Diferències entre el model tradicional i el model d’educació literària
Enviado por Chuletator online y clasificado en Español
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,68 KB
ENSENYAMENT TRADICIONAL: BASAT EN L’AUTOR I L’OBRA
- Centrat en l’adquisició de coneixements de caràcter disciplinar, bàsicament conceptes de l’àrea de Literatura.
- Importància de la informació: autors/es, biografia, títols, obres, moviments, etc...
- Visió historicista i diacrònica, des de l’antiguitat fins a l’actualitat.
- Visió limitada del fet literari: literatura escrita, de qualitat, elitista, culta i per a adults.
- No hi ha relació amb altres manifestacions artístiques. Concepció estàtica i tancada dels gèneres literaris.
- Limitada a la recepció i la comprensió. L’alumnat manté una actitud passiva.
- Selecció de textos segons la seua importància històrica i nacional, la seua qualitat i l’interés del professor/a.
- Presentació dels textos literaris com a models lingüístics a seguir.
- Totes les activitats es fan en la classe i giren entorn a la producció oral i escrita.
Característiques del model d’educació literària
- NOU ENFOCAMENT: EDUCACIÓ LITERÀRIA BASAT EN EL LECTOR
- Centrat en el desenvolupament de la competència literària i de les habilitats lingüístiques que s’hi relacionen (llegir, escriure, parlar y escoltar) sobre textos literaris.
- Importància de la comprensió, la interpretació i de la producció de textos. Foment del gust per la lectura.
- Visió més sincrònica Es llegeixen textos més actuals i més propers als interessos a l’alumnat.
- Visió més global: també és literatura la tradició oral, les obres per a infants i joves, la literatura popular i de consum...
- La literatura és un mitjà més d’expressió artística i té en compte altres manifestacions com el còmic, el cinema o la cançó.
- Incorpora habilitats productives (escriure, recitar...) i promou la creació literària de l’alumnat. Actitud activa en l’alumnat.
- Selecció de textos segons els interessos de l’alumnat, de més proper a més llunyà. Prioritat de la literatura infantil i juvenil, de les adaptacions i traduccions.
- El professor fa la funció de mediador, assessor però no és l’únic que decideix.
- Es fan activitats diverses al voltant del fet literari com: contacontes, eixides al teatre i a la Fira del Llibre, tertúlies amb escriptors/es, tallers i premis literaris.
- Relació més flexible entre llengua i literatura La literatura pot incloure models de registres diversos.
- Fa una tria o una selecció representativa. I s’inclou la literatura d’altres llocs, importància de la literatura comparada (català/castellà).