Discapacitat Intel·lectual: Característiques, Suports i Tipus
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,41 KB
Discapacitat Intel·lectual
1. Quines característiques té l’alumnat amb discapacitat intel·lectual?
La discapacitat intel·lectual està associada a un dèficit en la conducta adaptativa i un funcionament intel·lectual inferior durant el període de desenvolupament de la persona. És a dir, té dificultats per fer les diferents funcions d'independència personal.
2. Quins suports necessitaria un alumnat amb discapacitat mental lleu? Quan es detectaria aquest tipus de discapacitat?
- Mestres especialitzats del centre fora de l’aula ordinària (PTAI)
- Mestra especialista en audició i llenguatge (ACAI)
- Equip d’orientació educativa de la zona on resideix (EOE)
- Assessorament del psicòleg per a la seva conducta disruptiva.
Es detectaria quan la persona tingui un quocient intel·lectual entre 50 i 68 i en l’etapa escolar.
3. Quina és la particularitat de la incidència d’altres disfuncionalitats associades? Què la diferencia de la resta de tipologies?
La diferència és que la incidència de disfuncionalitats associades té la seva afectació en el cervell, però es considera discapacitat física perquè es manifesta en la resta del cos.
La discapacitat intel·lectual té la seva afectació en el cervell i es manifesta en les funcions cerebrals que no tenen relació amb la resta d’òrgans.
4. Quin tipus de coneixements pot adquirir l’alumnat amb discapacitat mental moderada?
Són nens i nenes que poden adquirir certs hàbits d’autonomia personal i es podran arribar a comunicar mitjançant el llenguatge oral, tot i que amb dificultats per la falta de vocabulari i els problemes de pronunciació. Poden adquirir coneixements, però es redueixen a mecanismes simples i memoritzats, amb escassa capacitat per comprendre els significats i establir relacions entre els elements apresos.
5. L’origen de la discapacitat mental severa, normalment es dona a quin nivell?
L’origen de la discapacitat que pateixen aquestes persones normalment és a nivell orgànic, per anomalies genètiques i cromosòmiques que solen afectar les àrees: sensorial, neurològica i somàtica. Aquestes afectacions es veuen manifestades en un retard en el desenvolupament des dels primers moments de vida.
6. Quines dificultats d’aprenentatge presenten les persones amb discapacitat mental límit? Creus que amb aquestes dificultats podrien estar en una classe ordinària?
Presenten dificultats en algunes habilitats socials, ja que algunes vegades tenen dificultats en les relacions interpersonals i dificultats en l’aprenentatge, és a dir, el seu assoliment és més lent. Sobretot tenen dificultats en l’escriptura i en la parla, els resulta més fàcil comprendre i aprendre operacions i processos concrets i pràctics, que conceptes abstractes.
Creiem que amb un suport adequat sí que poden assolir una gran part dels aprenentatges.
7. Quines diferències hi ha entre els tipus ‘’vegetatiu’’ i ‘’domable’’ de la discapacitat mental profunda?
Vegetatiu: existeixen reflexes primitius que tenen malalties somàtiques i sempre necessiten ajudes.
Domable: poden aconseguir funcions elementals, motores i especials, comprenen ordres simples, però no tenen llenguatge.