Emprenedoria i Innovació: Claus per a l'Èxit

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 12,07 KB

El Treball per Compte Propi

L'Autoocupació

La innovació empresarial és clau en l'autoocupació. Les persones amb iniciativa poden emprendre projectes professionals que els generin ingressos a través del desenvolupament de les seves capacitats.

Això comporta una incorporació al mercat laboral amb:

  • Millora del teixit empresarial
  • Nous llocs de treball
  • Desenvolupament social (impostos, beneficis, cotitzacions…)

Avantatges:

  • La motivació de treballar per a un mateix
  • La satisfacció de lluitar i treballar per una cosa pròpia
  • La possibilitat de desenvolupar lliurement iniciatives i projectes personals
  • L'obtenció de prestigi social
  • El reconeixement professional
  • Treballar en un àmbit que t'agrada

Desavantatges:

  • Riscos econòmics i personals
  • Una gran responsabilitat a l'hora de resoldre els problemes
  • Dedicació de temps de lleure
  • Si estàs de baixa no pots realitzar la feina
  • No formes part de cap tipus de conveni laboral
  • Assumpció personal de tots els riscos

La Cultura Emprenedora

La cultura emprenedora es compon de les qualitats, les habilitats i els coneixements que tenen els individus per gestionar el seu propi projecte o itinerari professional o per crear el seu propi negoci com una alternativa al treball per compte d'altri.

Qualitats de l'Emprenedor

Creativitat: Inquietud mental, adopció de noves perspectives davant dels problemes, pensament innovador, crític i independent…

Assumpció de riscos: Valentia per dur a terme les pròpies idees malgrat el risc i la incertesa. El que diferencia més a un emprenedor. (*)

Competències socials: Cooperació, previsió, treball en equip, assumpció de nous papers, capacitat d'organització i de gestió, lideratge, planificació…

Competències personals: Confiança en un mateix, motivació per actuar, resolució, constància i tenacitat, voluntat d'aprendre de manera autònoma, capacitat d'observació i de previsió, perseverança, tolerància a la frustració…

Responsabilitat: Presa de decisions, mesura dels riscos, valoració de les energies i capacitats de què es disposa, assumpció dels propis errors i valoració dels encerts…

Per aconseguir fomentar la cultura emprenedora cal: Sensibilització i Formació empresarial

Empleats Emprenedors: La Intraemprenedoria

Els intraemprenedors són els empleats que, des del seu lloc de treball en una empresa de la qual no són propietaris, desenvolupen i posen en pràctica les seves qualitats emprenedores en benefici de l'empresa per la qual treballen.

  • Són un factor decisiu per a una empresa, i cada vegada són més les empreses que els recompensen, sigui amb assignacions econòmiques o amb reconeixement personal (per ex: premi a la innovació, ascensos…)

Característiques de l'Intraemprenedor

  • Són constants i es dediquen a desenvolupar el projecte de l'empresa
  • Tenen disposició per al treball en equip i capacitat de comunicació i lideratge
  • Les mateixes que els emprenedors més la voluntat de superació a l'empresa, constància i dedicació a l'empresa, treball en equip i capacitat de comunicació i lideratge

Què Vol Dir Ser Empresari?

Per emprendre amb èxit una activitat empresarial s'ha de partir de 3 requisits bàsics:

  1. Una idea vàlida
  2. Un capital inicial
  3. Coneixements professionals i de gestió empresarial

Un empresari és una persona capaç d'identificar una necessitat, de reunir els recursos indispensables i d'emprendre una activitat per satisfer la necessitat identificada i obtenir alhora beneficis econòmics.

Actituds i Aptituds

  • Entre les actituds, s'han de trobar les pròpies de les persones emprenedores (creativitat, assumpció de riscos, responsabilitat i competències socials i personals). Aquestes actituds estan vinculades a la persona emprenedora. Són innates, ho tens o no ho tens, però es pot treballar per millorar-les.
  • Pel que fa a les aptituds, és necessari partir d'un coneixement professional previ de l'activitat que es té previst desenvolupar i del sector en què es planteja competir. A més, es requereix uns coneixements sobre l'organització i la gestió de l'empresa. La manca d'aptituds o de coneixements es podria complementar mitjançant la contractació d'especialistes, la recerca de socis o la subcontractació de serveis externs. No són necessàries, i es poden subcontractar.

Assumir Riscos (*)

Ser empresari vol dir córrer riscos, per la qual cosa s'ha de treballar sota la pressió de la necessitat de comprendre que sempre hi ha la possibilitat d'un fracàs i d'assumir-ho. És inherent assumir riscos sent empresari.

La capacitat d'un empresari per assumir riscos augmenta si:

  • Té confiança en si mateix
  • Està disposat a posar en joc tota la seva capacitat per incrementar al màxim les seves probabilitats d'èxit
  • Sap valorar amb realisme tant els riscos com la seva pròpia capacitat per influir en les probabilitats d'encert
  • Considera els riscos des del punt de vista de les metes que s'ha proposat

Conseqüències de Ser Empresari

Avantatges:

  • Motivació de treballar per a un mateix.
  • Creació d'ocupació, riquesa i benestar social.
  • Satisfacció de lluitar i treballar per una cosa pròpia.
  • Possibilitat de desenvolupar lliurement les pròpies iniciatives.
  • Obtenció de prestigi social i reconeixement professional.
  • Possibilitat d'aprendre contínuament.

Desavantatges:

  • Assumpció de riscos econòmics i personals
  • Dedicació de tot el temps, fins i tot el d'oci
  • Responsabilitat de resoldre els problemes

Idea de Negoci

El punt de partida d'un projecte empresarial és la idea de negoci. Hi ha 2 factors clau que determinen si la idea és vàlida:

  1. La utilitat de la idea
  2. La innovació que comporta

Creativitat i Innovació

La creativitat consisteix en la capacitat de generar idees noves, mentre que la innovació és la implantació d'aquestes idees per crear un nou negoci o establir nous sistemes de producció de béns o serveis.

  • CreativitatPensar coses noves
  • InnovacióFer coses noves

L'Origen d'una Idea Innovadora

Les idees innovadores són les que incorporen un element que les diferencia del que existeix fins aleshores en el mercat.

D'on poden sorgir aquestes idees innovadores?

  • Percebre una necessitat no satisfeta: Els canvis socials generen necessitats noves que es poden aprofitar des d'una perspectiva empresarial (Exemple: Lékué Microwave Spanish Omelet)
  • Innovar en tecnologia: Aplicar o desenvolupar noves tecnologies
  • Innovar en els productes, serveis o processos: Afegir un factor diferenciador a un producte o servei ja existent, o millorar un procés productiu
  • Repetir experiències alienes: Observar amb atenció el que fan les empreses que ja estan instal·lades en el mercat
  • Aprofitar la pròpia formació o experiència: Fer ús del coneixement que es té d'un sector de mercat determinat.
  • Cercar referències a internet: La xarxa ens permet conèixer infinitat de noves formes de negoci que s'estan desenvolupant al món. (Començar un blog, autopublicar un ebook, llançar una botiga en línia, revendre articles usats, vendre productes artesanals…)

Com Puc Saber si la Meva Idea és Vàlida?

Per saber si la teva idea de negoci és vàlida, cal fer-se 4 preguntes clau:

  1. Com és el sector en el qual tinc previst emprendre?
  2. Què necessiten els clients potencials?
  3. Com puc introduir les noves idees?
  4. Què fa la competència?

Innovació i Desenvolupament Econòmic

Agricultura → Rev. Industrial → I + D (Innovació + Desenvolupament)

Al llarg de la història, el principal factor generador de riquesa i desenvolupament ha anat canviant. Al principi, aquest factor era la terra dedicada a l'agricultura. Amb l'arribada de la revolució industrial, els recursos energètics van passar a ser el fonament de riquesa. Actualment, el paper de motor del desenvolupament l'ocupen el coneixement, que genera avenços tecnològics i, la innovació.

  • La innovació, per tant, és un factor clau en el desenvolupament econòmic.

Què és el Desenvolupament Integrat? (*)

És el que busca fer compatibles la competitivitat econòmica, el benestar social i la sostenibilitat ambiental.

  • Desenvolupament econòmic: Capacitat dels països o de les regions per fomentar la creació de riquesa per tal de promoure i mantenir la prosperitat econòmica dels habitants
  • Desenvolupament social: Processos que condueixen a millorar les condicions de vida de la població en diferents àmbits: salut, educació, habitatge… Implica també la reducció de la pobresa i de les desigualtats
  • Desenvolupament sostenible: Satisfacció de les necessitats de la generació present sense comprometre la capacitat de les generacions futures de satisfer les seves necessitats.

Com Podem Innovar?

Segons com i on innovem, podem parlar dels tipus d'innovació següents:

Innovació en Producte

  • Innovació total: Producte nou per l'empresa i pel mercat
  • Aportacions noves al producte: Es millora el producte ja existent

Innovació en Procés

  • Consisteix a introduir una manera diferent de fer les coses. S'aplica tant als sectors de producció com als de distribució (Tècniques, materials o programes informàtics emprats)

Innovació en Màrqueting

Consisteix a introduir un mètode de comercialització que l'empresa no ha utilitzat abans (nous canals de venda o modificació de la comunicació). Pot derivar en canvis significatius en el disseny, en l'envasament, en el posicionament o en la promoció i, l'objectiu és augmentar les vendes.

Procés de Valoració de la Idea Inicial

Per avaluar si una idea de negoci és vàlida i viable s'han de seguir les fases següents:

1- Estudi inicial: Possibilitats que ofereix el mercat, dels buits existents i de les fonts d'informació sobre les possibles oportunitats de negoci, i fer un gran desplegament d'imaginació.

2- Fase de consulta: Cercar suport, formació o assessorament per experts de confiança. Cal resoldre els problemes tècnics. Un cop millorat el projecte, cal aconseguir les opinions dels possibles proveïdors i clients, dels organismes oficials i dels serveis de suport, d'informació i d'assessorament oficial.

3- Presa de decisions: Hem d'avaluar l'acollida que ha tingut la idea:

  • Acollida positiva: La viabilitat és alta, encara que no hem d'oblidar que cal actuar amb precaució, aprofundir el projecte i definir-lo detalladament abans de posar-lo en pràctica
  • Acollida moderada: Cal tenir en compte les reaccions que ha suscitat el projecte i prendre bona nota de les que ens siguin favorables i de les que ens donin idees per millorar. Hem de reestructurar el projecte i, un cop fet això, tornar a consultar.
  • Acollida negativa: Cal millorar considerablement el projecte o canviar-lo completament. Sempre és millor això que fracassar.

Entradas relacionadas: