Entrenament en habilitats sociolaborals per a la millora de l'empleabilitat
Enviado por Anónimo y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,59 KB
Habilitats Sociolaborals
1 Què són les habilitats sociolaborals?
Podem definir les habilitats sociolaborals com el conjunt de coneixements, actituds, experiències i hàbits necessaris per accedir a una feina o ocupació i mantenir-les. Es divideixen en quatre grans blocs:
- Habilitats d'autonomia personal
- Habilitats socials
- Habilitats laborals
- Habilitats de recerca de feina activa
2 Entrenament en habilitats sociolaborals
Fases del procés d'adquisició d'habilitats sociolaborals:
La seqüència s'organitza en els passos següents:
- Preparació: Motivar l'usuari a tenir una bona predisposició envers els aprenentatges nous. Es treballa des de la primera entrevista i es concreta en la signatura del contracte de compromís.
- Aprenentatge: S'adquireixen els coneixements i s'aprèn a executar correctament les conductes desitjades. Es tradueix en activitats o tallers que aplicarem.
- Automatització: Reconèixer la conducta que cal aplicar en cada circumstància i dur-la a terme efectivament, és a dir, assolir l'autonomia real de la realització.
- Consolidació: Generalització de les habilitats en diferents situacions. Suposa la incorporació de les conductes adequades com a hàbits.
Entrenament d'Habilitats d'Autonomia Personal
És un dels primers factors que faciliten l'empleabilitat. És important seleccionar quines habilitats d'autonomia personal són rellevants:
- Coneixement de l'entorn i de la comunitat: És important perquè la persona pugui tirar endavant amb autonomia. Es tracta d'identificar els serveis socials als quals es poden adreçar, persones que els poden orientar, utilització de mitjans de transport, etc.
- Autogovern i autodirecció: Inclouen habilitats relatives a dur a terme eleccions personals, com aprendre a planificar les activitats pròpies, iniciar activitats adequades al context i a l'horari, etc. Aquestes habilitats faciliten l'adaptació d'una persona al seu entorn, és a dir, la seva capacitat per regular l'activitat pròpia i per prendre decisions, seleccionant les opcions que considera més adequades un cop analitzades diverses alternatives.
- Motivació envers l'aprenentatge i envers la feina: És un element indispensable perquè les persones s'impliquin en el seu procés de millora de l'empleabilitat. La motivació es pot treballar des de dos enfocaments: el terreny individual (al llarg de les entrevistes i tutories de seguiment es potencia la motivació) i dins el grup (mitjançant activitats o dinàmiques).
- Organització i gestió del temps: Reflexionar sobre què s'entén per organització i analitzar com gestiona el temps cada persona. És fonamental durant el llarg procés de recerca de feina. Col·lectius amb més dificultats respecte a la gestió del temps són les dones amb càrregues familiars.
Entrenament d'Habilitats Socials
És un mètode de canvi conductual per a la millora i l'aprenentatge d'habilitats de relació interpersonal. Distribueix les habilitats en cinc categories:
- Habilitats bàsiques d'interacció social: L'expressió facial (mirada, somriure), la postura corporal o posició del cos, els components paralingüístics de l'expressió verbal de la parla (articulació, volum, velocitat, entonació), la distància personal, l'escolta activa, l'actitud amistosa i cordial. Aquestes habilitats s'han de promoure especialment amb el col·lectiu de persones amb discapacitat. Les fases d'entrenament que s'haurien de seguir són: identificar el comportament que cal canviar, mostrar situacions correctes, practicar, modelar, mantenir i generalitzar.
- Habilitats conversacionals: S'hi inclouen les habilitats per iniciar, mantenir i acabar una interacció. En tots els casos cal saber reaccionar adequadament als nostres desitjos o a la demanda de l'altre part.
- Habilitats per cooperar i compartir: Saber demanar favors i saber-ne quan ens en demanen o quan considerem que algú necessita ajuda. Seguir les normes o regles establertes en l'entorn social. Tenir una actitud cordial amb les persones, ser amable, etc.
- Habilitats relacionades amb les emocions i els sentiments: Aquestes habilitats fan possible que la persona sàpiga identificar les seves emocions i sentiments, que sigui capaç d'expressar-los adequadament i que pugui regular la seva manifestació. Entre aquestes habilitats s'inclouen: reconèixer els estats d'ànim propis, expressar-los per mitjà del llenguatge verbal i no verbal, afrontar l'hostilitat, l'escepticisme o el desànim, encaixar crítiques i opinions adverses.
- Habilitats d'autoafirmació: Són un grup de competències que capaciten la persona per saber defensar les opinions i drets propis, respectar els drets i opinions dels altres, reforçar els altres (felicitant, elogiant, reconeixent els seus encerts), saber autoreforçar-se un mateix, acceptar felicitacions o elogis.
Entrenament d'Habilitats Laborals
Habilitats professionals específiques
La formació és l'instrument principal per millorar l'empleabilitat de les persones i té com a objectiu millorar les competències professionals. Dues vessants:
- Una centrada en els aspectes formatius professionals o tècnics específics de cada feina.
- Una altra que prioritza els aspectes educatius o de desenvolupament personal i social, per millorar les habilitats d'autonomia personal i les habilitats socials.
La capacitació professional: Actualitzar els coneixements professionals o entrenar-los una vegada. Aquests cursos els ofereix: l'Administració pública per mitjà de serveis públics d'ocupació, l'entorn empresarial, els sindicats.
Els pretallers o formació prelaboral: Les persones que presenten nivells més baixos d'empleabilitat necessiten eines per saber identificar les tasques i funcions pròpies de cada lloc de treball. Tenen com a objectiu el desenvolupament integral de la persona, mitjançant formació general, en habilitats socials i personals i hàbits laborals.
Habilitats relacionades amb la feina
Competències transversals. Són necessàries per a tots els llocs de treball i són molt valorades en els entorns sociolaborals, perquè comporten una aportació personal molt valuosa. Es poden treballar a partir de tallers molt concrets.