Efectes Especials al Cinema: Història i Tècniques
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el en catalán con un tamaño de 12,61 KB
Història dels Efectes Especials al Cinema
Orígens
- La projecció cinematogràfica és, en si mateixa, un efecte òptic.
- Fenomen de la persistència retiniana (16/24 fps).
- L'audiència se sorprenia amb la fotografia en moviment (1895).
Georges Méliès
- Tècniques teatrals aplicades al cinema.
- Animació stop motion: aparentar moviment a través d'una successió d'imatges fixes.
- Acceleració / ralentització.
- Doble exposició.
- Màscares i pantalla partida (split screen).
Robert W. Paul
- The Haunted Curiosity Shop (1901).
- The Motorist (1906).
George A. Smith
- The Corsican Brothers (1909): dobles exposicions per crear fantasmes.
- Productor d'Airship Destroyer (1909, de Walter R. Booth): maqueta de Londres.
Cecil Hepworth
- Explosion of a Motor Car (1900).
- How it Feels to be Run Over (1900): primers títols dins una pel·lícula.
- Alice in Wonderland (1903).
Segundo de Chomón
- The Electric Hotel (1908).
- Cabiria (1914).
- Napoleó (1927).
Il·lusions Òptiques
Trombone Shot
- Vertigo (Alfred Hitchcock, 1958), Jaws (1975).
- Vídeo travelling in + zoom out / o al revés.
- El subjecte manté la seva mida malgrat ens apropem, i el fons augmenta de profunditat.
- Ús: per donar sensació vertiginosa, paranoia, caos, etc.
Retroprojecció
- Simulació d'exteriors dins l'estudi.
- Projecció d'imatges al darrere d'una escena mentre s'enregistra.
- Evolució de mides i materials de pantalla.
- Distància i potència del projector.
- Mateixa lent de rodatge i de projecció.
Exemple: Vertigo (first kiss).
Projecció Frontal
- Similar a la projecció des del darrere.
- Possible gràcies al material reflectant Scotchlite de 3M.
- Càmera i projector a 90 graus, amb un vidre separador a 45 graus.
- Amb la il·luminació adient, els mateixos actors i objectes tapen les seves ombres.
- 2001: A Space Odyssey (1968): primera pel·lícula important.
Zoptics
- Evolució de la projecció frontal.
- Dissenyat pels vols llargs de Superman (1978).
- Sincronització electrònica dels zooms dels objectius del projector i la càmera.
- La proporció figura-fons no s'altera amb la variació de distància focal.
Introvision
- Millora de la projecció frontal perquè situa els actors a l'interior de capes prefilmades.
- Efecte de profunditat 3D.
- Utilitza dues superfícies Scotchlite i dues pantalles-màscara (matte) mascle/femella.
- Outland (1981), Under Siege (1992), Army of Darkness (1993), The Fugitive (1993).
Miniatures
- Representen objectes o localitzacions que no existeixen.
- Perquè filmar el real és molt car o difícil.
- Models a escala.
- Sovint per ser destruïts (incendis, terratrèmols, explosions, etc.).
- Evolució: cada cop més detallistes i reals.
- Millor integrats a la fotografia.
- En desús per les CGI (Computer Generated Images).
Exemple: Star Wars.
Procés Shuftan
- Creat per l'editor de fotografia alemany Eugene Shuftan el 1923.
- Combinació de miniatures, miralls i decorats de mida real.
- Avantatge respecte al digital: la integració es fa durant l'enregistrament, no cal postproducció.
- Metropolis (1926), Planet of the Vampires (1965), Aliens (1986), The Lord of the Rings (2001).
Miniatures en Primer Pla
- Per aparentar escenaris enormes amb pressupostos reduïts.
- Combinació d'una miniatura davant de l'objectiu + escenari a escala real.
- Cal tenir cura de la perspectiva.
- Penjades d'una estructura.
- Anys 30 i 40.
- Ben-Hur (1925) i Star Wars: The Phantom Menace (1999).
- Integració amb programari.
Miniatures de Ciutats i Paisatges
- Des de Metropolis (Fritz Lang, 1926).
- Mons reals o de fantasia, planetes, coves, ciutats com París, Nova York, etc.
- S'ha de tenir clar com seran gravades.
Motion Control
- Crear il·lusió de moviment amb una càmera robotitzada a maquetes estàtiques.
- Càmera vinculada a un ordinador que pot repetir el mateix moviment.
- Sobre fons chroma (blau o verd).
- Integració amb programari.
- També es poden moure les miniatures.
Efectes Especials de Maquillatge
- Provinent del teatre > visibilitat audiència.
- Transformar les proporcions del rostre.
- Orígens > cera o col·lodió.
- Procés de transformació: The Wolf Man (1941).
- Joc de filtres a Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1931, B/N):
- Dr. Jekyll > maquillatge verd.
- Mr. Hyde > maquillatge vermell.
- Aplicant a la càmera filtre verd/vermell, apareixia o desapareixia el maquillatge.
- Revolució escuma de làtex > s'enganxa a la pell (The Wizard of Oz, 1939).
- Ja no calia crear nous maquillatges cada dia, el làtex era consistent.
- Anys 50 > cinema fantàstic, aliens, mutacions atòmiques, etc.
- Vestits de làtex portats per especialistes > Invasion of the Saucer Men, 1957.
Envelliment
- Un dels efectes més recurrents.
- Pel·lícules que mostren diverses dècades.
- Actors joves que envelleixen a pantalla.
Inicis: només una capa/màscara.
Dick Smith: tècniques teatrals, superposant capes, però més subtils.
Cinema: més temps per al disseny, proves, etc.
Little Big Man (1970).
- The Godfather (1972) > més lleuger i simple.
- Cabells i celles emblanquits.
- Pròtesi a la mandíbula.
- Dents pintades (nicotina).
Ulls
- Importants per a l'expressivitat.
- Inicis > tela interior d'ou per simular cataractes.
- Lents de contacte, diferents dissenys.
Ferides
- Versemblants.
- Làtex i sang artificial.
Animatrònics
- Inicis > Edwin S. Porter i Georges Méliès.
- Anys 60, Disneyland > es crea el terme per a figures amb moviment electromecànic i àudio.
- Evolució > progressiva miniaturització i gestos més subtils i expressius.
- Integració animatrònics-actors reals.
Simis de 2001: A Space Odyssey (1968).
Yoda de The Empire Strikes Back (1980).
Jurassic Park (1993).
Efectes Físics
- Nom provinent dels inicis del cinema, quan es feien efectes davant la càmera.
- Max Sennett's Keystone Kops (accidents, salts, etc.), Buster Keaton.
- Sovint, s'enregistraven a “càmera lenta” per projectar-los a velocitat normal.
Efectes Atmosfèrics
- Pluja:
- Triar localització seca i recrear-la (+ control).
- Bombes hidràuliques.
- Diferents tècniques: aixetes, vent, etc.
- Vent > ventiladors de diferent potència.
- Boira/fum:
- Fonamental per a la il·luminació.
- Màquines de fum > gel sec, oli escalfat...
- Controlar la quantitat i qualitat.
També: neu i gel, trencament de vidres, pistoles i armes, cables, pirotècnia (explosions), foc, etc.
Els Efectes Visuals Digitals
El Chroma
- Incrustació del senyal de càmera i l'entorn virtual actualitzat a temps real per adaptar-se als canvis del senyal de càmera.
- Resultat d'imatge uniforme.
Elements de l'Escenografia Virtual
- Foreground: imatge en primer pla / senyal de càmera.
- Background: fons virtual normalment general. Informàticament, entorn virtual.
- Backing: tela que s'utilitza, fons material del chroma. Pot ser de color blau cobalt o verd.
- Chroma-key: clau de color que se substitueix per una altra imatge.
- Tracking: moviments de càmera que l'entorn virtual actualitza a temps real.
La Il·luminació del Chroma
- Ha de ser el més uniforme possible (fotòmetre).
- No permet il·luminació amb color.
- Per generar un senyal net, el backing s'ha d'il·luminar amb una llum intensa, brillant i uniformement repartida.
Problemes de la Il·luminació per Chroma
- Escenes amb baixos nivells d'il·luminació donen problemes.
- Les zones amb ombres fosques no produeixen senyals de clau netes.
- El spill (desbordament).
Avenços en la Tècnica Chroma
Nou sistema Reflecmedia basat en un anell de LED de color verd o blau i un focus retroreflectant.
(Reflecmedia: chroma portàtil).
El Modelat 3D
- Representació de qualsevol objecte en tres dimensions a través d'un programari de modelat.
- Aquest objecte pot ser reproduït en un entorn 2D mitjançant un procés anomenat renderitzat 3D.
Programari de Modelat 3D
- 3ds Max.
- Cinema 4D.
Maya
- Una de les eines més conegudes, però molt poc intuïtiva.
(Tutorial Maya 2014, Official Maya Show Reel 2014).
Altres Programes de Modelat 3D
- Softimage XSI.
- Lightwave.
- Blender.
El Motion Tracking
- O matchmoving.
- Permet inserir gràfics creats per ordinador a un vídeo amb la posició, escala, orientació i moviment correctes en relació amb els objectes/subjectes presents a la presa.
Programari utilitzat:
- Boujou.
- PFTrack.
- Syntheyes.
Exemple: Syntheyes.
El Matte Painting
- Integració de diverses imatges i vídeos en una única imatge.
- Elements importants perquè la composició sigui convincent:
- Respectar la direcció de la llum.
- Equiparar el color i la lluentor de les imatges.
La Rotoscòpia
- Tècnica d'animació molt antiga que consisteix a redibuixar o calcar un fotograma tenint un altre com a referència.
- S'utilitza per a redibuixar vídeos, fotograma a fotograma.
- Primera rotoscòpia 1919, Max Fleischer: sèrie Koko the Clown.
- També a Blancaneu i els set nans (1934).
- I tècniques rotoscòpiques per a les espases de llum a la primera trilogia de Star Wars.
- Actualment, s'utilitzen modernes tècniques de captura del moviment.
- Els moviments de l'actor són capturats i guardats, i posteriorment s'apliquen a models 3D generats per ordinador.
(Avatar).
Programari de Creació d'Efectes (fum, sol)
- Adobe After Effects.
- Nuke.
- Flame.
(Pel·lícula Hugo).
Programari de Correcció de Color (etalonatge)
- Adobe SpeedGrade CC.
Exemple: vídeo Adobe Speedgrade.
- Apple Color.