Desigualtat, Discriminació i l'Experiment de Stanford: Anàlisi Social
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,61 KB
1. Desigualtat i Discriminació
Entenem per desigualtat el rebuig de grups més poderosos o més grans cap a altres. Hi ha desigualtat quan hi ha dificultats d'accés pel color de la pell, el gènere, els diners, l'edat, etc.
Quatre són els tipus de desigualtats més destacables:
1. Funcional
Quan una persona fa una feina.
2. Jeràrquica
Quan la distribució dels béns desitjats es fa de forma diferenciada.
3. De Costums
Varien les normes de conducta o de tradició en diferents moments.
4. Competitiva
Quan un grup coopera perquè un altre fracassi.
La desigualtat pot ser l'efecte de poca cultura, i es veu en les persones que han adquirit una educació i les que no. Així podem veure dues formes de desigualtat:
a. Positiva
Quan la diferència entre les persones de ser diferent és gràcies a la vocació personal. Això és beneficiós.
b. Negativa
Quan les diferències entre les persones venen de que unes poden desenvolupar la seva capacitat i altres no.
També coneixem l'existència de dues discriminacions amb les mateixes qualificacions:
a. Positiva
Donar un tracte diferent a persones amb diferències socials, de manera que aquest tracte vagi en el seu benefici.
b. Negativa
És quan un grup s'enfronta a situacions separades de la societat, com situacions econòmiques, culturals, legals o socials.
2. Pobresa
Econòmicament parlant, la pobresa es defineix com la situació de precarietat motivada per la insuficiència o falta d'ingressos que impedeix cobrir les necessitats bàsiques de les persones. La manca d'oferta de treball i els acomiadaments són causes de la pobresa.
El concepte de pobresa no és unívoc, ja que es pot parlar de dos tipus de pobresa:
a. L'Absoluta o de Subsistència
Quan un sou no dona per cobrir les necessitats de menjar, vestir, combustible i allotjament.
b. La Relativa
Que és més difícil d'establir, perquè implica un element de comparació.
Tenim quatre maneres d'entendre el concepte de pobresa, des del punt de vista de la sociologia i de la consciència popular:
1. La Pobresa Prové de la Inferioritat Inherent a l'Individu
Es tracta d'una explicació que consisteix a culpar la víctima. Els pobres són pobres perquè tenen algun defecte que els priva de ser d'una altra manera.
2. La Pobresa es Dóna en Situacions Contingents Producte de Processos Socials i Culturals
Hi ha manca de motivació, baixa autoestima, manca de models d'èxit; és l'anomenada cultura de la pobresa.
3. La Pobresa és Producte de Causes Socials
La pobresa és vista com un efecte de canvis econòmics d'impacte desigual. Les raons principals són la manca d'educació o la manca d'oportunitats de treball.
4. La Pobresa és una Característica Inherent a l'Estructura Econòmica Capitalista
La pobresa no és una fatalitat biològica, sinó l'explotació d'un col·lectiu majoritari a un que és minoritari.
3. Xenofòbia
La xenofòbia és el rebuig dels estrangers. Són també les mostres d'alguns individus davant dels costums, cultura i religió de col·lectius aliens.
4. Racisme
El racisme és una discriminació a causa de les diferències biològiques i l'acceptació de la desigualtat intrínseca entre les races. I també les mostres d'alguns individus davant dels costums, cultura i religió dels col·lectius.
Dos factors expliquen l'aparició del racisme:
1. Veure Diferències o Realitats
Que de fet no tenen res a veure amb diferències racials o biològiques, sinó que s'originen en realitats socials, polítiques o culturals.
2. La Jerarquització o Judicis de Valor
Que s'incorporen en parlar de races: la superioritat o inferioritat de l'una o l'altra són sempre presents. Aquesta valoració no és individual, sinó que forma part de l'herència cultural que es va establir quan el món occidental va colonitzar els altres continents. El que el racista rebutja violentament és menys la diferència que la concepció que fa a l'altre igual i diferent.
4. La Dona
La diferència biològica i psicològica natural entre l'home i la dona ha pogut fer pensar que també les diferències socials eren naturals.
Al llarg de la història, el paper de la dona ha estat discriminat; primer, perquè les funcions domèstiques o socials han estat secundàries. En països occidentals, davant de més presència de l'home, avancen les reivindicacions feministes, que lluiten per la igualtat entre l'home i la dona.
Factors que poden ajudar a l'emancipació de la dona:
- El procés de simplificació de les tasques domèstiques.
- L'autocontrol reproductiu a partir dels anticonceptius.
- La sensibilització occidental respecte a tots els fenòmens de dominació (totalitarismes, colonitzacions, etc.).
- L'empenta de les mateixes dones com a coprotagonistes de la història, això significa un canvi de valors i una modificació dels rols masculí i femení.
L'Experiment de la Presó de Stanford
va plantejar nombroses qüestions ètiques com la manipulació psicològica dels participants, l'exposició a condicions extremes d'estrès i la manca de consentiment informat adequat. També es va qüestionar l'ètica de posar els participants en situacions tan abusives i traumàtiques sense salvaguardes adequades. Aquest experiment ha estat un punt de referència important en els experiments.