Educació Inclusiva: Models, Atenció a la Diversitat i Necessitats Educatives Especials

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,06 KB

Educació Inclusiva i Atenció a la Diversitat

Model inclusiu: És aquell que accepta tot tipus d’alumnat, proporcionant les ajudes necessàries per als nens amb NEE. Aquest model busca una certa homogeneïtat, tot i que tracta de diferenciar les necessitats de l’alumne.

Model d’inclusió: És aquell que s’adapta a les necessitats de l’alumne, adaptant el currículum i la metodologia. Considera les diferències com una oportunitat d’aprenentatge i no les classifica.

Atenció a la diversitat: Proporciona les ajudes i els recursos necessaris per fer possible la integració de tot aquell alumnat amb necessitats educatives especials.

Beneficis de la integració:

  1. Alumnat amb NEE: Es considera la millor alternativa per a la gent amb necessitats específiques, ja que obtenen una integració amb els seus iguals.
  2. Resta de l’alumnat: El fet de tenir nens amb NEE els permet obtenir un coneixement i poder acceptar les diferències i normalitzar-les.
  3. Professorat: És una experiència d’enriquiment i aprenentatge per part del professional.

Requeriments de l’escola inclusiva:

  1. Currículum o programació: Se substitueix el currículum únic per un de més ampli, amb continguts comuns, mínims i flexibles on s'abarquin tots els diferents tipus de capacitats de cada individu.
  2. Metodologia: L’enfocament es caracteritza cap a les capacitats de l’alumnat en lloc dels continguts.
  3. Recursos: L’escola ha d’estar preparada per satisfer els requeriments de tots els alumnes.
  4. Professorat: Ha d’estar qualificat per cobrir les necessitats de tot l’alumnat.
  5. Família: S’ha d’implicar en les activitats escolars dels fills.
  6. Avaluació: Les pautes han de ser més flexibles.

Alumnat amb NEE:

És tot aquell alumnat que en algun moment de la seva escolarització ha necessitat les ajudes o adaptacions pertinents a les seves necessitats.

Discapacitats:

  • Física: Afecta al moviment i la part sensorial.
    • Afectació motriu
    • Plurideficiència: Afectació també cognitiva.
  • Intel·lectual:
    • Grau: Limitació lleu, moderada, severa, profunda.
    • Baix nivell cognitiu.
  • Sensorial: Afecta als sentits.
    • Visual: Baixa visió, ceguesa.
    • Auditiva: Sordesa, hipoacúsia.
    • Segons la causa: Adquirida, hereditària.
    • Segons el moment: Prelocutiva, Postlocutiva.

Trastorn generalitzat del desenvolupament (TGD)

S’inclouen en un conjunt de trastorns caracteritzats per retards i alteracions qualitatives en el desenvolupament de les àrees socials, cognitives i del sentit de l’activitat.

Comportaments autistes:

  1. Trastorn qualitatiu de relació social: Falta de comunicació - Apatia.
  2. Trastorn de les funcions cognitives: No comprenen el llenguatge social.
  3. Trastorn del llenguatge: Mutisme.
  4. Limitació imaginativa i de comprensió: No capten els jocs simbòlics - Falta d’empatia.
  5. Trastorn de flexibilitat: Comportaments ritualistes - Pensament compulsiu-obsesiu.
  6. Trastorn del sentit de l’activitat: Predomini de conductes sense finalitat pròpia.

Necessitats d’atenció educativa:

  • L’infant mostra dificultats en l’adquisició de les regles: Fonològiques, sintàctiques, morfològiques i semàntiques.
  • Tècniques de modificació de conducta: Reforç positiu, extinció.
  • Individualitat del trastorn segons: Capacitat intel·lectual, condicions de l’entorn familiar i social, precocitat de detecció, idoneïtat de l’atenció primerenca, presència de trastorns o discapacitats associats.

Entradas relacionadas: