Dependència, Autonomia i Habilitats Socials
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,52 KB
La Dependència i la Llei 39/2006
La dependència és l'estat de les persones que han perdut l'autonomia i tenen necessitats d'assistència i ajudes importants. Hi ha diversos tipus de dependència: pèrdua d'autonomia física, psíquica i intel·lectual.
La Llei 39/2006, de 14 de desembre, és la llei de la promoció de l'autonomia personal i atenció a persones en situació de dependència. Aquesta llei defineix el nou dret: el dret a rebre l'atenció necessària, que serà proporcionada pels poders públics. A més, crea el SAAD (Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència).
El SAAD i els seus Recursos
El primer escaló del SAAD són els serveis socials comunitaris. El SAAD ofereix diversos tipus de recursos, ajudes i serveis:
- Centres (d'oferta pública, privats i concertats).
- Serveis domiciliaris (SAD, menjar a casa, teleassistència).
- Prestacions econòmiques (en cas de gran dependència, ajuda econòmica, declaració de cuidador no formal).
El Cuidador No Formal
El cuidador no formal és una persona de la família o de l'entorn de la persona dependent que fa de cuidador. El TAPSD (Tècnic en Atenció a Persones en Situació de Dependència) pot ajudar-lo en dos àmbits:
- Àmbit domiciliari:
- Conèixer la família.
- Facilitar l'accés a recursos.
- Proporcionar formació.
- Potenciar l'autonomia.
- Entorn residencial: L'ingrés no suposa la ruptura de la realitat social i familiar que ha tingut aquesta persona. La família ha d'afrontar el canvi en la seva vida.
Fases de l'Ingrés en un Centre Residencial
- Preingrés: Fase de preparació de l'ingrés.
- Ingrés: Assignar una persona de referència que estigui més pendent del nou resident i la seva família.
- Postingrés: Cal acompanyar i recolzar contínuament perquè poden haver-hi crisis.
La Realitat Social i les Habilitats Socials
La realitat social és tot allò que té a veure amb la interacció humana i la vida en societat. Inclou des de les circumstàncies personals i directes fins a les circumstàncies externes o més indirectes.
Les habilitats socials són conductes que aprenem en la vida en societat i que utilitzem en les relacions que mantenim amb els altres, i que responen a normes i valors socials.
Característiques de les Habilitats Socials
- Es poden aprendre, canviar i millorar a través de l'experiència.
- Es donen en contextos interpersonals.
- Depenen de la situació de les persones.
- Augmenten la satisfacció.
Tipus d'Habilitats Socials
- Habilitats Socials elementals: De presentació i per donar-se a conèixer a si mateix i als altres.
- Habilitats Socials de comunicació: Escolta activa, missatge, demanar torn de paraula...
- Habilitats Socials de planificació: Prendre iniciatives i decisions de forma duradora, lògica i autònoma.
- Habilitats Socials afectives o emocionals: Comprendre's a si mateix i als altres, saber expressar afecte.
- Habilitats Socials de resolució de conflictes: Acceptar errors i crítiques, expressar crítiques de manera respectuosa i argumentant, saber discutir per a arribar a acords.
Manteniment i Desenvolupament de les Realitats Socials
Primer Pas: Conèixer la Persona
El primer pas és conèixer la persona a través d'una avaluació o diagnòstic. S'utilitzen tècniques o instruments com:
- Avaluació indirecta: S'obté informació de terceres persones.
- Observació: Observar les seves interaccions.
- Entrevista personal: Conèixer el punt de vista de l'afectat.
- Qüestionaris: S'obté informació per escrit.
Segon Pas: Entrenament de les Habilitats Socials
És la intervenció que utilitza tècniques dirigides a mantenir, adquirir i modificar les habilitats socials. L'entrenament pot ser individual o grupal.
Tipus de Tècniques
- Modelatge: Mostrar o presentar un model amb la conducta adequada.
- Dramatització o simulació: Basada en la representació de la conducta.
- Retroalimentació: Reforçar o premiar positivament la conducta adequada.
- Preparació pràctica: Donar instruccions pas a pas perquè la persona es comporti adequadament.
- Autoreflexions: Promoure i obrir la reflexió, individual o en grup, sobre comportaments.
Tercer Pas: Utilitzar Recursos per a Afavorir les Relacions Socials
- Noves tecnologies (TIC): Aporten beneficis per a tothom, també per a persones en situació de dependència.
- Associacionisme: Beneficis com la participació social, la resolució de problemes i la integració.
- Altres recursos: Centres i unitats cíviques i culturals, biblioteques, ludoteques, altres centres d'oci.
Psicologia, Intel·ligències Múltiples, Aprenentatge i Motivació
Definició de Psicologia
La psicologia és la ciència que estudia les conductes, els processos mentals, els processos afectius i la personalitat.
Les 7 Intel·ligències Múltiples
- Intel·ligència lingüística: Capacitat d'entendre i utilitzar el llenguatge.
- Intel·ligència matemàtica: Capacitat d'entendre les relacions abstractes.
- Intel·ligència musical: Capacitat de percebre i reproduir música.
- Intel·ligència cineticocorporal: Capacitat de percebre i reproduir el moviment.
- Intel·ligència espacial: Capacitat de percebre la col·locació dels objectes a l'espai i orientar-se.
- Intel·ligència intrapersonal: Capacitat d'entendre's a si mateix i controlar-se.
- Intel·ligència existencial: Capacitat de posar-se en el lloc de l'altre.
Aprenentatge i Motivació
L'aprenentatge és el procés d'adquisició de coneixements, habilitats, destreses i valors en l'entorn on vivim.
La motivació és el motor, la força o l'interès que té una persona per aprendre o realitzar qualsevol activitat.
Característiques de la Motivació
- La base de la motivació són els interessos.
- És personal, depèn de les característiques particulars de cadascú.
Factors Positius i Negatius de la Motivació
- Positius: Entusiasme, tenir sentit de la realitat, reconeixement de l'esforç.
- Negatius: Autoritarisme, por al ridícul, sobrevalorar les possibilitats.
Principis Generals per a l'Aprenentatge i la Motivació de les Persones en Situació de Dependència
- Partir de la confiança en allò que tenen totes les persones.
- Adaptar-se a cadascú, a la seva individualitat i singularitat, partint dels seus interessos.
- Afavorir la socialització.