Educació Inclusiva i Lleis Educatives a Espanya
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,4 KB
Suport a la Intervenció Educativa
Objectiu: Garantir la plena participació de l'alumnat amb necessitats específiques en la societat.
Principis:
- Adaptació a la diversitat de capacitats, ritmes d'aprenentatge i situacions.
- Promoció de qualitat, equitat i inclusió educativa.
Educació inclusiva vs. integració
- Inclusió: Transformació del sistema per a tots els alumnes.
- Integració: Incorporació només d'alumnes amb necessitats específiques.
Lleis Educatives a Espanya
LGE (1970): Obligació d'escolarització (6-14 anys).
LOGSE (1990): Universalització de l'ESO. Atenció a necessitats educatives especials.
LOE (2006) i LOMCE (2013): Millora de la qualitat educativa. Mesures d'igualtat d'oportunitats.
LOMLOE (2020)
- Dret a l'educació inclusiva.
- No discriminació i igualtat.
- Incorporació dels ODS i foment de valors: sostenibilitat, respecte i diversitat.
- Repartiment equitatiu de l'alumnat per evitar segregacions.
- Educació permanent i flexibilitat del sistema educatiu.
Principis de la LOMLOE
- Qualitat educativa i Equitat
- Convivència i respecte per la diversitat.
- Autonomia de centres i docents i Esforç compartit
Educació a Catalunya (LEC - Llei 12/2009)
Objectius: Equitat Excel·lència: Millorar rendiment escolar i continuïtat educativa.
Àmbits clau: Educatiu: Creativitat, innovació pedagògica i bones pràctiques. Social Econòmic: Competitivitat. Cultural
Famílies: Paper clau en l'educació. Carta de compromís educatiu per garantir convivència i respecte.
Primera llei que reconeix la diversitat: LOGSE (1990)
Franja d'edat obligatòria de la LGE (1970) de 6 a 14 anys (EGB).
Formació professional de grau I a la LGE: No era obligatori cursar-la.
Nom i edats del Batxillerat a la LGE: Es deia BUP (14-17 anys) i incloïa el COU (17-18 anys).
Llei que inclou la diversitat afectiva i sexual: LOE-LOMLOE
Llei educativa espanyola vigent: LOMLOE (2020).
Llei que fa l'educació secundària obligatòria: LOGSE
Primera llei sobre ensenyament de qualitat: LOMCE (2013)
Llei que iguala l'edat de treballar amb l'ensenyament obligatori: LOE (2006) i LOMCE (2013): L'educació obligatòria finalitza als 16 anys, com l'edat mínima per treballar.
Responsabilitat de l'educació: Docents, famílies, administracions públiques, personal no docent (orientadors, psicòlegs), comunitat educativa.
FP Bàsica
QUI: Alumnes amb 3r d'ESO superat o, excepcionalment, 2n amb recomanació docent.
DESPRÉS?: Accés al mercat laboral. Continuar amb cicles de grau mitjà/superior. Reprendre l'ESO per obtenir el títol.
Requisits: Haver cursat mínim 3r d'ESO (o excepcionalment 2n amb Consell Orientador).
Primera llei que reconeix la diversitat: LOGSE (1990)
Franja d'edat obligatòria de la LGE (1970) de 6 a 14 anys (EGB).
Formació professional de grau I a la LGE: No era obligatori cursar-la.
Nom i edats del Batxillerat a la LGE: Es deia BUP (14-17 anys) i incloïa el COU (17-18 anys).
Llei que inclou la diversitat afectiva i sexual: LOE-LOMLOE
Llei educativa espanyola vigent: LOMLOE (2020).
Llei que fa l'educació secundària obligatòria: LOGSE
Primera llei sobre ensenyament de qualitat: LOMCE (2013)
Llei que iguala l'edat de treballar amb l'ensenyament obligatori: LOE (2006) i LOMCE (2013): L'educació obligatòria finalitza als 16 anys, com l'edat mínima per treballar.
Responsabilitat de l'educació: Docents, famílies, administracions públiques, personal no docent (orientadors, psicòlegs), comunitat educativa.
Comparativa entre l'FP antiga i actual:
Antiga FP: Opció secundària, poca connexió amb el mercat laboral.
FP actual:
Modernitzada i adaptada a sectors com tecnologia i energies renovables.
Formació dual (teoria + pràctica en empresa).
Flexibilitat per accedir a la universitat.
PFI (Programa de Formació i Inserció) Programa per a alumnes que no han acabat l'ESO i volen seguir estudiant.
- Característiques: Grups reduïts. Docents especialitzats. Currículum flexible. Competències transversals. Creixement personal. L'entorn com a recurs.
- A qui va dirigit?: Joves de 16 a 21 anys que no han finalitzat l'ESO.
Junts per l'Educació i Créixer en Família
- QUI?: Famílies i persones interessades en educació i creixement familiar.
- Àrees: Educació. Creixement emocional. Relacions familiars. Valors i civisme.
- Tipus de recursos: Articles, tallers, guies, vídeos i xerrades.
Escoles no segregades Centres que no separen estudiants per origen ètnic o nivell socioeconòmic.
- Importància: Promouen inclusió i igualtat d'oportunitats, reduint prejudicis i exclusió.
- Exemple: Escola Andreu Nin
Certificats Professionals Documents oficials que acrediten competències laborals.
- OBTENCIÓ? Cursar un mòdul formatiu i superar-lo. Acreditació per experiència laboral o formació prèvia.
Formació Professional per a l'Ocupació (FPO) Programes per millorar competències laborals de treballadors desocupats o ocupats.
- QUI Treballadors desocupats / Treballadors ocupats. Persones en situació d'exclusió social.
- Com?: Inscripció a cursos del SEPE o administracions autonòmiques. Complir requisits específics (estudis, experiència, situació laboral). Rebre orientació laboral per seleccionar cursos.
Itineraris Formatius Específics (IFE) Programes per a persones amb dificultats d'inserció laboral.
- QUI Persones amb discapacitat. Persones en risc d'exclusió social. Desocupats de llarga durada.
- Durada: Varien segons els coneixements i habilitats necessaris (de mesos a cursos complets).