Dependència, Intel·ligències i Teories d'Aprenentatge

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,83 KB

Dependència: Factors i Contextos

La dependència es veu influïda per diversos factors:

Factors Físics

  • Deteriorament del sistema biològic
  • Mobilitat reduïda
  • Problemes sensorials
  • Malalties cròniques
  • Consum de fàrmacs o drogues

Factors Mentals/Psíquics

  • Discapacitat intel·lectual
  • Trastorns cognitius
  • Alteracions de l'estat d'ànim

Factors Contextuals

  • Medi ambient físic inadequat
  • Entorn social desfavorable
  • Problemes econòmics

Intel·ligències Múltiples

Howard Gardner va proposar la teoria de les intel·ligències múltiples, que inclou:

Intel·ligència Verbal Lingüística

Habilitats en lectura, escriptura, parla i escolta.

Intel·ligència Lògica Matemàtica

Capacitat per al càlcul, raonament i resolució de problemes lògics i matemàtics.

Intel·ligència Espacial

Habilitat per a la visualització mental d'idees, volums, imatges i espais.

Intel·ligència Corporal Cinestèsica

Capacitat per utilitzar el cos per expressar idees i sentiments.

Intel·ligència Intrapersonal

Habilitat per al reconeixement d'un mateix, control de pensaments, emocions i comportament.

Intel·ligència Interpersonal

Habilitats socials i capacitat per interactuar amb els altres.

Intel·ligència Naturalista

Capacitat d'observació, identificació i classificació d'espècies.

Teories de l'Aprenentatge

Conductisme (John B. Watson)

Basat en el reforç i el càstig. La conducta és un producte d'un determinisme causa/efecte. Es poden aprendre, modificar o eliminar conductes.

Reforç

  • Reforç Positiu: Conseqüències positives després d'una conducta agradable.
  • Reforç Negatiu: Retirar una situació molesta davant d'una bona conducta.

Càstig

Conseqüència desagradable al realitzar una conducta.

  • Càstig Negatiu: Retirar un reforç positiu davant d'una conducta no desitjada.
  • Càstig Positiu: Conseqüència aversiva immediata després d'una conducta que no volem que es repeteixi.

Aprenentatge per Observació (Albert Bandura)

L'etapa infantil és resultat d'aprendre per observar i imitar (tècnica de modelatge).

Aprenentatge Cognitiu (Jean Piaget)

La intel·ligència en la infància passa per 4 etapes: sensoriomotriu, intuïtiva, intel·lectual i formal.

Aprenentatge per Mediació (Vigotski)

3 nivells en el procés d'aprenentatge:

  • Desenvolupament real: què és capaç de fer sense ajuda?
  • Desenvolupament potencial: què serà capaç de fer partint de les seves capacitats i amb ajuda?
  • Desenvolupament proper: distància entre els dos anteriors.

Descobriment (Bruner)

3 etapes progressives i acumulatives:

  • Manera enactiva: l'acció
  • Manera icònica: imatges seqüencials d'actes
  • Manera simbòlica: llenguatge com a eina de cognició

Aprenentatge Significatiu/per Comprensió (Ausubel)

Els continguts nous s'aprenen de manera significativa aprenent per comprensió. Nous continguts significatius, clars i ordenats, i que la persona vulgui aprendre.

Adquisició de Noves Conductes

Modelatge

Observació d'un model que mostra la conducta.

Emmotllament

Reforçar conductes més aproximades a la que es vol ensenyar, aproximacions successives.

Encadenament

Formació d'una conducta complexa a partir d'altres més senzilles que la persona ja fa.

Extinció

Ignorar la conducta no desitjada.

Reforç de Conductes Incompatibles

Recompensa continuada d'una conducta que és incompatible amb la que es vol eliminar.

Sobrecorrecció

Restitució de la conducta no desitjada, practicant positivament i repetint la que es vol assolir.

Aïllament

Retirar un reforç com a resposta a una conducta inapropiada.

Economia de Fitxes

Reforç amb fitxes bescanviables per recompenses per premiar conductes desitjades.

Contracte de Conducta

Acord entre usuari i professional sobre les conductes que l'usuari es compromet a fer.

  • Perfeccionament, increment de conductes: reforç positiu i negatiu, control d'estímuls.
  • Adquisició de noves conductes: modelatge, emmotllament, encadenament.
  • Reducció o eliminació: càstig negatiu i positiu, extinció, reforç de conductes incompatibles, sobrecorrecció, aïllament i temps fora.
  • Control de conductes: economia de fitxes, contracte de conductes.

Entradas relacionadas: