Educació Infantil: Drets, Normativa i Bones Pràctiques

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 14,99 KB

La Convenció dels Drets dels Infants

La Convenció dels Drets dels Infants és un document amb força jurídica obligatòria que ens ofereix una imatge global de la infància i introdueix la idea d'interès superior de l'infant. Conté 54 articles que es poden agrupar en quatre categories:

  • Supervivència
  • Desenvolupament
  • Protecció
  • Participació

Organitzacions per a la Infància

Més enllà de les administracions, existeixen avui dia moltes iniciatives d'abast nacional i internacional sorgides de la societat civil i estructurades en forma d'organitzacions per a treballar i contribuir en la millora de la societat.

DefinicióExemple
Organitzacions o institucions nacionals o estatalsSón organitzacions o institucions d'àmbit nacional o estatal que tenen una vinculació amb l'estat central o amb el govern autonòmic corresponent i que són promogudes per les administracions públiques.ONU, UNICEF, Observatori de la Infància
Organitzacions no governamentals (ONG)Són associacions promogudes per persones que no pertanyen a estaments oficials i que es dediquen a tasques assistencials, humanitàries, ecològiques o altres de les mateixes característiques.Save the Children, ACIM, Pallassos sense Fronteres

Models d'Atenció a la Infància en Diferents Països

Segons el que heu treballat sobre les característiques d'alguns països sobre l'atenció a la infància, ressaltem breument per cada un d'ells quins serien els trets característics o les aportacions més singulars que fan:

PaísAportació característica o singular
Itàlia
  • Escola bressol amb horari flexible
  • Mainaderes a domicili
  • Desenvolupament de serveis que s'adapten a les necessitats de les famílies (centres per a infants i pares i espai dels infants)
França
  • Gran ventall de serveis
  • Jardí d'infància maternal (infants que no han estat a escola bressol)
  • Escola bressol de pares i mares
  • Escoles bressol que acullen infants de manera ocasional
  • Mainaderes independents que han de tenir formació reglada
  • Treballadors familiars que poden ser subvencionats per l'Administració pública
  • Formació de pares i mares
Dinamarca
  • L'atenció a la infància com a una de les qüestions prioritàries
  • Garantia de plaça gratuïta en un servei educatiu per a tots els infants
  • L'educació formal comença als 6 anys amb un curs preparatori que dóna accés a l'escolarització obligatòria (7 anys)
  • Importància de la participació dels pares
Holanda
  • Preferència de les mares a reduir la jornada laboral o deixar de treballar per fer-se càrrec dels seus fills
  • Agrupació vertical respecte a les edats dels infants
  • Activitats de portes obertes perquè els infants escullin
Anglaterra
  • Mainadera al domicili propi
  • Grup de joc preescolar
  • Ajudant de la mare / treball domèstic
  • Au Pairs
  • Cura compartida dels infants entre famílies

L'Estatut d'Autonomia de Catalunya i l'Educació

Article 21: Persones amb Necessitats Educatives Especials

Les persones amb necessitats educatives especials tenen dret a rebre el suport necessari que els permeti accedir al sistema educatiu, d'acord amb el que estableixen les lleis.

Article 17: Atenció Integral als Menors

Garanteix els drets dels menors a rebre una atenció integral.

Article 35: Alumnes Nouvinguts

Els alumnes que s'incorporen més tard de l'edat corresponent al sistema escolar de Catalunya gaudeixen del dret a rebre un suport lingüístic especial si la manca de comprensió els dificulta seguir amb normalitat l'ensenyament.

Article 40.3: Protecció contra els Maltractaments

Garanteix la protecció dels infants contra els maltractaments.

Característiques del Model Curricular Actual

"El currículum estableix allò que pot ser objecte d'aprenentatge i permet que els equips docents, d'acord amb les característiques del seu alumnat, en facin adaptacions que s'adeqüin als seus grups en funció de la seva procedència social i cultural, de les seves característiques individuals, o bé altres casuístiques diverses sense perdre de vista la finalitat última de les funcions escolars."

Aquest text es refereix a les característiques següents:

  • Obert i flexible: permet que siguin els centres i els educadors els qui el concretin, facilitant així l'adaptació a les necessitats dels alumnes i al context educatiu en què s'insereix el centre.
  • Integrador: el currículum és comú per a tots els infants, però permet modificacions que faciliten adaptacions individualitzades.

Objectius Generals d'Etapa i Capacitats Humanes

ObjectiusÀmbits o Capacitats Humanes
Progressar en el domini del cosPsicomotriu
Relacionar conceptesCognitiva
Participar en manifestacions culturals de CatalunyaD'actuació i inserció social
Assolir seguretat afectiva i emocionalAfectiva i d'equilibri personal
Mantenir l'equilibri estàticPsicomotriu
Comunicar-se amb els altresDe relacions interpersonals
Aplicar les estructures del pensament intuïtiuCognitiva
Comportar-se d'acord amb uns hàbits i normesD'actuació i inserció social
Discriminar dades sensorialsCognitiva
Respectar els treballs dels companys/esDe relacions interpersonals
Consolidar l'automatisme de la marxaPsicomotriu

L'Ordenació de l'Etapa d'Educació Infantil segons la LOE

Ensenyaments que Componen els Diferents Nivells Educatius

  • Educació bàsica: educació primària i educació secundària obligatòria.
  • Educació secundària: educació secundària obligatòria i educació secundària postobligatòria. Aquesta última la constitueixen el batxillerat, la formació professional de grau mitjà, els ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny de grau mitjà i els ensenyaments esportius de grau mitjà.
  • Educació superior: l'ensenyament universitari, els ensenyaments artístics superiors, la formació professional de grau superior, els ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny de grau superior i els ensenyaments esportius de grau superior.

Verdader o Fals sobre l'Ordenació de l'Etapa d'Educació Infantil

EnunciatsV o F
L'etapa d'educació infantil té caràcter voluntari i gratuïtF
En l'etapa d'educació infantil els infants s'han d'exercitar en la resolució pacífica dels conflictesV
L'educació infantil s'ordena en 3 cicles de dos anys cadascúF
Els centres d'educació infantil han d'elaborar una proposta pedagògicaV
Els continguts educatius s'han d'abordar per mitjà d'activitats globalitzades que tinguin interès i significat per als infantsV
Els mètodes de treball en l'etapa d'educació infantil s'han d'aplicar en un ambient d'afecte i confiançaV
Els centres educatius han de regular els requisits que han de reunir els centres de 1r cicleF
Les administracions educatives han de garantir una oferta suficient de places en el 2n cicle d'educació infantilV
Els centres d'educació infantil han d'oferir els dos cicles sencersF
Els centres d'educació infantil de primer cicle han d'oferir el cicle completF

Principis Educatius en la Intervenció Educativa

Nivell de Desenvolupament i Coneixements Previs

Els educadors infantils, a l'hora de planificar i proposar una activitat d'aprenentatge, han de partir del nivell de desenvolupament dels infants i dels seus coneixements previs. Cada període o estadi dóna la possibilitat a l'infant de poder realitzar uns aprenentatges determinats. A més, cal conèixer els coneixements previs dels infants, és a dir, allò que ja saben abans de realitzar un nou aprenentatge. Aquests coneixements previs són la base a partir de la qual interpretaran la nova informació.

Aprenentatge Significatiu vs. Aprenentatge Memorístic

Un aprenentatge és significatiu quan som capaços de relacionar significativament allò que intentem aprendre amb allò que ja sabem. Si no aconseguim relacionar i establir una connexió entre allò que sabem i el que intentem aprendre, haurem realitzat un aprenentatge memorístic o repetitiu.

Exemple: Els infants de 3-4 anys en un principi poden aprendre els dies de la setmana de forma memorística.

Zona de Desenvolupament Proper (ZDP) de Vygotsky

Segons Vygotsky, "la formació de la intel·ligència i el desenvolupament no es poden entendre al marge de la vida social. L'interessava sobretot el desenvolupament de les competències cognitives com a resultat de la interacció entre els infants i altres persones més madures que ell".

L'actuació educativa s'ha de moure en la zona de desenvolupament proper, és a dir, en aquell espai que està situat entre el nivell de desenvolupament real (el que és capaç de fer per si sol) i el nivell de desenvolupament potencial (el que és capaç de realitzar amb l'ajut d'altres infants o adults més competents que ell). Hem d'intervenir en aquelles activitats que l'infant encara no és capaç de realitzar per si sol, però que pot solucionar amb èxit amb l'ajuda d'algun altre infant o adult més experimentat que ell. Els educadors hauran d'ajustar les seves intervencions al nivell de desenvolupament mostrat pels infants per tal que siguin realment profitoses.

Relació entre Conceptes Clau de l'Aprenentatge

Quan l'infant realitza un aprenentatge significatiu, relaciona el nou contingut a aprendre amb els coneixements previs que té. El nou coneixement que ha après el guarda en la seva memòria comprensiva i haurà realitzat un aprenentatge funcional, ja que el podrà aplicar en noves situacions quan les circumstàncies ho requereixin.

Capacitats Clau de l'Educador Infantil

EnunciatCapacitat clau
Vetllar pel bon funcionament dels recursos humans i materials de la seva feinaResponsabilitat a la feina
Executar una tasca de principi a fi de manera independentAutonomia
Comunicar-se amb els altres amb atenció i empatiaRelació interpersonal
Enfrontar-se a una determinada situació i donar-hi resposta aplicant una seqüència operativaResolució de problemes
Prendre decisions sobre propostes amb l'objectiu de millorar el serveiTenir iniciativa a la feina

Formació Permanent de l'Educador Infantil

Una de les característiques professionals de l'educador infantil és la necessitat de formació permanent. A continuació, es presenta un exemple de curs de perfeccionament docent relacionat amb la primera infància:

Exemple de Curs de Formació

Títol: Créixer junts el primer any de vida

Contingut:

  • L'escola bressol que els acull: trets diferencials.
  • La relació família-escola: com els acollim, les primeres trobades.
  • La vida quotidiana en el grup del primer any: l'alimentació, la higiene, el descans, les propostes de joc.
  • L'organització per atendre el grup del primer any.
  • Quines estratègies utilitzem per comunicar-nos amb les famílies: llibretes, fulls, imatges.
  • La documentació, com a eina d'avaluació i autoavaluació, entre d'altres.

Professorat: Eva Jansà, Noemi Ramirez

Durada: 15 hores en 5 sessions.

Calendari: Del 3 de novembre a l'1 de desembre de 2009

Dies de la setmana: Dimarts

Horari: de 18 a 21 hores

Preu: 103 € soci/sòcia i 121 € no socis/sòcies

Deures Ètics de l'Educador Infantil

Comportament o actitudDeure o principi ètic relacionat
Descuidar la seva formació permanentProcurar l'autoformació i la posada al dia en el domini de les tècniques educatives, en l'actualització científica i, en general, en el coneixement de les tècniques professionals (1a)
Discriminar un infant pel fet de pertànyer a un medi social desfavoritTractar a tots els educands amb equanimitat, sense acceptar ni permetre pràctiques discriminatòries pel seu origen social (1e)
Utilitzar la violència psíquica en la resolució dels conflictes que puguin sorgir en el centre educatiuAfavorir la convivència en els centres educatius, fomentant les vies adients per resoldre els conflictes que puguin sorgir i evitant, així qualsevol mena de manifestació de violència psíquica o física (1j)
No vetllar perquè s'incloguin en el projecte educatiu del seu centre valors com la igualtat de drets, la tolerància o el respecte a la naturaEducar per a una convivència fonamentada en la igualtat de drets i en la pràctica de la justícia, de la tolerància, de l'exercici de la llibertat, de la pau i dels respecte a la natura. L'educador col·laborarà perquè aquests valors s'incloguin en els projectes educatius dels centres. (4a)
No compartir l'educació dels infants amb les seves famíliesAfavorir la cooperació entre els famílies i els professorat, compartint la responsabilitat de l'educació i establint una relació de confiança que garanteixi el bon funcionament del centre i faciliti la participació de les pares i de les mares. (2d)
Fer comentaris pejoratius sobre els seus companys de feinaNo fer comentaris pejoratius sobre altres professionals (3c)

Entradas relacionadas: