Desigualtat, Educació Inclusiva i Interculturalitat
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,94 KB
Desigualtat i Estratificació Social
La desigualtat i estratificació social és el sistema pel qual una societat classifica els individus i els grups d'una manera jeràrquica i amb accés desigual a drets i oportunitats.
- Sostre de vidre: Obstacles invisibles que dificulten a les dones arribar a posicions de lideratge.
- Escales trencades: Falta de suport cap a les dones, causant que siguin més propenses a interrompre el seu desenvolupament professional.
- Terra enganxós: Desigualtats en el treball reproductiu que dificulten la participació de les dones en el mercat laboral (ex: criança).
- Parets de vidre: Baixa participació de dones en àrees considerades tradicionalment d'homes.
- Parets de ciment: Creences que les dones tenen d'elles mateixes i que limiten la seva participació en posicions més altes.
- Penya-segats de vidre: Donen més probabilitats d'assolir lideratges en situació de crisi, però augmenten els riscos i reforcen els estereotips.
- Escales mecàniques: Representen facilitats, ja que els homes dominen la majoria de posicions directives, fins i tot en sectors tradicionalment feminitzats.
De l'Educació Compensatòria a la Inclusiva
El pas de l'educació compensatòria a la inclusiva implica reconèixer que l'atenció a la diversitat és essencial en tots els processos educatius i per a tots els educands, contemplant la diversitat com a principi fonamental.
L'Educació Inclusiva
L'educació inclusiva es basa en tres enfocaments principals:
- Reestructuradora: Assegura la igualtat d'accés a les oportunitats educatives i la participació activa dels estudiants.
- Transformadora: Defensa els canvis sistemàtics en lloc d'ajustaments parcials i posa èmfasi en canvis profunds en el sistema educatiu.
- Valor de la diversitat: Reconeix l'enriquiment que aporta la diversitat cultural als processos d'ensenyament i aprenentatge, destacant el seu paper en la promoció del desenvolupament humà.
Objectius de l'Educació Inclusiva
Els objectius de l'educació inclusiva inclouen:
- Promoure el desenvolupament d'habilitats per adquirir continguts culturals necessaris.
- Afavorir la igualtat d'oportunitats.
- Impulsar la democràcia i la justícia.
- Avançar cap a la formació d'una comunitat educadora.
- Assegurar que la inclusió sigui una realitat en el món laboral i social.
- Flexibilitzar les estructures educatives.
- Detectar i atendre les necessitats i característiques personals dels educands.
Els Capitals de Bourdieu
El capital econòmic es basa en els ingressos, estalvis i valor de les propietats.
El capital cultural inclou aspectes institucionals com titulacions acadèmiques, objectivats com objectes culturals i incorporats com els esquemes de pensament i acció adquirits al llarg de la vida.
El capital simbòlic és el reconeixement de la resta de capitals.
El capital social fa referència a les xarxes de suport i relacions socials en cercles com la família, amistats i comunitat.
L'Educació Intercultural
L'educació intercultural reconeix les diferències culturals com una realitat valuosa que s'ha de respectar i aprofitar, evitant l'homogeneïtzació o la segregació. Aquests enfocaments consideren que la diversitat cultural no és un desavantatge, sinó una riquesa. Les diferències culturals interactuen amb variables com el nivell socioeconòmic i el gènere, generant desigualtats que l'escola sovint no aborda adequadament.
Trets Principals de l'Educació Intercultural
Els trets principals de l'educació intercultural inclouen:
- Adreçar-se a tots els alumnes.
- Evitar la separació física dels grups culturalment diferents.
- Fomentar una societat que reconegui i aculli les minories culturals.
- Reconèixer la identitat cultural de l'educand.
- Proporcionar eines per a la plena participació en la societat.
- Afavorir les competències interculturals, facilitant el diàleg i la solidaritat.
Conceptes Clau per a la Integració Sociocultural
Els conceptes clau per a la integració sociocultural són:
- La dimensió estructural i sociocultural de la integració.
- L'adaptació psicològica i el benestar.
- La integració plural com un procés bidireccional.
Objectius Transversals
Els objectius transversals inclouen:
- Afavorir la comunicació.
- Treballar críticament els estereotips.
- Crear espais de trobada.
- Modificar les institucions educatives.
- Garantir continguts educatius rellevants que reflecteixin la diversitat cultural de tota la societat.
Una institució educativa intercultural busca conciliar diversitat i unitat social, estimular l'autoestima cultural dels alumnes, valorar les diferències i trets comuns entre cultures, i satisfer les necessitats dels alumnes segons els seus orígens familiars i ambient d'acollida.
Continguts
Els continguts inclouen elements obligatoris iguals per a tots, la preservació de la llengua familiar i l'adquisició de la llengua d'acollida, així com assignatures diverses sense jerarquització.
Metodologies
Les metodologies es basen en:
- Connectar coneixements previs dels alumnes amb els nous.
- Transformar comportaments negatius en experiències educatives gestionant els conflictes.
- Utilitzar materials didàctics que permetin una individualització adequada.