Desenvolupament del Llenguatge: Teories i Funcions
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,32 KB
Factors que Influeixen en l'Adquisició del Llenguatge
L'adquisició del llenguatge és fruit de la interacció de factors interns (cognitius, conductuals i biològics) i factors externs (afectivitat, socialització). El factor ambiental és principal per a un adequat desenvolupament del llenguatge.
La Interacció Diàdica Primerenca
Les primeres manifestacions emocionals són senyals comunicatives prèvies al llenguatge (somriures, carícies, mirades...). La relació adult-nen s'anomena interacció diàdica primerenca. El nen no és passiu; manifesta necessitats fisiològiques i es motiva per la reacció que provoca en l'entorn. Mitjançant la comunicació diàdica, el nen aprèn el torn conversacional, el que sent i el que escolta. Expressa dolor, pena, alegria, impaciència... a través de gestos, moviments, crits... i observa els efectes que produeix.
Funcions del Llenguatge segons Bühler
Funció Comunicativa
L'emissor codifica i envia informació. El receptor la rep, interpreta i descodifica, emetent un nou missatge. L'objectiu és comunicar alguna cosa, intencionalment o no. Exemple: Un nen diu: "La nena ha caigut del gronxador perquè no s'ha agafat bé, això m'ha dit l'avi que no ho he de fer."
Funció Representativa o Simbòlica
L'emissor atribueix una significació concreta a un element lingüístic. Apareix cap als dos anys. Materialitza la creativitat. Per potenciar-la, l'educador pot demanar als nens que representin aspectes de la seva vida quotidiana o que inventin, sense limitar la seva imaginació.
Piaget i Vigotsky: Visió del Llenguatge
Piaget (Cognitiu)
El funcionament intel·lectual no depèn del llenguatge, sinó de les accions, i es converteix en un instrument per relacionar-nos amb el medi (Constructivisme).
Vigotsky (Cognitiu)
El llenguatge és la base del pensament, una eina per comunicar-nos i facilitar el desenvolupament (Enfocament Social).
Funcions del Llenguatge: Exemples
- Guanya importància l'entonació: Funció expressiva emotiva
- La importància la té el missatge: Funció estètica o poètica
- Per conèixer l'entorn, el món que ens envolta: Funció heurística
- Mitjançant aquesta funció es materialitza la creativitat: Funció representativa o simbòlica
Autors i Corrents Teòriques
- Pensem com parlem: Whorf
- El llenguatge és la base del pensament: Vigotsky
- Llenguatge i pensament s'influeixen mútuament: Bruner
- El llenguatge s'aprèn per condicionament operant: Conductisme
- El llenguatge, com el pensament, es genera en l'acció: Piaget
- El llenguatge regula el pensament: Luria
- L'adquisició del llenguatge no pot ser atribuïda a un sol factor: Corrents interaccionistes
Fonologia i Semàntica: Diferències
La fonologia analitza l'emissió de sons i com s'estructuren per formar paraules. La semàntica estudia el significat dels signes lingüístics i les seves combinacions.