Ensenyar Matemàtiques a Infantil
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 13 KB
Preguntes Bàsiques per Ensenyar Matemàtiques
1. Quines matemàtiques es treballen a l'educació infantil?
Es treballen els següents aspectes:
- Aspectes quantitatius de la realitat (nombres):
- Comprendre els nombres, les maneres de representar-los, les relacions entre ells i els sistemes numèrics.
- Comprendre els significats de les operacions i com es relacionen entre si.
- Calcular eficaçment i fer estimacions raonables.
- Aspectes de l'espai (geometria):
- Especificar posicions i descriure relacions espacials usant la geometria de coordenades i altres sistemes de representació.
- Analitzar les característiques i propietats de les formes de dues i tres dimensions i desenvolupar arguments matemàtics sobre relacions geomètriques.
- Aplicar transformacions i emprar la simetria per analitzar situacions matemàtiques.
- Emprar la visualització, el raonament espacial i la modelització geomètrica per resoldre problemes.
- Les principals magnituds contínues (longitud, massa i capacitat):
- Comprendre els atributs mesurables dels objectes, les seves unitats, els sistemes i els processos de mesurament.
- Aplicar tècniques apropiades, eines i fórmules per determinar mesuraments.
- Les primeres relacions i patrons:
- Comprendre patrons, relacions i funcions.
- Representar i analitzar situacions i estructures matemàtiques emprant símbols apropiats per a l'edat.
- Analitzar el canvi en diversos contextos.
- Interpretar i organitzar l'entorn a partir de l'estadística i l'atzar:
- Formular qüestions que es puguin plantejar sobre dades, recollir, organitzar i presentar dades rellevants per a respondre-les.
2. Quins processos matemàtics cal tenir en compte?
- Ensenyar a estructurar el pensament i desenvolupar la capacitat de raonament.
- Resoldre situacions problemàtiques de l'entorn immediat.
- Representar gràficament i mentalment els descobriments.
- Expressar i comunicar l'acció realitzada.
- Fer connexions dels aprenentatges amb situacions quotidianes.
- Primers passos en la modelització matemàtica.
Els aprenentatges han de ser significatius, connectats a la realitat i contextualitzats.
3. Qui són els protagonistes del procés?
- Els infants.
- El professorat.
- Els pares i mares.
- La comunitat i els companys.
4. Com es treballa amb els infants?
Mètode de treball:
- L'infant necessita oportunitats per aprendre i descobrir.
- L'adult ha de dissenyar situacions i materials.
- Ajudar els infants en les seves recerques.
- Demanar per allò que han vist, experimentat o descobert.
- Reflexionar junts.
En concret (Alsina, 2006):
- Observar aspectes matemàtics de l'entorn.
- Vivenciar els aspectes matemàtics en el propi cos.
- Contextualitzar els elements matemàtics.
- Manipular, experimentar i afavorir l'acció sobre els objectes.
- Relacionar (comparar, classificar, ordenar...).
- Jugar.
- Emprar suports tècnics.
- Donar un ús social de les TIC.
Gestió a classe (Alsina):
- Tenir present: temps, espai, currículum, comentaris inoportuns.
- Situar el grup i cada membre en un punt de partida.
- Propiciar la relació entre iguals.
- Estimular la relació entre ells i nosaltres.
- Organitzar activitats que donin iniciativa.
- Proposar activitats motivadores i que suposin un repte.
- Plantejar activitats contextualitzades.
- Considerar l'error com a punt de partida.
- Potenciar la verbalització.
- Afavorir la construcció de nous aprenentatges.
- Saber escoltar i no tenir pressa.
- Ajudar a descobrir el llenguatge matemàtic.
Estructura d'una classe:
- Treball per racons.
- Gran grup dirigit pel mestre.
- Treball en projectes.
- Recursos...
Resolució de Problemes a Classe
1. Un objectiu
Sortir dels hàbits i formes rutinàries de veure les coses.
2. Resolució de problemes
Característiques: tenir una actitud adient, confiança, tranquil·litat, disposició per aprendre, curiositat i gust per resoldre situacions noves.
3. Tipus de bloquejos
Històricament (Bacon, 1620):
- Ídols de la caverna (un mateix).
- Ídols de la tribu (els que tenen per definició els homes).
- Ídols del fòrum (concepcions polítiques).
- Ídols del teatre (sistemes filosòfics i corrents culturals).
Bloquejos d'origen cognoscitiu (Miquel de Guzman):
- Percepció del problema.
- Incapacitat de desglossar el problema.
- Voler saber-ho tot sobre el tema.
Bloquejos d'origen afectiu:
- Apatia, peresa.
- Por (al fracàs, al ridícul, als exàmens...).
Bloquejos culturals i ambientals:
- Creativitat (enfront dels mètodes tradicionals).
- Originalitat (trencar amb idees predeterminades).
4. Què és un problema?
- Segons el diccionari: proposició per trobar la manera d'obtenir un resultat.
- Segons NCTM: importància de la voluntat/comprensió del problema.
Per què resoldre problemes?
- Segons Claudi Alsina: aprendre matemàtiques a partir de la investigació.
- Intentar que els alumnes valorin les matemàtiques.
Per tant...
- L'objectiu bàsic serà tenir recursos per emprendre la resolució.
- Els problemes s'han d'extreure de la realitat quotidiana.
Com hauran de ser?
Variats en la presentació, el nombre de solucions, els mètodes de resolució i el tipus de conceptes.
5. Models de resolució de problemes (G. Polya)
4 passes:
- Comprendre el problema: Dades, incògnita, condició.
- Concebre un pla: Problema semblant? Enunciar-lo d'una altra manera?
- Execució del pla: Comprovar cada passa.
- Examinar la solució obtinguda (comprovar).
6. Model de Burton, Mason i Stacey (1982)
3 fases:
- Fase inicial o d'abordatge.
- Fase d'atac.
- Fase de revisió:
- Revisió: controlar raonaments, càlculs i resposta.
- Reflexió: analitzar el mètode seguit.
- Extensió: es podria emprar el problema per resoldre altres situacions.
7. Resolució de problemes segons Àngel Alsina
- Interpretació.
- Comprensió.
- Aplicació de tècniques.
- Expressió dels resultats.
8. Tipus de problemes (Àngel Alsina)
- Canvi.
- Igualtat.
- Combinació.
- Comparació.
9. Mètodes de resolució de problemes
Objectiu: cercar la millor estratègia.
- Fer un esquema, figura o diagrama.
- Triar un llenguatge apropiat.
- Cercar un problema semblant.
- Improvisar una estratègia personal.
- Suposar el problema resolt.
- Reducció a l'absurd.
- Inducció.
10. Avaluació
Segons Giménez (1997): conjunt d'actuacions per:
- Reconèixer les característiques dels estudiants.
- Establir l'ajuda necessària.
- Recompondre les condicions i intencions educatives.
- Analitzar i regular els processos.
S'avaluen:
- Capacitats i coneixements.
- Conductes i aptituds.
- El professor, l'alumne i les interaccions.
- El sistema educatiu.
Instruments i informes: han de ser vàlids, significatius, fàcilment reproduïbles.
Raonament Logicomatemàtic
Què és?
Pensar, plantejar coses, establir relacions, comparar, comprovar, contrastar, relacionar, associar conceptes, justificar, descartar idees i formular hipòtesis.
Què fem?
Crear conflictes (preguntes que l'infant pugui visualitzar). Lògica: idea d'estructuració i organització.
Objectius
Raonar per aprendre, aconseguir plantejaments per raonar bé. Els infants han de tenir unes premisses prèvies.
Identificar, Reconèixer i Definir (Alsina)
- Nivell més elemental del raonament.
- Característiques més senzilles perceptibles amb els sentits.
- Altres no perceptibles sensorialment (utilitat d'un objecte).
Relacionar
- Qualitats (mateixa forma, color...).
- Quantitatives (ser o tenir tant com...).
- Equivalència (classificacions negatives o positives).
- Relacions d'ordre (qualitatives o jeràrquiques i quantitatives o magnitudinals).
- Seriacions (maneres de trobar relació).
Operacions
Els elements interactuen i produeixen canvis i transformacions:
- Quantitatius (unir trossos de fusta).
- Qualitatius (barreja de colors).
Objectius:
- Potenciar activitats d'identificació i definició de propietats.
- Identificar les característiques pròpies.
- Manipulació: reversible i irreversible.
- Comparació i manipulació (fred i calent).
- Provocar en els infants les primeres activitats mentals "matemàtiques".
- Raonament: base inicial per a les matemàtiques.
- Activitats: on l'infant sigui capaç d'expressar aquestes passes.
Com ho podem treballar?
- La interacció ens porta a la classificació.
- Treballar la idea d'inclusió.
- Relacions de jerarquia.
- Intersecció.
- Comparem objectes que comparteixen característiques.
- A partir de classificacions, establir ordenacions.
- Seriacions.
- Establir ordres per complir condicions.
- Facilitar material manipulable.
- Demanar als nens que expressin el que han fet.
Resum (M.A. Canals): Treballar: identificar-definir-reconèixer qualitats sensorials; relacionar qualitats sensorials i operar qualitats sensorials.
Material per treballar
- Blocs lògics de Dienes: 48 peces (triangles, quadrats, rectangles, cercles), grans-petits, diferents colors. Forma, color, mida i gruix.
- Dictat d'atributs: expressar oralment atributs i identificar la peça. Treballar la forma i el color.
Els Nombres - Sentit Numèric
Els nombres apareixen en moltes situacions quotidianes i permeten codificar, tractar i transmetre informació.
1. Definició del sistema numèric
Capacitat d'aplicar raonaments quantitatius en situacions reals, o bé la capacitat d'emprar en diversos contextos els nombres i les operacions de manera flexible.
2. Diferents contextos on es treballa el sentit numèric
- Context oral: recitar la successió numèrica, identificacions de nombres.
- Context cardinal: identificar el nombre d'elements d'un conjunt.
3. Principals competències quantitatives dels 0-6 anys (Alsina i Patells)
Identificar, definir i/o reconèixer quantitats:
- Reconeixement dels principals quantificadors (molts, pocs, tots, cap, alguns...).
- Noció de quantitat, almenys fins al 9.
- Agrupacions d'elements per criteris quantitatius.
- Representació de les quantitats amb símbols no estàndards.
- Reconeixement dels nombres escrits, almenys fins al 9.
- Iniciació de l'escriptura dels nombres.
Relacionar quantitats:
- Relacions d'equivalència: classificacions.
- Relacions d'ordre: ordenacions.
- Correspondències quantitatives: fer parelles.
- Seriacions.
Operar quantitats:
- Nocions de sumar (incorporar) i restar (llevar).
- Composicions/descomposicions de quantitats.
- Càlcul mental.
4. Operar quantitats
- Noció d'afegir (sumar) associada a ajuntar, unir, reunir...
- Noció de restar associada a separar, recollir, amagar...
- Composició i descomposició de quantitats.
- Inici del càlcul mental.
5. Etapes en el desenvolupament del concepte de nombre natural
Estadi primer: Previ al recompte (cardinal). Els nens no poden comptar més de dos objectes.
Estadi segon: Estadi ordinal. Són capaços de:
- Reconèixer el cardinal de conjunts de fins a quatre elements.
- Amb nombres majors, repeteixen elements.
- El cardinal no depèn d'on comença a comptar.
- Solen agrupar de dos en dos.