Corrents d'educació ambiental: una visió global

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,59 KB

Corrent naturalista:

Medi à Natura- Finalitat à reconstruir un lligam amb la natura-Estratègies à immersió, interpretació, jocs sensorials, activitats de descoberta- Enfocament à sensorial, experiencial, afectiu, cognitiu, artístic

Corrent conservacionista:

Medi à Natura-recurs- Finalitat à adoptar comportaments de conservació i desenvolupar l’habilitat per a la gestió ambiental i l’eco-civisme.- Estratègies à guia o codi de comportaments, auditoria ambiental, projectes de gestió i/o conservació.- Enfocament à cognitiu i pragmàtic

Corrent resolutiva:

Medi: Conjunt de problemes- Finalitat à desenvolupar habilitats de resolució de problemes: diagnòstic de l’acció, modificació de comportaments.- Estratègies à estudi de casos: anàlisi de situacions de problemes, experiències de resolució de problemes associada a un projecte.- Enfocament à Pragmàtic i cognitiu.

Corrent sistèmic:

Medi: sistema (ecosociosistema) -Finalitat à desenvolupar pensament sistèmic: anàlisi i síntesi, cap a una visió global, comprendre les realitat ambientals de cara a una presa òptima de decisions.-Estratègies à estudi de casos: anàlisi de sistemes ambientals.-Enfocament à cognitiu.

Corrent científic:

Medi: objecte d’estudis-Finalitat à adquirir coneixements en ciències ambientals i adquirir habilitats relatives a l’experiència científica.-Estratègies à estudi de fenòmens, observació, demostració, experimentació, investigació hipotètico-deductiva.- Enfocament à experimental i cognitiu

Corrent humanista:

Medi: medi de vida (dimensió humana del medi)- Finalitat à conèixer el seu medi de vida i conèixer-se millor en relació a ell i desenvolupar en un sentiment de pertinença.- Estratègies à estudi del medi, itinerari ambiental, lectura de paisatge.- Enfocament à sensorial, afectiu, experiencial, cognitiu, creatiu/ estètic.

Corrent Moral/ètic:

Medi: Objecte de valors-Finalitat à donar prova d’ecocivisme, desenvolupar un sistema ètic, construir un sistema de valors.-Estratègies à anàlisi de valors, clarificació de valors, crítica de valors socials-Enfocament à afectiu, cognitiu i moral.

Corrent bio-regionalista:

Medi: lloc de pertinença, projecte comunitari.-Finalitat: desenvolupar competències en eco-desenvolupament comunitari, local o regional.-Estratègies: exploració del medi, projecte comunitari, creació d’eco-empreses. -Enfocament: pragmàtic, experiencial, afectiu, cognitiu i creatiu.

Corrent pràxic:

Medi: crisol d’acció/reflexió-Finalitat: aprendre en i per l’acció i per millorar l’acció.-Estratègies: investigació-acció-Enfocament: pràxic (integrar la reflexió i l’acció)

Corrent crític:

Medi: objecte de transformació, lloc d’emancipació.-Finalitat: desconstruir les realitats socioambientals per transformar el que causa problemes.-Estratègies: anàlisi del discurs, estudi de casos, debat, investigació-acció.-Enfocament: praxis, reflexiu, dialògic.

Corrent feminista:

Medi: objecte de sol·licitud-Finalitat: integrar els valors feministes en relació al medi ambient.-Estratègies: estudi de casos, immersió, taller de creació, activitat d’intercanvi d’idees i de comunicació.

-Enfocament: intuïtiu, simbòlic, afectiu , espiritualitat, creatiu/estètic

Corrent etnogràfic:

Medi: territori, lloc d’identitat, natura-cultura.-Finalitat: reconèixer el lligam entre natura i cultura, clarificar la seva pròpia cosmologia, valoritzar la dimensió cultural de la seva relació amb el medi.-Estratègies: contes, narracions, llegendes, estudi de casos, acompanyament, immersió.-Enfocament: intuïtiu, experiencial, afectiu, simbòlic, espiritual, creatiu/estètic.

Corrent eco-educació:

Medi: esfera d’interacció essencial per a la formació personal. Crisol d’identitat.-Finalitat: experimentar en el medi per experimentar-se i formar-se EN i PER al medi, construir la seva relació amb el món, amb tots els altres éssers.-Estratègies: relat de vida, immersió, jocs, exploració, introspecció, alternança subjectiva-objectiva.-Enfocament: sensorial, experiencial, afectiu, simbòlic, creatiu.

Corrent de la sostenibilitat:

Medi: recursos per al desenvolupament econòmic, recursos compartits.Finalitat à promoure un desenvolupament econòmic respectuós amb els aspectes socials i ambientals.Estratègies à estudi de casos, experiència resolució de problemes, projecte de desenvolupament sostenible.Enfocament à pragmàtic i cognitiu

Entradas relacionadas: