Desenvolupament Cognitiu Infantil (0-6 anys): Etapes i Característiques
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,15 KB
Desenvolupament Cognitiu (0-2 anys)
Subetapa 1 (0-1 mes): Reflexos
Exemples de reflexos: succió, reflex pupil·lar i sensacions.
Subetapa 2 (1-4 mesos): Primeres Adaptacions Sensoriomotrius i Reacció Circular Primària
S'efectuen accions centrades en el seu propi cos en un intent de reproduir uns efectes que eren a l'atzar. No hi ha intel·ligència, falta intencionalitat. Primeres accions anticipatòries, coordinacions entre sentits.
Subetapa 3 (4-8 mesos): Reaccions Circulars Secundàries (RCS) i Procediments per Fer Durar els Espectacles
Les RCS prolonguen directament les RCP i tendeixen a la repetició d'esquemes coneguts aplicats al món exterior. No hi ha conductes intencionals, no conductes d'imitació però s'inicien, no hi ha permanència de l'objecte però hi ha indicis.
Subetapa 4 (8-12 mesos): Coordinació d'Esquemes Secundaris i Aplicació dels Mateixos a Noves Situacions
Aparició de conductes intencionals. Existeix intencionalitat, cert nivell de permanència de l'objecte, s'aproxima a la capacitat de l'espai objectiu (lluny-aprop). Pot fer conductes imitatives, coordinació de dos esquemes en un acte amb finalitat.
Subetapa 5 (12-18 mesos): Reaccions Circulars Terciàries (RCT) i Cerca de Nous Mitjans per Experimentació
Construcció del seu propi coneixement a través de les RCT. Assimilació i acomodació estan clarament diferenciades. Descobreix la relació entre els objectes i ell mateix. Pot trobar perfectament l'objecte amagat però té problemes quan és amagat amb desplaçament que no veu.
Subetapa 6 (18-24 mesos): Invenció de Nous Mitjans per Combinació Mental
Apareix la invenció com a mitjà per solucionar problemes, l'objecte es conserva i es fa permanent. S'inicia la comprensió de relacions causa-efecte senzilles. Capacitat de representar mentalment els seus propis recorreguts, apareix el joc simbòlic, accedeix a la representació i evocació d'un objecte que no està present.
Intel·ligència Preoperatòria (2-6 anys)
Pas que haurà de fer fins a l'operació. Realitat que viu a inicis d'aquest període: món físic d'objectes, món social, món interior simbòlic. Trets que determinen la manera de raonar:
- Egocentrisme: Incapacitat per diferenciar el que és objectiu del subjectiu. Es manifesta a través del llenguatge utilitzat, influeix en la representació que l'infant té del món, no té en compte el punt de vista dels altres.
- Centració: Seleccionar i atendre un sol aspecte de la realitat.
- Sincretisme: Tendència a percebre la realitat mitjançant visions globals i a trobar relacions entre objectes i esdeveniments sense cap anàlisi previ.
- Juxtaposició: Incapacitat d'ordenar de manera lògica.
- Irreversibilitat: Incapacitat d'executar una acció en els dos sentits (al dret i a l'inrevés).
Manifestacions de la funció simbòlica:
- Joc simbòlic: Simulació del com si, predomina l'assimilació.
- Imitació diferida: Imitació sense la presència del model, predomina l'acomodació.
- Imatge mental: Cosa interna, no perceptiva.
- Dibuix: Imitació de la realitat.
- Llenguatge.
Subetapa 1 (2-4 anys): Pensament Simbòlic i Preconceptual
Ús de preconceptes, només atén una part rellevant d'un fet o situació i acaba fent inferències de particular a particular, determinat per la concentració, irreversibilitat i egocentrisme.
Subetapa 2 (4-7 anys): Pensament Intuïtiu
Es va produint una certa descentració, pot tenir en compte dues dimensions successives (més alt però més estret). Molt relacionat amb realisme (indiferenciació entre món psíquic i físic), animisme (vida i consciència a objectes, atribueix sentiments i atributs dels éssers humans) i artificialisme (tot fet per l'home, o coses de la natura per aprofitar-se). Al final del període van decaient l'egocentrisme, donant pas a un raonament lògic.