Ensenyar Matemàtiques a Infantil

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 13 KB

Preguntes Bàsiques per Ensenyar Matemàtiques

1. Quines matemàtiques es treballen a l'educació infantil?

Es treballen els següents aspectes:

  • Aspectes quantitatius de la realitat (nombres):
    • Comprendre els nombres, les maneres de representar-los, les relacions entre ells i els sistemes numèrics.
    • Comprendre els significats de les operacions i com es relacionen entre si.
    • Calcular eficaçment i fer estimacions raonables.
  • Aspectes de l'espai (geometria):
    • Especificar posicions i descriure relacions espacials usant la geometria de coordenades i altres sistemes de representació.
    • Analitzar les característiques i propietats de les formes de dues i tres dimensions i desenvolupar arguments matemàtics sobre relacions geomètriques.
    • Aplicar transformacions i emprar la simetria per analitzar situacions matemàtiques.
    • Emprar la visualització, el raonament espacial i la modelització geomètrica per resoldre problemes.
  • Les principals magnituds contínues (longitud, massa i capacitat):
    • Comprendre els atributs mesurables dels objectes, les seves unitats, els sistemes i els processos de mesurament.
    • Aplicar tècniques apropiades, eines i fórmules per determinar mesuraments.
  • Les primeres relacions i patrons:
    • Comprendre patrons, relacions i funcions.
    • Representar i analitzar situacions i estructures matemàtiques emprant símbols apropiats per a l'edat.
    • Analitzar el canvi en diversos contextos.
  • Interpretar i organitzar l'entorn a partir de l'estadística i l'atzar:
    • Formular qüestions que es puguin plantejar sobre dades, recollir, organitzar i presentar dades rellevants per a respondre-les.

2. Quins processos matemàtics cal tenir en compte?

  • Ensenyar a estructurar el pensament i desenvolupar la capacitat de raonament.
  • Resoldre situacions problemàtiques de l'entorn immediat.
  • Representar gràficament i mentalment els descobriments.
  • Expressar i comunicar l'acció realitzada.
  • Fer connexions dels aprenentatges amb situacions quotidianes.
  • Primers passos en la modelització matemàtica.

Els aprenentatges han de ser significatius, connectats a la realitat i contextualitzats.

3. Qui són els protagonistes del procés?

  • Els infants.
  • El professorat.
  • Els pares i mares.
  • La comunitat i els companys.

4. Com es treballa amb els infants?

Mètode de treball:

  • L'infant necessita oportunitats per aprendre i descobrir.
  • L'adult ha de dissenyar situacions i materials.
  • Ajudar els infants en les seves recerques.
  • Demanar per allò que han vist, experimentat o descobert.
  • Reflexionar junts.

En concret (Alsina, 2006):

  • Observar aspectes matemàtics de l'entorn.
  • Vivenciar els aspectes matemàtics en el propi cos.
  • Contextualitzar els elements matemàtics.
  • Manipular, experimentar i afavorir l'acció sobre els objectes.
  • Relacionar (comparar, classificar, ordenar...).
  • Jugar.
  • Emprar suports tècnics.
  • Donar un ús social de les TIC.

Gestió a classe (Alsina):

  • Tenir present: temps, espai, currículum, comentaris inoportuns.
  • Situar el grup i cada membre en un punt de partida.
  • Propiciar la relació entre iguals.
  • Estimular la relació entre ells i nosaltres.
  • Organitzar activitats que donin iniciativa.
  • Proposar activitats motivadores i que suposin un repte.
  • Plantejar activitats contextualitzades.
  • Considerar l'error com a punt de partida.
  • Potenciar la verbalització.
  • Afavorir la construcció de nous aprenentatges.
  • Saber escoltar i no tenir pressa.
  • Ajudar a descobrir el llenguatge matemàtic.

Estructura d'una classe:

  • Treball per racons.
  • Gran grup dirigit pel mestre.
  • Treball en projectes.
  • Recursos...

Resolució de Problemes a Classe

1. Un objectiu

Sortir dels hàbits i formes rutinàries de veure les coses.

2. Resolució de problemes

Característiques: tenir una actitud adient, confiança, tranquil·litat, disposició per aprendre, curiositat i gust per resoldre situacions noves.

3. Tipus de bloquejos

Històricament (Bacon, 1620):

  • Ídols de la caverna (un mateix).
  • Ídols de la tribu (els que tenen per definició els homes).
  • Ídols del fòrum (concepcions polítiques).
  • Ídols del teatre (sistemes filosòfics i corrents culturals).

Bloquejos d'origen cognoscitiu (Miquel de Guzman):

  • Percepció del problema.
  • Incapacitat de desglossar el problema.
  • Voler saber-ho tot sobre el tema.

Bloquejos d'origen afectiu:

  • Apatia, peresa.
  • Por (al fracàs, al ridícul, als exàmens...).

Bloquejos culturals i ambientals:

  • Creativitat (enfront dels mètodes tradicionals).
  • Originalitat (trencar amb idees predeterminades).

4. Què és un problema?

  • Segons el diccionari: proposició per trobar la manera d'obtenir un resultat.
  • Segons NCTM: importància de la voluntat/comprensió del problema.

Per què resoldre problemes?

  • Segons Claudi Alsina: aprendre matemàtiques a partir de la investigació.
  • Intentar que els alumnes valorin les matemàtiques.

Per tant...

  • L'objectiu bàsic serà tenir recursos per emprendre la resolució.
  • Els problemes s'han d'extreure de la realitat quotidiana.

Com hauran de ser?

Variats en la presentació, el nombre de solucions, els mètodes de resolució i el tipus de conceptes.

5. Models de resolució de problemes (G. Polya)

4 passes:

  1. Comprendre el problema: Dades, incògnita, condició.
  2. Concebre un pla: Problema semblant? Enunciar-lo d'una altra manera?
  3. Execució del pla: Comprovar cada passa.
  4. Examinar la solució obtinguda (comprovar).

6. Model de Burton, Mason i Stacey (1982)

3 fases:

  • Fase inicial o d'abordatge.
  • Fase d'atac.
  • Fase de revisió:
    • Revisió: controlar raonaments, càlculs i resposta.
    • Reflexió: analitzar el mètode seguit.
    • Extensió: es podria emprar el problema per resoldre altres situacions.

7. Resolució de problemes segons Àngel Alsina

  • Interpretació.
  • Comprensió.
  • Aplicació de tècniques.
  • Expressió dels resultats.

8. Tipus de problemes (Àngel Alsina)

  • Canvi.
  • Igualtat.
  • Combinació.
  • Comparació.

9. Mètodes de resolució de problemes

Objectiu: cercar la millor estratègia.

  • Fer un esquema, figura o diagrama.
  • Triar un llenguatge apropiat.
  • Cercar un problema semblant.
  • Improvisar una estratègia personal.
  • Suposar el problema resolt.
  • Reducció a l'absurd.
  • Inducció.

10. Avaluació

Segons Giménez (1997): conjunt d'actuacions per:

  • Reconèixer les característiques dels estudiants.
  • Establir l'ajuda necessària.
  • Recompondre les condicions i intencions educatives.
  • Analitzar i regular els processos.

S'avaluen:

  • Capacitats i coneixements.
  • Conductes i aptituds.
  • El professor, l'alumne i les interaccions.
  • El sistema educatiu.

Instruments i informes: han de ser vàlids, significatius, fàcilment reproduïbles.

Raonament Logicomatemàtic

Què és?

Pensar, plantejar coses, establir relacions, comparar, comprovar, contrastar, relacionar, associar conceptes, justificar, descartar idees i formular hipòtesis.

Què fem?

Crear conflictes (preguntes que l'infant pugui visualitzar). Lògica: idea d'estructuració i organització.

Objectius

Raonar per aprendre, aconseguir plantejaments per raonar bé. Els infants han de tenir unes premisses prèvies.

Identificar, Reconèixer i Definir (Alsina)

  • Nivell més elemental del raonament.
  • Característiques més senzilles perceptibles amb els sentits.
  • Altres no perceptibles sensorialment (utilitat d'un objecte).

Relacionar

  • Qualitats (mateixa forma, color...).
  • Quantitatives (ser o tenir tant com...).
  • Equivalència (classificacions negatives o positives).
  • Relacions d'ordre (qualitatives o jeràrquiques i quantitatives o magnitudinals).
  • Seriacions (maneres de trobar relació).

Operacions

Els elements interactuen i produeixen canvis i transformacions:

  • Quantitatius (unir trossos de fusta).
  • Qualitatius (barreja de colors).

Objectius:

  • Potenciar activitats d'identificació i definició de propietats.
  • Identificar les característiques pròpies.
  • Manipulació: reversible i irreversible.
  • Comparació i manipulació (fred i calent).
  • Provocar en els infants les primeres activitats mentals "matemàtiques".
  • Raonament: base inicial per a les matemàtiques.
  • Activitats: on l'infant sigui capaç d'expressar aquestes passes.

Com ho podem treballar?

  • La interacció ens porta a la classificació.
  • Treballar la idea d'inclusió.
  • Relacions de jerarquia.
  • Intersecció.
  • Comparem objectes que comparteixen característiques.
  • A partir de classificacions, establir ordenacions.
  • Seriacions.
  • Establir ordres per complir condicions.
  • Facilitar material manipulable.
  • Demanar als nens que expressin el que han fet.

Resum (M.A. Canals): Treballar: identificar-definir-reconèixer qualitats sensorials; relacionar qualitats sensorials i operar qualitats sensorials.

Material per treballar

  • Blocs lògics de Dienes: 48 peces (triangles, quadrats, rectangles, cercles), grans-petits, diferents colors. Forma, color, mida i gruix.
  • Dictat d'atributs: expressar oralment atributs i identificar la peça. Treballar la forma i el color.

Els Nombres - Sentit Numèric

Els nombres apareixen en moltes situacions quotidianes i permeten codificar, tractar i transmetre informació.

1. Definició del sistema numèric

Capacitat d'aplicar raonaments quantitatius en situacions reals, o bé la capacitat d'emprar en diversos contextos els nombres i les operacions de manera flexible.

2. Diferents contextos on es treballa el sentit numèric

  • Context oral: recitar la successió numèrica, identificacions de nombres.
  • Context cardinal: identificar el nombre d'elements d'un conjunt.

3. Principals competències quantitatives dels 0-6 anys (Alsina i Patells)

Identificar, definir i/o reconèixer quantitats:

  • Reconeixement dels principals quantificadors (molts, pocs, tots, cap, alguns...).
  • Noció de quantitat, almenys fins al 9.
  • Agrupacions d'elements per criteris quantitatius.
  • Representació de les quantitats amb símbols no estàndards.
  • Reconeixement dels nombres escrits, almenys fins al 9.
  • Iniciació de l'escriptura dels nombres.

Relacionar quantitats:

  • Relacions d'equivalència: classificacions.
  • Relacions d'ordre: ordenacions.
  • Correspondències quantitatives: fer parelles.
  • Seriacions.

Operar quantitats:

  • Nocions de sumar (incorporar) i restar (llevar).
  • Composicions/descomposicions de quantitats.
  • Càlcul mental.

4. Operar quantitats

  • Noció d'afegir (sumar) associada a ajuntar, unir, reunir...
  • Noció de restar associada a separar, recollir, amagar...
  • Composició i descomposició de quantitats.
  • Inici del càlcul mental.

5. Etapes en el desenvolupament del concepte de nombre natural

Estadi primer: Previ al recompte (cardinal). Els nens no poden comptar més de dos objectes.

Estadi segon: Estadi ordinal. Són capaços de:

  • Reconèixer el cardinal de conjunts de fins a quatre elements.
  • Amb nombres majors, repeteixen elements.
  • El cardinal no depèn d'on comença a comptar.
  • Solen agrupar de dos en dos.

Entradas relacionadas: