Educació Inclusiva i Lleis Educatives a Espanya

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,4 KB

Suport a la Intervenció Educativa

Objectiu: Garantir la plena participació de l'alumnat amb necessitats específiques en la societat.

Principis:

  • Adaptació a la diversitat de capacitats, ritmes d'aprenentatge i situacions.
  • Promoció de qualitat, equitat i inclusió educativa.

Educació inclusiva vs. integració

  • Inclusió: Transformació del sistema per a tots els alumnes.
  • Integració: Incorporació només d'alumnes amb necessitats específiques.

Lleis Educatives a Espanya

LGE (1970): Obligació d'escolarització (6-14 anys).

LOGSE (1990): Universalització de l'ESO. Atenció a necessitats educatives especials.

LOE (2006) i LOMCE (2013): Millora de la qualitat educativa. Mesures d'igualtat d'oportunitats.

LOMLOE (2020)

  • Dret a l'educació inclusiva.
  • No discriminació i igualtat.
  • Incorporació dels ODS i foment de valors: sostenibilitat, respecte i diversitat.
  • Repartiment equitatiu de l'alumnat per evitar segregacions.
  • Educació permanent i flexibilitat del sistema educatiu.

Principis de la LOMLOE

  1. Qualitat educativa i Equitat
  2. Convivència i respecte per la diversitat.
  3. Autonomia de centres i docents i Esforç compartit

Educació a Catalunya (LEC - Llei 12/2009)

Objectius: Equitat Excel·lència: Millorar rendiment escolar i continuïtat educativa.

Àmbits clau: Educatiu: Creativitat, innovació pedagògica i bones pràctiques. Social Econòmic: Competitivitat. Cultural

Famílies: Paper clau en l'educació. Carta de compromís educatiu per garantir convivència i respecte.

Primera llei que reconeix la diversitat: LOGSE (1990)

Franja d'edat obligatòria de la LGE (1970) de 6 a 14 anys (EGB).

Formació professional de grau I a la LGE: No era obligatori cursar-la.

Nom i edats del Batxillerat a la LGE: Es deia BUP (14-17 anys) i incloïa el COU (17-18 anys).

Llei que inclou la diversitat afectiva i sexual: LOE-LOMLOE

Llei educativa espanyola vigent: LOMLOE (2020).

Llei que fa l'educació secundària obligatòria: LOGSE

Primera llei sobre ensenyament de qualitat: LOMCE (2013)

Llei que iguala l'edat de treballar amb l'ensenyament obligatori: LOE (2006) i LOMCE (2013): L'educació obligatòria finalitza als 16 anys, com l'edat mínima per treballar.

Responsabilitat de l'educació: Docents, famílies, administracions públiques, personal no docent (orientadors, psicòlegs), comunitat educativa.

FP Bàsica

QUI: Alumnes amb 3r d'ESO superat o, excepcionalment, 2n amb recomanació docent.

DESPRÉS?: Accés al mercat laboral. Continuar amb cicles de grau mitjà/superior. Reprendre l'ESO per obtenir el títol.

Requisits: Haver cursat mínim 3r d'ESO (o excepcionalment 2n amb Consell Orientador).

Primera llei que reconeix la diversitat: LOGSE (1990)

Franja d'edat obligatòria de la LGE (1970) de 6 a 14 anys (EGB).

Formació professional de grau I a la LGE: No era obligatori cursar-la.

Nom i edats del Batxillerat a la LGE: Es deia BUP (14-17 anys) i incloïa el COU (17-18 anys).

Llei que inclou la diversitat afectiva i sexual: LOE-LOMLOE

Llei educativa espanyola vigent: LOMLOE (2020).

Llei que fa l'educació secundària obligatòria: LOGSE

Primera llei sobre ensenyament de qualitat: LOMCE (2013)

Llei que iguala l'edat de treballar amb l'ensenyament obligatori: LOE (2006) i LOMCE (2013): L'educació obligatòria finalitza als 16 anys, com l'edat mínima per treballar.

Responsabilitat de l'educació: Docents, famílies, administracions públiques, personal no docent (orientadors, psicòlegs), comunitat educativa.

Comparativa entre l'FP antiga i actual:

  • Antiga FP: Opció secundària, poca connexió amb el mercat laboral.

  • FP actual:

    • Modernitzada i adaptada a sectors com tecnologia i energies renovables.

    • Formació dual (teoria + pràctica en empresa).

    • Flexibilitat per accedir a la universitat.

PFI (Programa de Formació i Inserció) Programa per a alumnes que no han acabat l'ESO i volen seguir estudiant.

  • Característiques: Grups reduïts. Docents especialitzats. Currículum flexible. Competències transversals. Creixement personal. L'entorn com a recurs.
  • A qui va dirigit?: Joves de 16 a 21 anys que no han finalitzat l'ESO.

Junts per l'Educació i Créixer en Família

  • QUI?: Famílies i persones interessades en educació i creixement familiar.
  • Àrees: Educació. Creixement emocional. Relacions familiars. Valors i civisme.
  • Tipus de recursos: Articles, tallers, guies, vídeos i xerrades.

Escoles no segregades Centres que no separen estudiants per origen ètnic o nivell socioeconòmic.

  • Importància: Promouen inclusió i igualtat d'oportunitats, reduint prejudicis i exclusió.
  • Exemple: Escola Andreu Nin

Certificats Professionals Documents oficials que acrediten competències laborals.

  • OBTENCIÓ? Cursar un mòdul formatiu i superar-lo. Acreditació per experiència laboral o formació prèvia.

Formació Professional per a l'Ocupació (FPO) Programes per millorar competències laborals de treballadors desocupats o ocupats.

  • QUI Treballadors desocupats / Treballadors ocupats. Persones en situació d'exclusió social.
  • Com?: Inscripció a cursos del SEPE o administracions autonòmiques. Complir requisits específics (estudis, experiència, situació laboral). Rebre orientació laboral per seleccionar cursos.

Itineraris Formatius Específics (IFE) Programes per a persones amb dificultats d'inserció laboral.

  • QUI Persones amb discapacitat. Persones en risc d'exclusió social. Desocupats de llarga durada.
  • Durada: Varien segons els coneixements i habilitats necessaris (de mesos a cursos complets).

Entradas relacionadas: