Els Drets Humans: Història, Classificació i Perspectives
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,12 KB
Declaracions anteriors
Declaració de Drets del Poble de Virgínia (Rev. Americana 1776)
Declaració de Drets de l’Home i el Ciutadà (Rev Francesa 1789)
Precedents Històrics
Les Revolucions Liberals
La lluita obrera
Les democràcies modernes
Antecedents immediats
La II Guerra Mundial
Els crims contra la Humanitat
La lluita contra la impunitat
La necessitat de legislar sobre nous delictes contra la Humanitat
Classificació dels drets humans
Drets de 1a Generació:
- Drets Fonamentals: Dret a la vida, Dret a la llibertat, Dret a la seguretat, Drets Civils...
- Drets Polítics: Llibertat de Reunió, Llibertat d’Associació, Llibertat d’Expressió...
Tenen com a origen les Declaracions de Drets Humans del segle XVI
Drets de 2a Generació
Drets Econòmics: Dret a l’Educació, Dret al treball, Dret a igual salari per igual treball, Dret al descans i a l’oci...
Tenen com a origen les lluites obreres al llarg del segle19
Origen immediat de la Declaració Universal dels Drets Humans
Necessitat de legislar els Drets Humans després dels crims contra la humanitat de la II Guerra Mundial
La creació de l’ONU
La votació de l’Assemblea General de l’ONU el 10 de desembre de 1948
Validesa i legitimitat actual
Els Drets Humans són Universals i inalienables
Mostren l’ideal de futur de la Humanitat, i l’exigència d’un present més just
Marquen l’esperit utòpic d’un món que és millorable i necessitat millorar
Crítiques frequents
Són excessivament utòpics i irreals
Són la mostra dels valors de la societat Occidental
Són insuficients per crear una societat plenament justa
Objeccions a les crítiques
Mostren com ha de ser la realitat, i per tant, és lògic que no siguin tal i com el món és avui, sinó com hauria de ser
Són universals i no occidentals, ja que la igualtat no és patrimoni de cap cultura
Són un punt de partida, no el destí final
Perspectives de futur
Intentar la seva aplicació al màxim nivell possible, i lluitar fins aconseguir-lo a través d’ONG’s compromeses com Amnistia Internacional, Metges sense Fronteres
Millorar aquells aspectes que siguin millorables
No estar mai del tot satisfets amb els resultats obtinguts
La familia com a sistema i com a agent socialitzador
La familia és el sistema de relacions fonamentalment afectives present en totes les cultures
Els components de la estructura familiar:
- Sistema sociocultural obert
- Reestructuració
- Adaptació
Aspectes significatius:
- 1r ambient social
- Modelatge
- Interaccions
- La familia és un sistema viu
- La finalitat biològica de la familia
Tipus de families
Tradicional
Monoparental
Reconstituïda
Mixta
Homoparental
Extensa
Acollidores
D'adopció
Models d'interacció familiar
Hiperprotector
Democràtic permissiu
Sacrificant
Intermitent
Delegant
Autoritari
Educar: entre la familia i les institucions
Diversitats familiars:
- Tipologies familiars i models educatius
- Objectius i estratègies parentals variables
Dificultats de les families per exercir el seu rol educatiu:
- Temps i espais per compartir amb els fills
- Trencament de la transmissió del coneixement popular sobre pràctiques d criança i educatives
- Manca de polítiques
- Societat post-figurativa
Mecanismes relacionals de les institucions educatives:
- Informatius
- Intercanvi
Rols de les families a l'entorn educatiu
Rol de suport al centre
Rol de consumidors
Rol d'indiferència enfront el centre educatiu
Rol de participació en el centre educatiu
Treball en xarxa
Les premisses: treball col·laboratiu, implicació dels professionals, interdisciplinarietat, coparticipació, corresponsabilitat
Entre institucions educatives, l'objectiu és afavorir la col·laboració i cooperació dels professionals i optimitzar els recursos de cada centre per augmentar la qualitat i avançar en la millora dels aprenentatges i en la cohesió social
Entre diferents institucions que atenen infants, joves, families
Ciutats educadores
Què són:
- Xarxa de municipis que va néixer l'any 1990 (Congrés de BCN)
- Treball conjunt per a la millora de la qualitat de vida a partir de la implicació activa en l'ús i transformació de la ciutat
- 1994 es constitueix com associació internacional
- Carta Ciutats educadores, 20 principis d'educació més enllà de l'escola
Principis:
- Impulsar col·laboracions concretes en aquest àmbit
Promotors:
- Sorgeix a Barcelona
- Agrupa 300 ciutats de 35 països (60 de CAT)
Valoració:
- Prioritza l'intercanvi d'experiències
- Representa el compromís amb uns principis per millorar la qualitat educativa de la ciutat
- Impulsa els Projectes Educatius de Ciutat
Projecte Educatiu de Ciutat (PEC)
Què són:
- Instrument estratègic per fer realitat les voluntats de la ciutat educadora
- Recullen i integren l'esperit de diverses experiències existents
- Defineix les prioritats educatives del municipi, prioritza els principis, objectius, metodologies i programes de la ciutat
Principis:
- Compromís polític en matèria educativa
- Concepte de l'educació com a eina transformadora de la realitat
- La participació com a metodologia idònia per a la seva elaboració
- El conjunt d'agents socials són també agents educadors
Promotors:
- Associació Internacional de Ciutats Educadores
Valoració:
- Des de l'any 1996
- Són més de 50 municipis a Catalunya, que estan en fases diferents
- Ha impulsat taules ciutadanes, fòrums locals d'educació, grups impulsors
Plans Educatius d'Entorn (PEE)
Què són:
- Marc del Pla de llengua i cohesió social
- Instrument de corresponsabilització educativa, centre, conjunt d'actors
- Model obert que parteix de cada municipi
- Liderat per l'Ajuntament i el Departament d'Educació
- És una proposta política formal per extendre el treball en xarxa
Principis:
- Promoure la cohesió social, educació intercultural, ús del català
- Crear un sistema de cooperació interdepartamental obert al món associatiu
- Donar resposta integrada
- Dinamitzar actuacions coordinades entre els centres i el seu entorn
Promotors:
- Departament d'Educació
Valoració:
- Són convenis Ajuntament i Departament, que suposa una addenda econòmica
- Assessors LIC i tècnics municipals
- Cada cop són més municipis que s'hi integren