Dinàmica de Grups: Etapes, Rols i Lideratge

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,76 KB

Què és un Grup?

Un grup és un conjunt de persones que s'uneixen amb una finalitat comuna i que es regulen mitjançant la negociació, on el conflicte és un fet natural. Tots els grups tenen una finalitat (imposada, triada...) i una negociació (explícita o implícita, com per exemple, un reglament establert, però negociant com dur-lo a terme). La diferència de problemes a diferents grups és que n'hi ha que se solucionen i es saben veure, i d'altres no.

Etapes del Desenvolupament Grupal

Segons M. Pallerès, les etapes del desenvolupament grupal són:

1. Orientació

Fase inicial plena d'interrogants sobre les normes, com seran les persones del grup, si t'acceptaran, com em tractaran, què he de fer, quins valors tindran... Segons el grup, no és el mateix.

Els professors han de donar un clima agradable, resoldre els dubtes, inspirar confiança, explicar com funcionaran les classes, presentar els membres... (no cal que tot sigui verbal; es poden fer activitats).

2. Establiment de Normes

Algunes normes s'estableixen de manera espontània, d'altres les establim nosaltres, però el que hem de mirar és que siguin coherents. Els membres les han d'entendre i dur a terme per aconseguir l'eficàcia del grup.

S'estableixen apartats perquè sigui positiu:

  • Assegurar l'estabilitat grupal: que cadascú senti que és responsable del funcionament del grup; el sentiment (sóc jo i no l'entorn).
  • Desenvolupar la capacitat de respondre als altres: aprendre a escoltar els altres i respectar-ho o rebutjar-ho.
  • El grau de cooperació entre les persones que formen el grup ha de ser més important que la competició. Des de sempre, funcionarà millor. Són els que han sobreviscut.
  • Prendre decisions per acord: així la cohesió del grup augmenta, perquè tots han intervingut i ningú queda al marge. Tots senten que les seves opinions són valuoses.
  • Els grups funcionen bé perquè cobreixen necessitats i proporcionen plaer, mitjançant la cohesió, per aconseguir la seva finalitat.
  • Tenir la capacitat per enfrontar-se als problemes.

3. Resolució de Conflictes

Quan el grup té un problema, el soluciona perquè ha seguit tots els passos de la fase anterior. Hi ha grups que no hi arriben mai.

4. Eficiència

Quan és capaç de resoldre tot el que hem dit, el grup es considera eficient.

5. Fase Final

Quan el grup s'acaba.

Com Avaluar un Grup?

Avaluar la situació del grup; què passa i procurar que sigui fiable, el més objectiva possible (per això existeixen instruments científics). Aquest conjunt de tècniques estan estudiades dins la sociologia. Dins la sociologia, la sociometria (que mesura el grau de sociabilitat). El sociograma és un dels instruments que mesura les interrelacions dels membres d'un grup.

Podem analitzar:

  • Els individus que formen aquell grup (actituds i actuacions de cadascun d'ells).
  • El grup: com resol els conflictes, quin grau de compromís, grau de cooperació...
  • Tipus de relacions: entre individus, entre aquests i altres grups, entre cadascun dels individus i el grup en general, entre el grup i altres en general...
  • El context en què està immers aquell grup (no seria el mateix si estiguéssim a Ciutadella, per exemple).
  • Els objectius que té marcats aquell grup i què fa per aconseguir-los.

Rol

Paper, posició que té un individu dins del grup. Van lligats al caràcter o a les circumstàncies.

Tipus de Rols (segons Benne i Sheats)

  • Rols relatius a les tasques i funcions: aporten idees, informació, coordinació.
  • Rols relatius al manteniment de la vida d'un grup: mantenen la moral del grup, sempre són els mediadors, protectors, observadors que plantegen la inspiració del grup.
  • Rols individuals.

Concepte de Líder

En un principi, és una persona carismàtica. Té la capacitat d'atreure i mobilitzar el grup. Podem trobar moltes definicions de líder.

  • Acostumen a ser una mica més alts físicament.
  • En teoria, eren una mica més intel·ligents.
  • Entusiàstics.
  • Gent participativa i que normalment té confiança amb ells mateixos.

Estils de Lideratge

Es pot utilitzar un estil diferent en funció de l'objectiu. El primer dia, autoritari per deixar clar qui mana (es pot fer diferent). Els estils democràtics són els que funcionen millor perquè cadascú sàpiga funcionar sol.

1. Autoritari

Donen més ordres que la resta dels líders. Avorten les propostes del grup (tallen la iniciativa, no recolzen les iniciatives de la gent). Acostumen a fer moltes crítiques, però també fan elogis.

Avantatges i inconvenients: Hi ha més agressivitat, la gent és més dependent, hi ha més observacions individuals. Hi ha descontentament no manifest i la gent no s'expressa.

2. Democràtic

Fan suggeriments, en comptes de fer tantes ordres. Potencien que el grup sigui autònom, s'autogestioni millor, que hi hagi una atmosfera de comunicació, confiança, alegria i tenen una conducta no autoritària. Intenten que un mateix sigui conscient de quan ho fa bé.

Avantatges i inconvenients: Hi ha més interès espontani per les tasques, fins i tot quan el líder no hi és, i les observacions solen ser més grupals.

3. Laissez-Faire

Intenten estimular que la gent s'autorreguli, s'autogestioni. Tenen un paper d'assessor, però no intervenen si no cal. Volen que el grup funcioni per si mateix.

Avantatges i inconvenients: Situacions menys organitzades i menys eficients. Es perd més temps i el treball és de pitjor qualitat. Depèn del nivell de maduresa d'un grup. El moment en què es troba un grup també marca molt.

Dinàmica de Grup

Segons Maisonneuve (1985), "és la disciplina que s'interessa pel conjunt dels components i pels processos que apareixen en la vida d'un grup".

Va néixer als Estats Units als anys 30, al voltant de les teories de la Gestalt (corrent psicològica).

Kurt Lewin va ser un pioner de la dinàmica de grup i es considera el fundador de la psicologia social moderna. Les tècniques que es desenvolupen a la dinàmica tenen l'objectiu d'unir el grup perquè les tasques es realitzin de manera eficaç, mitjançant la definició, coordinació, l'aclariment i l'assignació de rols interns que regulen la vida d'un grup.

El que es pretén en el fons és un canvi d'actituds i comportaments que ens ajudin a resoldre situacions problemàtiques.

Entradas relacionadas: