Dimensions Sonores i Muntatge Cinematogràfic

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Plástica y Educación Artística

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,66 KB

Dimensions Sonores: Tipus i Funcions

El so en una pel·lícula pot aparèixer de diferents maneres, enriquint l'experiència audiovisual.

Veu

  • Veu IN: Procedeix d'una persona que parla i està dins de l'enquadrament. Pot ser amb presa directa (gravant la veu simultàniament amb la imatge) o post-sincronitzada (gravant la veu en un estudi després de la imatge).
  • Veu OFF: L'actor està fora de camp, però present al set de gravació. La font sonora està temporalment exclosa de la imatge.
  • Veu OVER: Veu fora de camp que prové d'una font sonora exclosa de l'univers representat, com un narrador o el pensament d'un personatge.

Efectes de So

  • Efectes IN: Majoritàriament, són sons que ajuden a reforçar la veracitat de l'escena.
  • Efectes OFF: Procedeixen de fonts no identificades visualment.
  • Efectes OVER: Sons que no pertanyen a la realitat de l'escena, com un soroll inesperat que acompanya la narració.

Música

  • Música IN: Es veu la font sonora a la pantalla.
  • Música OFF: La font sonora no és visible, però existeix dins de l'univers de la pel·lícula.
  • Música OVER: Música que no senten els personatges; s'utilitza per afegir emoció i ambient.

El Silenci: Un Element Narratiu

El silenci té una funció narrativa, dramàtica i ambiental crucial.

  • Silenci Diegètic: Absència de música; equivalent al so ambient.
  • Silenci No Diegètic: Absència total de so a la banda sonora. Pot crear connotacions oníriques o còmiques.
  • Silenci Diegètic Intern: El silenci es produeix dins del cap d'un personatge. Només es percep si la narració adopta el seu punt de vista sensorial.

Muntatge Cinematogràfic: L'Art de l'Organització

El muntatge cinematogràfic és l'organització de les preses d'un film, determinant-ne l'ordre i la durada. Permet construir el discurs definitiu i donar forma a la història. Es distingeix entre muntatge (cinema) i edició (televisió).

El muntatge es realitza en la fase de postproducció. El muntador treballa sota les directrius del realitzador o director, basant-se en el guió tècnic. El muntatge té un paper fonamental en l'estil de la pel·lícula, especialment en documentals i reportatges, on la planificació prèvia pot ser més limitada.

Muntatge i Expressivitat: Els Experiments de Kulechov

El muntatge articula fragments filmats segons un ordre i criteri específics. Als anys 20, cineastes russos com Kulechov van investigar el poder expressiu del muntatge.

Primer Experiment de Kulechov

Kulechov va utilitzar un primer pla de l'actor Mosjukin combinat amb altres imatges:

  • Mosjukin + plat de sopa: interpretat com a gana.
  • Mosjukin + tomba: interpretat com a tristesa.
  • Mosjukin + nena amb osset: interpretat com a tendresa.

El rostre de l'actor era sempre el mateix, però el cervell interpretava l'expressió de forma diferent per associació d'idees.

Segon Experiment de Kulechov

Kulechov va crear un espai nou unint plans gravats en diferents llocs:

  1. Dona caminant i saludant.
  2. Home caminant i saludant.
  3. Trobada de la dona i l'home.
  4. Pujada d'una escala.

Tercer Experiment de Kulechov

Va establir relacions més complexes, on l'ordre dels plans alterava la interpretació:

  • Home apuntat amb una pistola + Home sense por: valentia.
  • Noia lligada a la via + Tren apropant-se: perill imminent.

Funcions del Muntatge

El muntatge compleix diverses funcions essencials:

  • Coherència Narrativa: Dona sentit i estructura a la història.
  • Transicions Espai-Temporals: Permet salts en l'espai i el temps.
  • Expressió Dramàtica: Controla el ritme i l'emoció (avançar, aturar, allargar o ometre situacions).
  • Funció Explicativa o Descriptiva: Modifica el significat d'una acció per crear tensió, comicitat, terror, etc.
  • Relacions Simbòliques: Genera associacions d'idees (com en l'experiment de Kulechov).
  • Relacions Visuals: Crea connexions entre imatges consecutives.
  • Creació de Realitats: Inventa llocs, fets i personatges que no existeixen en la realitat filmada.

Entradas relacionadas: