Elements formals i compositius: forma-(oberta o tancada)- composició( oberta o tancada)-perspectiva(lineal, aèria, teològica)- línia horitzó- simetria/ asimetria- geometria- línies compositives- llum- cromatisme.
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 13,37 KB
EXAMEN HISTÒRIA DE L’ART. Inicis de la ruptura
Març HISTÒRIC I CULTURAL
- Ruptura amb les formes artístiques del passat à Formes independents
- Colonialisme arriba la seu punt màxim à Intercanvi de cultures
- Apareixen nous materials constructius i noves fonts d’energia
- Procés de urbanització à Replantejament de les ciutats
- Aparició de moviments nacionalistes
- Domini de la burgesia à Eclipsi dels poders estatals i eclesiàstic
- París es consolida. EEUU agafa importància (comprador d’obres)
- Artista busca innovar à Exclusivitat
ARQUITECTURA
- Revolució Industrial à Restauració de les ciutats (Barcelona à Cerdà)
- Debat entre arquitectura i enginyeria à Aparició de l’arquitectura exòtica
- Tipus d’arquitectura
- Eclèctica à Barreja de cultures
- Neogòtica à Reivindicació de l’art medieval
- Aplicació del ferro en construccions
- Autors importants:
- Henri Labrouste
- Henry Sullivan (Escola de Chicago)
Modernisme
- Els artistes busquen trencar amb la dicotomia de l’arquitectura-enginyeria i intentaven aplicar nous avenços
- Edifici era una obra global à Dissenyaven tots els elements
- Es distingeixen dues línies principals
- Predomini de la línia sinuosa (Bèlgica, França, Catalunya)
Destaca à Horta, Guimnard, Domènech i Montaner i Puig i Calafalch (catalans)
Antoní Gaudí va anar més enllà amb el disseny de noves formes i avançant-se al seu temps
Predomini de la geometria
Destaca à Mackintosh, van der Velde, Wagner i Olbrich
PINTURA
- Aparició de la fotografia à Al artista se li demanava alguna cosa més que exposar la realitat, ja que això ja ho podia fer una màquina
- El gravat japonès adquireix importància à nous punts de vista
Impressionisme
- Precedents à Velázquez, Hals, pintors realistes, etc
- Pinzellada solta i lliure à Sensació de quadres inacabats
- Relació entre colors primaris
- Manteniment del paisatge
- Importància important a la incidència de la llum
- París com a punt de trobada
- Destaca
- Manet (no era impressionista, però se’l considera pare del moviment
- Monet, Renoir, Degas, Cassatt, Pissarro, Sisley i Morisot
- Apareixen els puntillistes, que treballaven amb punts petits.
- Requeria un estudi del color i la composició
- Destaca à Seurat i Signac
Postimpressionisme
- Recerca de la llibertat plàstica
- Cada artista fa crear unes tendències per la seva banda à Origen de les avantguardes
- Van recuperar el color negre i la definició de les ombres per sobre la importància de la llum
- Influència de l’art primitiu, l’art japonès i els clàssics occidentals
- Destaquen à Cézzane, Lautrec, Gauguin i van Gogh
Altres moviments pictòrics
- Simbolisme à Menyspreu per les coses materials i recerca de la fantasia
- Destaca à Chavannes, Moreau, Redon i Rosseau
- Prerafaelites à Reivindicaven un món medieval per sobre del món industrialitzat del moment
- Modernisme à Aparició de figures de gran contingut simbòlic i un decorativisme formal
- Destaca à Klimt, Russiñol i Ramón Cases
ESCULTURA
- S’inicia l’escultura contemporània, on s’intenta donar la sensació de figures inacabades à Expressivitat i força interior de les figures
- Predomini del marbre i bronze
- Moviment on Rodin acapara molta importància
- Altres autors à Rosso, Miquel Blay, etc
Història de l’art:
Ars: Paraula llatina que fa referència a la tècnica o habilitat, d’aquí prové la paraula art.
Art: Concepte que fa referència a l’ús d’un llenguatge plàstic per expressar conceptes, sensacions o emocions.
Arquitectura
Tècnica utilitzada dissenyar i crear un espai amb la finalitat de realitzar-hi una activitat. .Estructura constructiva: projecció de les obres a partir de les tècniques de les que es disposa. Pot ser innovadora. .Urbanisme: impacte que produeix un edifici dins l’entramat de construccions i espais contorns.
ESQUEMA D’ANÀLISIS PER DEFINIR UNA OBRA.
- Dades: Títol- autor- cronologia- funció- estil- escola/país- ubicació
- Descripció: espais interiors( anàlisis a través de plantes seguint un eix)- elements tècnics i estructurals( materials, suport, cobertura, il·luminació)- elements decoratius- espais exteriors- urbanisme
- Simbolisme de la obra.
- Antecedents i influències posteriors ( inspiració i transcendència)
- Relacions amb obres similars de l’autor/ escola.
- Context històric i artístic.
Escultura
Creació de la figura tridimensional però en un espai no habitable, sinó que té un fi decoratiu. .Relleu: forma que presenta una superfície. .Tècniques de creació: àtècnica de talla: extracció de la matèria fins a donar la forma desitjada a un material dur mitjançant una eina de tall. àtècnica de la fosa/ cera perduda: llarg procés on per crear l’escultura a partir d’un material fos es crea un model amb cera es recobreix d’aquest. Se’n poden fer varies copies. àtècnica del ferro forjat/ soldat: s XX per crear escultures amb finalitat artística. à Tècnica del repujat: a base de làmines molt fines donar forma al metall. àModelatge: a partir de materials tous ( fang) donar la forma desitjada a la obra.
ESQUEMA D’ANÀLISIS D’UNA ESCULTURA
- Dades: títol- autor- cronologia- format(exempta, pla volum, relleu)- materials i tècniques- mides- estil- escola/ país- ubicació
- Iconologia (tema de l’obra)
- Elements formals i compositius: visió- ritmes- composició- perspectiva- línia d’horitzó- simetria/asimetria- geometria- cromatisme.
- Relació amb l’entorn arquitectònic o urbanístic.
- Característiques de l’estil i relació amb altres obres.
- Antecedents i influencies posteriors
- Funció i significat de l’obra 8à
- Context històric i artístic.
Pintura
Art que treballa sense manipulacions mecàniques la representació bidimensional sobre un espai pla. .Tècniques : à al tremp/ a l’ou: sobre fusta (taula) on l’ou és l’aglutinant. à al oli: sobre fusta i després sobre tela o llenç i per facilitar la transportació, muntat sobre un bastidor. àacrílica: més flexible i resistent que a l’oli, aglutinants químics. à dibuix:
pintura sobre paper. à miniatura: pintura sobre pergamí à mosaic: conjunt de petites pedres de diferents colors que formen en el seu conjunt una obra. Típic de l’època clàssica. à vitrall: conjunt de vidres policromats majoritàriament units per una bastida de plom que decora finestres. La grisalla acaba de perfilar els detalls. à esmalts:
NIDEA àcollage: obra que incorpora a la pintura materials tridimensionals o matèrics. ànaïf: tècnica de pintura ingènua i infantil on de manera involuntària s’utilitzen uns colors plans.
ESQUEMA D’ANÀLISIS DE LA PINTURA.
- Classificació de l’obra: títol- autor- cronologia- elements de suport- elements tècnics- mides- estil- escola/ país- ubicació.
- Iconografia
- Elements formals i compositius: forma-(oberta o tancada)- composició( oberta o tancada)-perspectiva(lineal, aèria, teològica)- línia horitzó- simetria/ asimetria- geometria- línies compositives- llum- cromatisme.
- Relació amb l’entorn arquitectònic i urbanístic
- Característiques d’estil i diferència entre obres.
- Antecedents i influencies posteriors.
- Funció i iconologia.
- Context històric i geogràfic.
Arc
Estructura arquitectònica que cobreix un espai entre dos murs amb una obertura.
Formals ( 12 tipus) estructurals (6 tipus) decoratius( 7)
Volta
Estructura arquitectònica corbada que cobreix un espai i provoca que les pressions siguin suportades per contraforts o murs. (10 tipus)