Disseny Curricular, PEC, Diversitat, Assertivitat i Avaluació en Educació Primària
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 12,25 KB
Disseny Curricular
Què és el Disseny Curricular? És l'especificació de les intencionalitats educatives i el pla d'acció per a aconseguir-les.
Nivells de Concreció del Currículum
El currículum es concreta en tres nivells:
- L'administració crea el marc general o DCB (Disseny Curricular Base), que comprèn les intencions educatives i les tasques escolars.
- El DCB arriba al centre educatiu i es plasma en documentació concreta.
- Els documents arriben a l'aula i es converteixen en programacions i adaptacions curriculars.
Estructura del Currículum per Àrees Educatives
Cada àrea d'educació primària es desenvolupa al currículum d'acord amb uns objectius, uns continguts i els seus criteris d'avaluació.
Àrees de Coneixement en Primària
Les àrees de coneixement que s'han de cursar en tots els cicles de primària són:
- Coneixement del medi
- Educació artística
- Educació física
- Castellà
- Valencià
- Llengua estrangera
- Matemàtiques
Què és el DCB?
És el primer nivell del currículum, realitzat per l'administració, concretament pel MEC i les CCAA.
El Projecte Educatiu de Centre (PEC)
1. Elements del Projecte Educatiu
Els elements del projecte educatiu són:
- Anàlisi del context
- Organització del centre
- Objectius
- Opcions educatives bàsiques
- Trets d'identitat
- Normativa de Règim Intern
2. Preguntes que Respon el PEC
- On som i a qui ens dirigim? Context
- Qui som? Trets d'identitat
- Què som? Trets d'identitat
- Què volem aconseguir a nivell educatiu? Objectius
- Com ho aconseguim? Metodologia i estructura organitzativa
3. Àmbits del PEC
El PEC abasta tot el centre i és el substrat comú per als projectes curriculars de les distintes etapes. El realitza el consell escolar i no es revisa freqüentment.
4. Finalitats del PEC
Les quatre finalitats del PEC són:
- Adaptar els programes del MEC a les necessitats i característiques socioculturals i educatives de l'entorn i del centre.
- Possibilitar i facilitar la participació en les institucions escolars dels diferents agents externs i interns de la Comunitat Educativa.
- Fomentar les relacions i l'aprofitament dels recursos del mitjà. Ha d'estar relacionat amb la realitat sociocultural.
- Donar a conèixer la proposta educativa pròpia del centre.
5. Com Entenem el PEC
Podem entendre el PEC com un projecte educatiu o com una proposta global i col·lectiva d'actuació a llarg termini, en l'elaboració de la qual participen tots els membres de la comunitat escolar. Ha de garantir que la intervenció pedagògica siga coherent, coordinada, progressiva i assumida pel conjunt de la comunitat escolar.
Diversitat i Atenció a les NEE
Diferència entre ACI i ACIs
- ACI: Adaptació curricular individual que no modifica continguts.
- ACIs: Si el nivell actual de competència difereix almenys un cicle i modifica continguts. No es dona en Educació Infantil.
Què Entenem per Diversitat?
La diversitat no solament implica les Necessitats Educatives Especials (NEE), sinó que també tracta les diferències intel·lectuals, estils d'aprenentatge, minories culturals i ètniques, grups de risc (conducta) i dificultats d'aprenentatge.
Atenció a la Diversitat segons l'Escola Comprensiva
Es recomana al professorat un anàlisi profund dels sentiments, emocions i actituds per alliberar-se d'idees preconcebudes i adoptar una actitud positiva davant la situació.
Què són les NEE?
Dificultats d´aprenentatge, trastorns de comportament ( hiperactivitat i agressivitat), minusvalideses ( físiques, psíquiques i sensorials), autisme, epilèpsia i superdotació. Poden ser temporals o permanents
Tema 8 Què és l’assertivitat? És la capacitat de fer valer la pròpia opinió davant els altres sense ferir sensibilitats, sense deixar-se manipular o sense manipular a la resta. Expressió de pensaments, sentiments i creences en forma directa i apropiada, sense violar els drets dels altres. Autoestima: Em sent igual a altres, tots som importants. Conducta de cooperació i negociació Què és l’empatia? És la capacitat per a posar-se en la situació d’altra persona, entendre els seus pensaments sentiments i emocions. Enumera les tècniques de treball més freqüents: Missatges JO", “Disc ratllat”, “Banc de boira”, Ajornament assertiu, Ignorar, Pregunta assertiva. Discussió en grups de dos a tres membres, Treball per subgrups, Flux d’idees, Dramatitzacions, Comissions, Roda d’intervencions.
TEMA 9. Que és una unitat didàctica i en que es diferència en un projecte de treball: És una unitat de treball relativa a un procés d’ensenyament- aprenetatge, articulat i complet al voltant d’un eix organitzador. Son plantejaments diferent. La U.D la planifica el professor i el projecte de treball és consensuat amb els alumnes. Son el propis alumnes qui trien els mètodes per aprendre un tema 2º Factors que s’han de tenir en compte a l’hora de planificar una U.D. -Tipus d’alumnes (Motivacions, necessitats, coneixements, etc.), Connexions amb el curriculum, Objectius, continguts, activitats( extraure coneixements previs, Ac. de motivació,d’ensenyança-aprenentatge, d’avaluació) , seqüenciació, avaluació (tipus, estratègies), Agrupament d’alumnat, Tipus d’eix organitzador (estratègies conceptes, actituds, hàbits etc., Duració., Lloc on sobre la es realitza, Professors que participen, Recursos, Metodologia, Temes transversals, Atenció a la diversitat, Finalitat. 3º Per què és tant important que les programacions siguen de caràcter obert. És molt important reflexionar constantment posada en practica de les ud, ja que això ajuda a millorar la pràctica educativa. (dificultats encontrades, motivació dels alumnes, Disseny de la ud,…), També és important el poder afegir coses i donar pas a el que els alumnes pensen: pluralitat d´opcions. 4. què és una webquest? Es una activitat de recerca guiada, en la qual la major part de la informació utilitzada pels alumnes està extreta d’Internet., Elements: descripció- introducció – tasca – procés – avaluació – conclusió – orientacions - arxiu 5. quines són les tres raons per les quals s’ha d’utilitzar les TIC en l’educació? alfabetització digital dels alumnes (adquirir les competències bàsiques en l’ús de les TIC), productivitat (buscar informació, comunicació, fer apunts, etc), innovar en les pràctiques docents (aprofitar les noves possibilitats didàctiques que ofereixen les TIC)
TEMA 10. Podries citar, diferenciar i explicar els tres tipus d’objectius que inclou el model tecnològic? Els objectius generals, els objectius específics i els objectius operatius. Els generals són abstractes i presenten una orientació general de les finalitats que se pretenen. Els objectius específics, assenyalen els coneixements i habilitats que els alumnes han de desenvolupar en l’aprenentatge i per últim, els objectius operatius especifiquen les actuacions dels alumnes en determinats continguts. Definició de taxonomia i citar almenys un exemple. Són sistemes de classificació y ordenació dels objectius pedagògics , per a assegurar la comunicació, programació i avaluació als especialistes des de diversos punts de vista. La més famosa és la de Bloom que inclou tres àmbits d’aprenentatge: cognoscitiu, afectiu i psicomotor. Cita les funcions dels objectius educatius: Per un lloc tenen una funció orientadora ja que serveixen per a guiar l’acció educativa dels equips docents. Per altre, els objectius tenen una funció clarificadora ja que son un mitjà per a comunicar les intencions educatives.
Tema 11 Quins criteris s’han de tenir en compte a l’hora de seleccionar els continguts? Validesa, significació, adequació, interdisciplinarietat, globalització Quina diferència hi ha entre continguts bàsics i continguts complementaris? Els continguts bàsics han d’estar a l’abast de tot l’alumnat mentre que, els continguts complementaris poden estar adreçats a l’alumnat atenent als seus interessos i capacitats. Anomena els tipus de continguts que hi ha i explica com s’aprenen cadascun. Continguts conceptuals: S’aprèn quan l’alumna/e és capaç de reproduir- lo, expressar-lo d’una manera exacta a l’original. Necessiten activitats repetitives. Continguts procedimentals: S’aprenen mitjançant la realització d’accions, exercitació, reflexió i aplicació en diferents contextos. Continguts actitudinals:es realitza mitjançant l’exemple, l’observació, la imitació, les reunions, les assemblees de classe, la normativa institucional... Segons el constructivisme com es configura la Nostra estructura cognitiva? La nostra estructura cognoscitiva està configurada per una xarxa d’esquemes de coneixement que depenen del nivell de desenvolupament i dels coneixements previs. Al llarg de la vida aquests esquemes es revisen, es modifiquen, es fan més complexos i adaptats a la realitat, més rics en relacions...
Tema 12 1.- Característiques que deuen tenir les activitats Motivadores i significatives , Coherents amb els objectius , Adequades a la capacitat de l’alumne , Ordenades i seqüenciades , Funcionals i viables 2º Dimensions de les tasques acadèmiques, Segons Gimeno Sacristán. Capacitat d´interelació de continguts diversos, Paper de l´alumne que desenrotlle la dita activitat, Processos d´aprenentatge que estimula: memòria, comprensió, expressió personal, estímul a l´originalitat, Connexió de l´experiència acadèmica amb l´experiència previa, Quins materials requereix el seu desenrotllament, etc. 3. En què consisteix la funcionabilitat i que les tasques siguen viables: Per a que un aprenentatge siga funcional deu incorporar els següents passos: Partir del nivell de desenvolupament de l’alumen, aplicar l’aprendre a aprendre i la memorització comprensiva, l’aprenentatge ha de passar per unes basses psicològiques, l’aprenentatge ha de ser significatiu ampliant els esquemes de coneixement, l’activitat ha de ser interactiva, i s’ha de tenir una concepció constructivista i aplicar en la vida quotidiana els aprenentatges assolits.
TEMA 14 Que és una avaluació? Recollida i anàlisi de informació al voltant del procés educatiu per a prendre decisions amb la intenció de millorar-lo. Quines son les característiques de l’avaluació diagnostica? Es tracta d’una avaluació inicial que pretén conèixer el punt de partida de l’alumnat per a facilitar el disseny del procés E/A i dissenyar nous aprenentatges. Quines son les característiques de l’avaluació formativa? Es tracta d’una avaluació contínua. És un instrument de reflexió i acció, amb un rellevant paper d’orientació i anàlisi que retroalimente i reavive el procés E/A encaminant-li a perfeccionar la pràctica educativa. Quines son les característiques de l’avaluació sumativa?Es tracta d’una avaluació final. Serveix per a comprovar el grau aconseguit pels alumnes dels objectius proposats i valorar els resultats de l’aprenentatge.