Desenvolupament del Llenguatge Infantil: Etapes i Factors

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,89 KB

L'expressió

L'expressió és la capacitat que té una persona per transmetre sensacions, emocions i pensaments. No té un objectiu final, no hi ha intencionalitat comunicativa; és una manifestació de l'interior de l'individu. "Expressar" és simplement "treure". Es manifesten els pensaments i les impressions de la nostra realitat per mitjà de la paraula, els gestos o les actituds.

Exemple: Quan ensenyem al Marc, que té set mesos, un nino que li agrada, s'agita, tot ell, emet variabilitat de sons, riu, gesticula…

  • Les primeres manifestacions (necessitats fisiològiques i sensitives) les expressa a través de les estratègies que té a l'abast: el plor, el contacte corporal, la gesticulació, la mirada. Aquestes seran les seves primeres formes d'expressió.

La comunicació

  • Comunicar vol dir "compartir" o "posar en comú".
  • És el procés de rebre i de transmetre informació dels uns als altres.
  • Amb la comunicació es té intenció de relacionar-se amb l'entorn, és dirigit a algú i se n'espera resposta. Comença així la comunicació.
  • A partir de les seves pròpies necessitats i de l'efecte que provoca en les altres persones, l'infant comença a establir relació entre ell i els altres, entre el seu món i el món dels altres.
  • La manera més comuna per comunicar-nos és a través del llenguatge oral.
  • En els primers anys de vida, el llenguatge de l'infant està més lligat al cos: el llenguatge del tacte, de les mirades, de la música, de la veu…
  • A través d'aquest llenguatge més corporal, l'infant dona sortida als seus pensaments i emocions.
  • Per mitjà de la comunicació, l'infant interactua per adaptar-se al món, ser autònom i per poder desenvolupar capacitats intel·lectuals superiors.

El llenguatge

  • Tots els éssers vivents tenen els seus mitjans per comunicar-se, i el llenguatge és una facultat humana que permet comunicar els propis pensaments i sentiments; és l'eina per transmetre els sabers, per relacionar-se, per jugar…
  • A través del llenguatge, expressem i comuniquem pensaments i emocions.
  • No es fa referència exclusivament al llenguatge verbal, sinó que també estem parlant del grafisme, l'expressió corporal, la dansa, la cançó, el llenguatge matemàtic…
  • El llenguatge més emprat és el llenguatge verbal.
  • En el llenguatge verbal, cada paraula representa una idea, un fet o un concepte, aproximadament igual per cada membre de cada grup social.
  • El llenguatge verbal és, per tant, la forma més natural del llenguatge perquè gairebé sempre és present en qualsevol situació de la vida escolar i contribueix en gran manera a la globalització dels aprenentatges.

Factors que intervenen en el desenvolupament del llenguatge

"El procés d'adquisició del llenguatge és una característica universal".

  • Quins factors hi intervenen?
  • Factors fisiològics:
    • El cervell humà.
    • Aparell fonador.
  • Factors cognitius:
    • Percepció.
    • Atenció.
    • Memòria.
    • Imitació.
  • Factors ambientals:
    • L'afectivitat.
    • El procés d'ensenyament-aprenentatge.
    • El context sociofamiliar.

Factor fisiològic: El cervell humà

Encarregat del funcionament neurològic i del control voluntari de l'emissió de sons.

Les àrees corticals situades a l'hemisferi esquerre de l'escorça cerebral:

Àrea de Broca

  • S'encarrega de l'expressió.
  • De la part motora de la parla (pulmons, cordes vocals...).
  • L'execució dels sons propis de cada llengua.
  • Lesió: Dificultats per comunicar-se perquè l'articulació de paraules és desorganitzada. La comprensió està intacta, però la parla és lenta i laboriosa (afàsia d'expressió).

Àrea de Wernicke

  • Comprensió dels missatges.
  • Relacionada amb la codificació i la descodificació.
  • Lesió: La persona té serioses dificultats per poder entendre el que se li diu, pot parlar perquè l'àrea de Broca —és a dir, l'àrea motora— no es veu afectada (afàsia de recepció).

Factor fisiològic: Aparell fonador

  • Òrgans de la fonació: laringe i cordes vocals.
  • Òrgans de l'articulació: paladar, llengua, dents, llavis i glotis.
  • Òrgans de la respiració: pulmons, bronquis i tràquea.
  • L'aparell fonador: Funcionament:
    • L'aire arriba a la laringe, on estan les cordes vocals que produeixen una vibració audible en els sons sonors /a/, en contrast amb els sons sords, en què no vibren les cordes vocals /f/.
    • Aquest so de les cordes vocals és amplificat pels ressonadors: nasal, bucal i faringi.
    • El so que surt dels ressonadors és modulat pels òrgans de l'articulació i es transforma en els sons de la parla.

Factors cognitius

  • Percepció.
  • Atenció.
  • Memòria.
  • Imitació.

Factors ambientals

  • L'afectivitat:
    • L'infant necessita adults amb ganes de comunicar-se amb ell.
    • El llenguatge sorgeix a partir de l'expressió natural de l'infant i les interpretacions dels adults.
  • El procés d'ensenyament-aprenentatge:
    • L'adult s'encarrega de codificar i descodificar allò que diu l'infant, li dona un significat que serà après pel nen o nena.
  • El context sociofamiliar:
    • Influencia l'ús i l'adquisició de llenguatge de l'infant.
    • No tots els infants aprenen a parlar de la mateixa manera i al mateix ritme.

Funcions del llenguatge

  • Funció emotiva (expressiva): L'emissor intenta mostrar el que pensa o sent a partir de la utilització d'un llenguatge subjectiu.
  • Funció conativa (apel·lativa): Es pretén cridar i captar l'atenció del receptor, és a dir, regular i controlar la conducta dels altres.
  • Funció interactiva (fàtica): Serveix per comprovar si s'està produint l'intercanvi d'informació entre les persones, és a dir, si es dona la comunicació.
  • Funció informativa (referencial): El seu objectiu és informar i se centra en l'objecte o en la realitat referent.
  • Funció imaginativa (poètica): Permet ressaltar el missatge i, per tant, no només interessa el contingut, sinó que també se centra en l'expressió lingüística.
  • Funció metalingüística: Lligada amb el codi, serveix per fer referència a la mateixa llengua.

Etapa prelingüística (0 a 12/15 mesos)

  • Aquest primer any de vida és fonamental.
  • Període de la intel·ligència sensoriomotriu: l'infant juga amb els òrgans fonatoris, experimenta sensacions musculars, vibratòries i auditives.
  • Practica exercicis fonètics, balboteigs i vocalitzacions sense cap intenció, per pur plaer motor.
  • Emet sons i s'escolta a ell mateix prenent consciència dels propis sons respecte a altres sorolls de la casa. També aprèn a discriminar la veu dels seus familiars.

Etapa lingüística (12 mesos - 12 anys)

De 12 a 24 mesos

Entre els 10 i els 18 mesos
  • Primeres paraules.
  • Tenen una funció de frase (paraules frase o holofrase).
  • Són paraules pròpies o onomatopeies i relativament similars a les paraules adultes (aba per aigua).
  • Un alt percentatge es refereixen a animals, després a aliments, joguines i algunes peces de roba.
  • També empren algunes paraules socials (hola, adeu), indicadors de lloc (aquí) i de petició (més).
Entre els 18 i els 24 mesos
  • L'infant comença a posar nom a les seves emocions i sentiments.
  • El llenguatge de l'adult presenta una notable variació respecte al primer any, es torna més correcte des del punt de vista formal i apareixen les ordres, les prohibicions i els suggeriments.
  • Els infants amplien considerablement l'emissió de fonemes per construir noves paraules, però encara fan errors (reduplicacions, omissions, substitucions).
A partir dels 24 mesos
  • Comença l'etapa combinatòria (combinació de 2-3 paraules).
  • Pot expressar el que vol dir d'una manera més eficaç.
  • Adquireix la noció de possessió: "meu".
  • Hi ha un creixement lèxic lent, però a partir dels 18 mesos es dispara.
  • Descobreix que el llenguatge serveix per donar nom a les coses.
  • Farà servir noms, preposicions i adverbis; els pronoms els usarà més tard.

Etapa telegràfica (2-3 anys)

  • Entre els 2 i els 3 anys hi ha avenços en el descobriment de les regles:
    • Elaborar frases.
    • Produir enunciats cada vegada més llargs.
  • Cap als 2 anys, l'infant utilitza més de dues paraules per formar frases, però amb elements absents, com ara articles, preposicions o conjuncions: llenguatge telegràfic.
  • Increment del vocabulari (objectes, persones o animals amb què té experiència directa).
  • Comença a utilitzar la frase interrogativa, cosa que li permet iniciar petites conversacions.

Etapa preescolar (3-6 anys)

  • La comunicació es veu afavorida per la relació amb els altres, la major autonomia i el fet d'haver de ser entesos per un adult nou.
  • Incorporació d'un gran nombre de paraules noves.
  • Adquisició de la majoria dels fonemes de la llengua.
  • Augment del lèxic a causa de la influència de l'escola.
  • Extensió de la frase: s'introdueixen elements omesos fins ara.
  • Enriquiment de l'estructura gramatical.
  • Etapa pròpia del llenguatge egocèntric.

Entradas relacionadas: