Desigualtat, Educació Inclusiva i Interculturalitat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,94 KB

Desigualtat i Estratificació Social

La desigualtat i estratificació social és el sistema pel qual una societat classifica els individus i els grups d'una manera jeràrquica i amb accés desigual a drets i oportunitats.

  • Sostre de vidre: Obstacles invisibles que dificulten a les dones arribar a posicions de lideratge.
  • Escales trencades: Falta de suport cap a les dones, causant que siguin més propenses a interrompre el seu desenvolupament professional.
  • Terra enganxós: Desigualtats en el treball reproductiu que dificulten la participació de les dones en el mercat laboral (ex: criança).
  • Parets de vidre: Baixa participació de dones en àrees considerades tradicionalment d'homes.
  • Parets de ciment: Creences que les dones tenen d'elles mateixes i que limiten la seva participació en posicions més altes.
  • Penya-segats de vidre: Donen més probabilitats d'assolir lideratges en situació de crisi, però augmenten els riscos i reforcen els estereotips.
  • Escales mecàniques: Representen facilitats, ja que els homes dominen la majoria de posicions directives, fins i tot en sectors tradicionalment feminitzats.

De l'Educació Compensatòria a la Inclusiva

El pas de l'educació compensatòria a la inclusiva implica reconèixer que l'atenció a la diversitat és essencial en tots els processos educatius i per a tots els educands, contemplant la diversitat com a principi fonamental.

L'Educació Inclusiva

L'educació inclusiva es basa en tres enfocaments principals:

  • Reestructuradora: Assegura la igualtat d'accés a les oportunitats educatives i la participació activa dels estudiants.
  • Transformadora: Defensa els canvis sistemàtics en lloc d'ajustaments parcials i posa èmfasi en canvis profunds en el sistema educatiu.
  • Valor de la diversitat: Reconeix l'enriquiment que aporta la diversitat cultural als processos d'ensenyament i aprenentatge, destacant el seu paper en la promoció del desenvolupament humà.

Objectius de l'Educació Inclusiva

Els objectius de l'educació inclusiva inclouen:

  • Promoure el desenvolupament d'habilitats per adquirir continguts culturals necessaris.
  • Afavorir la igualtat d'oportunitats.
  • Impulsar la democràcia i la justícia.
  • Avançar cap a la formació d'una comunitat educadora.
  • Assegurar que la inclusió sigui una realitat en el món laboral i social.
  • Flexibilitzar les estructures educatives.
  • Detectar i atendre les necessitats i característiques personals dels educands.

Els Capitals de Bourdieu

El capital econòmic es basa en els ingressos, estalvis i valor de les propietats.

El capital cultural inclou aspectes institucionals com titulacions acadèmiques, objectivats com objectes culturals i incorporats com els esquemes de pensament i acció adquirits al llarg de la vida.

El capital simbòlic és el reconeixement de la resta de capitals.

El capital social fa referència a les xarxes de suport i relacions socials en cercles com la família, amistats i comunitat.

L'Educació Intercultural

L'educació intercultural reconeix les diferències culturals com una realitat valuosa que s'ha de respectar i aprofitar, evitant l'homogeneïtzació o la segregació. Aquests enfocaments consideren que la diversitat cultural no és un desavantatge, sinó una riquesa. Les diferències culturals interactuen amb variables com el nivell socioeconòmic i el gènere, generant desigualtats que l'escola sovint no aborda adequadament.

Trets Principals de l'Educació Intercultural

Els trets principals de l'educació intercultural inclouen:

  • Adreçar-se a tots els alumnes.
  • Evitar la separació física dels grups culturalment diferents.
  • Fomentar una societat que reconegui i aculli les minories culturals.
  • Reconèixer la identitat cultural de l'educand.
  • Proporcionar eines per a la plena participació en la societat.
  • Afavorir les competències interculturals, facilitant el diàleg i la solidaritat.

Conceptes Clau per a la Integració Sociocultural

Els conceptes clau per a la integració sociocultural són:

  • La dimensió estructural i sociocultural de la integració.
  • L'adaptació psicològica i el benestar.
  • La integració plural com un procés bidireccional.

Objectius Transversals

Els objectius transversals inclouen:

  • Afavorir la comunicació.
  • Treballar críticament els estereotips.
  • Crear espais de trobada.
  • Modificar les institucions educatives.
  • Garantir continguts educatius rellevants que reflecteixin la diversitat cultural de tota la societat.

Una institució educativa intercultural busca conciliar diversitat i unitat social, estimular l'autoestima cultural dels alumnes, valorar les diferències i trets comuns entre cultures, i satisfer les necessitats dels alumnes segons els seus orígens familiars i ambient d'acollida.

Continguts

Els continguts inclouen elements obligatoris iguals per a tots, la preservació de la llengua familiar i l'adquisició de la llengua d'acollida, així com assignatures diverses sense jerarquització.

Metodologies

Les metodologies es basen en:

  • Connectar coneixements previs dels alumnes amb els nous.
  • Transformar comportaments negatius en experiències educatives gestionant els conflictes.
  • Utilitzar materials didàctics que permetin una individualització adequada.

Entradas relacionadas: