Deu Dominis de la Pràctica de la Psicologia Escolar
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,55 KB
D1. Presa de decisions basada en dades
Els psicòlegs escolars comprenen i utilitzen mètodes d'avaluació per a identificar els punts forts i les necessitats, per a desenvolupar intervencions, serveis i programes eficaços, i per a mesurar el procés i els resultats dins d'un sistema de diversos nivells. Utilitzen un marc de resolució de problemes com a base per a totes les activitats professionals. Recopilen sistemàticament dades de múltiples fonts com a base per a la presa de decisions basada en dades (PDD) a nivell individual, grupal i de sistemes, i consideren factors ecològics (característiques de l'aula, la família i la comunitat) com a context per a l'avaluació i la intervenció.
D2. Consulta i col·laboració
Els psicòlegs escolars comprenen diversos models i estratègies de consulta i col·laboració aplicables a individus, famílies, grups i sistemes, i mètodes per a promoure la implementació eficaç dels serveis. Com a part d'un procés sistemàtic i integral de PDD eficaç i resolució de problemes que impregna tots els aspectes de la prestació de serveis, els psicòlegs escolars demostren habilitats per a consultar, col·laborar i comunicar-se eficaçment amb els altres.
D3. Intervencions acadèmiques i suport a l'ensenyament
Els psicòlegs escolars comprenen influències biològiques, culturals i socials en les habilitats acadèmiques; els processos humans d'aprenentatge, cognitius i de desenvolupament; i els plans d'estudi i estratègies d'instrucció basats en proves. En col·laboració amb altres, utilitzen mètodes d'avaluació i recopilació de dades per a implementar i avaluar els serveis que donen suport al desenvolupament d'habilitats acadèmiques en els nens.
D4. Serveis i intervencions de salut mental i conductual
Els psicòlegs escolars comprenen influències biològiques, culturals i socials en la salut mental i conductuals; els impactes conductuals i emocionals de l'aprenentatge; i les estratègies basades en proves per a promoure el funcionament socioemocional. En col·laboració amb altres, dissenyen, implementen i avaluen serveis que promouen la resiliència i el comportament positiu, donen suport a la socialització i les habilitats adaptatives i milloren la salut mental i conductual.
D5. Pràctiques a tota l'escola per promoure l'aprenentatge
Els psicòlegs escolars comprenen les estructures, l'organització i la teoria dels sistemes; la programació de l'educació general i especial; la ciència de la implementació, i les pràctiques basades en l'evidència a tota l'escola que promouen l'aprenentatge, el comportament positiu i la salut mental. En col·laboració amb altres, desenvolupen i implementen pràctiques i estratègies per a crear i mantenir entorns d'aprenentatge segurs, eficaços i de suport per als estudiants i el personal escolar.
D6. Serveis per promoure escoles segures i solidàries
Els psicòlegs escolars comprenen els principis i la investigació relacionats amb el benestar socioemocional, la resiliència i els factors de risc en l'aprenentatge, la salut mental i la conducta, els serveis a les escoles i les comunitats per a donar suport a la prevenció i promoció de la salut a diversos nivells, i les estratègies basades en l'evidència per a crear escoles segures i de suport. En col·laboració, promouen serveis preventius i de resposta que milloren l'aprenentatge, la salut mental i la conducta, i la seguretat psicològica i física, i implementen una prevenció, protecció, mitigació, resposta i recuperació de crisis eficaces.
D7. Col·laboració entre família, escola i comunitat
Els psicòlegs escolars comprenen els principis i la investigació relacionats amb els sistemes familiars, els punts forts, les necessitats i les cultures; estratègies basades en proves per a donar suport a les influències familiars positives en l'aprenentatge i la salut mental dels infants; i estratègies per a desenvolupar la col·laboració entre les famílies i les escoles. En col·laboració, dissenyen, implementen i avaluen serveis que responen a la cultura i al context. Faciliten associacions familiars i escolars i interaccions amb organismes comunitaris per a millorar els resultats acadèmics i socioconductuals dels nens.
D8. Pràctiques equitatives per a poblacions estudiantils diverses
Els psicòlegs escolars coneixen i respecten les diferències individuals, les capacitats, les discapacitats i altres característiques diverses, així com els efectes que tenen en el desenvolupament i l'aprenentatge. Comprenen principis i investigació relacionats amb la diversitat en nens, famílies, escoles i comunitats, inclosos factors relacionats amb el desenvolupament infantil, la religió, la cultura i la identitat cultural, la raça, l'orientació sexual, la identitat i l'expressió de gènere, el nivell socioeconòmic i altres variables. Apliquen estratègies basades en proves per a millorar els serveis tant a l'educació general com a l'especial i per a abordar les possibles influències relacionades amb la diversitat. Demostren habilitats per a proporcionar serveis professionals que promouen el funcionament eficaç dels individus, les famílies i les escoles amb diverses característiques, cultures i orígens mitjançant una lent ecològica en múltiples contextos. Reconeixen que les pràctiques equitatives per a poblacions estudiantils diverses, el respecte per la diversitat en el desenvolupament i l'aprenentatge i la defensa de la justícia social són fonamentals per a la prestació eficaç de serveis. Mentre que la igualtat garanteix que tots els nens tinguin el mateix accés a les oportunitats educatives generals i especials, l'equitat garanteix que cada alumne rebi allò que necessita per a beneficiar-se d'aquestes oportunitats.
D9. Investigació i pràctica basada en l'evidència
Els psicòlegs escolars tenen coneixements de disseny de recerca, estadística, mesurament i diverses tècniques de recopilació i anàlisi de dades suficients per a comprendre la investigació, interpretar les dades i avaluar programes en entorns aplicats. Com a professionals científics, els psicòlegs escolars avaluen i apliquen la investigació com a base per a la prestació de serveis i, en col·laboració, utilitzen diverses tècniques i recursos tecnològics per a la recopilació, el mesurament i l'anàlisi de dades per a recolzar pràctiques eficaces a nivell individual, grupal i/o de sistemes.
D10. Pràctica legal, ètica i professional
Els psicòlegs escolars tenen coneixement de la història i els fonaments de la psicologia escolar; múltiples models i mètodes de servei; normes ètiques, legals i professionals; i altres factors relacionats amb la identitat professional i la pràctica eficaç. Proporcionen serveis coherents amb les normes ètiques, legals i professionals; participen en la presa de decisions ètiques i professionals receptives; col·laboren amb altres professionals; i apliquen les característiques de treball professional necessàries per a la pràctica efectiva com a psicòlegs escolars, incloses les habilitats interpersonals efectives, la responsabilitat, l'adaptabilitat, la iniciativa, la fiabilitat, la competència tecnològica, les habilitats de defensa, el respecte per la diversitat humana i el compromís amb la justícia social i l'equitat. Mentre que la igualtat garanteix que tots els nens tinguin el mateix accés a les oportunitats educatives generals i especials, l'equitat garanteix que cada alumne rebi allò que necessita per a beneficiar-se d'aquestes oportunitats.