Edgar Willems: Pedagog, musicòleg i investigador

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,58 KB

Edgar Willems

(Bèlgica, 1885 – Suïssa, 1975)

"Tots som potencialment musicals, com tots som potencialment capaços d’adquirir el llenguatge, però això no significa que aquest es desenvolupi sense estimulació ni nutrició".

Qui és?

  • Pedagog, musicòleg i investigador.
  • La base del seu mètode la trobem al seu llibre Bases psicològiques de la educació musical (Paidós, 2011).
  • L’encarregat de difondre el seu mètode va ser el seu deixeble Jacques Chapuis.

Entén que els tres elements principals que formen la música corresponen a tres aspectes de la persona:

  • Ritme-Físic (reacció davant del so)
  • Melodia-Emocional (Sensibilitat afectiva i emotiva)
  • Harmonia-Mental

Idees principals del mètode

  • L’educació musical no és una finalitat sinó un mitjà perquè les persones es desenvolupin en totes les seves dimensions. L’objectiu és desenvolupar-se harmoniosament com a persona.
  • Aprendre música hauria de ser el mateix procés que aprendre a parlar, és a dir, seguint aquesta estructura: escoltar, repetir, improvisar, fer frases, raonaments complexes, llegir i escriure. Tot parteix de la impregnació musical.

Escoltar, repetir i improvisar

Es realitzen diversos jocs que tenen com a punt de referència la discriminació i expressió de les qualitats del so.

Activitats Escoltar i Repetir:

  • Amb els ulls tancats, senyalar d'on prové el so i caminar cap a ell.
  • Donar objectes sonors similars i buscar la parella.
  • Memoritzar ordre d’aparició de diferents objectes sonors.

Activitats Improvisació:

  • Improvisació lliure acompanyada de percussió corporal.
  • Preguntes - Respostes.

Llegir i escriure

Utilitza el nom de les notes per ordenar els sons de l’escala. Desenvolupant, l'associació de l’altura sonora.

Activitats Llegir i Escriure

  • Utilitzar cançons apreses per realitzar un dictat melòdic amb els noms de les notes.
  • Representar les figures i valors del so (rodona, blanca, negra, corxera...).
  • Conte amb les notes musicals.

El primer contacte amb la música ha de ser inconscient, natural i espontani. Desenvolupament de la memòria i la imaginació i la consciència musical. Intentar viure la música de manera natural: de forma receptiva, activa i inventiva. Gran predominança de l’educació auditiva a través d’instruments sonors (campanes, reclams, tubs, martells,…) i cançons (cançons pedagògiques).

Entradas relacionadas: