Documentació en el Treball Social: Importància i Utilitat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,01 KB

Documentació en el Treball Social

Documentació: és una tècnica de treball, serveix per a la identificació personal o per documentar o acreditar quelcom.

Esdevé un instrument de recollida, gestió i utilització de la informació.

Esdevé el primer grau del desenvolupament de la professió, amb la formació permanent.

Suport de la Informació

Assegura la qualitat de la comunicació entre tècnics, professionals... garanteix la fiabilitat en la transmissió de la informació que es transmet.

Evita les transformacions particulars que provoca el llenguatge oral.

Permet recuperar aspectes i variables específics de les intervencions una vegada tancats els casos.

Codificar la informació qualitativa i analitzar estadísticament les variables contingudes en els formularis.

Disposar d’un sistema d’informació que permet monitoritzar les intervencions dels professionals i dels seus resultats

Utilitat

Accedir al contingut, revisar-lo i analitzar-lo, encaminar l’acció, assegurant els processos a seguir i evitant la lliure acció.

Estudiar situacions anteriors que donen pas a l’actualitat.

Dóna suport a la història i permet recuperar-la

Anàlisi

Permet actuar sobre nous horitzons de les competències del TS en les institucions actuals.

Mantenir viva la funció d’ajuda a les persones i als seu entorn per mitjà del registre d’activitats

Fer front a demandes judicials

Sistematització

Aporta visió global als problemes, interrelació entre les problemàtiques ateses i les variables que puguin intervenir, producció científica i documental ordenada.

Evita la duplicitat d’intervencions, evita esforços excessius per formular solucions i la compartimentació d’aquestes.

Evita inseguretat professional davant d’altres professions.

Document

Diploma, carta, relació o escrit que informa respecte algun fet principalment històric.

Fet: entorn històric i demostrable

Esdeveniment: fet enmarcat en un espai i temps concret

Hipòtesi: dades elaborades pels TS i convertides en conclusions

Les Dades

Calen tècniques específiques que permetin trobar, manipular i utilitzar aquestes dades

3 camps d’aplicació de dades:

Pràctica Burocràtica

Documentació pràctica que sigui revisable periòdicament en funció de les necessitats i dels serveis per tal que facilitin les relacions amb els usuaris, cal adequar els mètodes i els instruments de treball a les necessitats de cada moment, cal ser professionals reflexius i analítics

Base per a la Investigació

A partir de les dades s’estableixen hipòtesis prèvies que cal verificar o falsejar. S’ha d’abordar el procés d’investigació des de la realitat que ens ha de permetre arribar al coneixement

La investigació no és necessària en serveis socials

Sistemes d’Informació

Ens ajuden a recollir i tractar dades pq classifiquen, ordenen, emmagatzemen, processen i permeten recuperar-les amb un llenguatge i nomenclatura homologada de l’àmbit.

Informe Social

Exposició total o parcial d’una situació on només el TS exposa la seva valoració, emet el seu diagnòstic social i realitza la seva proposta per ser comunicada a un altre professional.

És un document d’ús exclusiu dels TS que ha d’esdevenir un document útil i àgil que informi i ajudi a comunicar la màxima informació del cas en el qual s’intervé.

Els Objectius

Donar a conèixer l’existència i les característiques d’una situació social determinada per tal de pal·liar-la o modificar-la.

Aportar informació per al dictamen professional.

Obtenir recursos socials ja establerts

Promoure recursos socials.

Facilitar informació a un altre treballador social.

Reflexionar respecte el dictamen professional ja establert al reflectir en l’informe tot el conjunt de dades respecte la situació.

Entradas relacionadas: