet: Deteriorament
Del temple, li dona el símbol del far per guiar als mariners i per a ell mateix
I Súnion es torna un far vital per el jo poètic.Primer
Tercet: El temple li dona noves forçes al poeta per seguir lluitant i figura de
L’exiliat, estava perdut i no veu bé el camí cap a la seva pàtria.Segon tercet: Veu el temple com un bon
Recolzament però borrós, la veu poètica destaca el temple.
Altres:
El temple de Súnion el reconforta. Poema melancòlic.
No em Preguntis, amor, per què t’estimo: Autor:
Rosa LeveroniPoemari:
Presència i record
(1952)
Moviment:
PostsimbolistaTema:
Incomprensibilitat de l’amor inefable
Perquè l’amor no obeeix a raons. No se sap perquè s’estima. No tot es
Explicable.
Anàlisis extern:
Una sola
Estrofa de setze versos decasíl·labs i d’art major, exceptuant l’últim vers què
és hexasíl·lab i d’art menor. Els versos no tenen rima regular, són versos
Blancs.
Figures retòriques:
Interrogació
Retòrica: vers 2-10Personificació: vers 5Polisíndeton: vers 9Encavallament:
Present en tot el poemaAnàfora:
Vers 1 i 11Hipèrbaton: vers 3Antítesi: vers 15i 16Altres:
Poesia medieval, tradicional. Màxim exponent i punt de referència Carles
Riba. Recorda a Ausiàs March.
A Mallorca davant La Guerra Civil Autor:
Bartomeu Rosselló-PòrcelPoemari:
Imitació del foc (1938)
Moviment:
AvantguardistaTema:
Enyora la seva terra, Mallorca, i ho fa descrivint de forma sentimental
Passatges mallorquins.
Figures retòriques:
Comparació:
“Tota la teva vida es lliga a tu, com en la nit les flames a la fosca”. Se sent
Unit a la seva terra igual que la nit a les flames del foc.
Altres:
Passió per el foc. Poema undístic (2 versos). Rima lliure.
La ciutat llunyana Autor:
Màrius TorresPoemari:
Poesies i altres escrits (1947)
Moviment:
Noucentisme i simbolisme Tema:
Expressar el dolor per la
Destrucció dels somnis projectats dels noucentistes Anàlisi extern:
És un sonet amb versos alexandrins (12 versos amb
Cesura al mig) i d’art major. Rima: ABAB CDCD GHH.La rima als quartets es
Encadenada i els tercets creuada.
Figures Retòriques:
Metonímia: “una veu de bronze”, es refereix a totes les
Campanes de Catalunya. Personificació: “una veu de bronze” = campana.
Altres:
El somni era construir una
Ciutat ideal que fos exemple de civisme i refinament cultural. S’escriu quan
Les tropes franquistes entren a Catalunya. Fúries: deesses encarregades de la
Venjança, amb això és refereix que el franquisme ha arribat. Frase: “per sobre d'aquest temps presoner, batecs
D'aire i de fe” Oda a Catalunya des dels tròpics Autor:
Agustí BartraPoemari:
L’arbre de foc (1946)
Moviment:
Postsimbolista.
Tema:
És la tristesa que sent l’autor per la seva separació de la pàtria catalana
Però és resigna l’enyorança i vol ser positiu. Es nega a viure d’enyorança. Té
Esperança a un futur lluminós.
Altres:
És La resposta al poema Corrandes D’exili.