Cultura, Identitat i Globalització
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,45 KB
Cultura (UNESCO)
La cultura, segons la UNESCO, és el conjunt de trets distintius espirituals i materials, intel·lectuals i afectius que caracteritzen una societat o un grup social. Abarca, a més de l'art i la literatura, les maneres de viure junts, els sistemes de valors, les tradicions i les creences.
Identitat Cultural
La identitat cultural és un procés complex i dinàmic. Es pot definir com:
- Creació col·lectiva: Cada cultura té la seva pròpia gastronomia, per exemple.
- Creativitat: Les cultures estan obertes a influències externes, com ara el menjar.
- Exploració: Procés continu d'aprenentatge i adaptació.
És un procés de construcció del sentit, atenent a un atribut cultural o conjunt d'ells, al qual es dóna prioritat sobre la resta. És una identitat complexa, única i impossible de confondre amb cap altra.
Trets de la Identitat Cultural
Els trets que defineixen una identitat cultural poden incloure:
- Llengua
- Gastronomia
- Festes
- Clima
- Música
- Vestimenta
- Valors
- Creences
El Procés d'Adquisició de la Identitat Cultural
1. Construcció de la identitat cultural:
- Nivell individual: Inclou patrons com l'elaboració cognitiva (acceptació de formes de vestir), l'autoafirmació i l'autovaloració (culturització). Per exemple, un mallorquí a l'Índia assimila la cultura del seu entorn.
- Nivell social: És la contextualització de la persona en la seva comunitat cultural. Inclou la identificació amb la comunitat, l'elaboració de creences i les relacions interculturals. Per exemple, les festes dels pobles, on la persona s'identifica amb les creences, valors i costums.
Un cop creada, la identitat cultural (IC) està en contínua evolució, ja que la cultura no és fixa.
2. Evolució de la cultura:
La cultura no és estàtica, es transforma a causa de l'encontre entre cultures i el dinamisme. La globalització hi té un gran impacte. Per exemple, la gastronomia es veu influenciada per altres cultures (cuina xinesa, kebabs, etc.). La cultura rep i dóna a altres cultures.
3. Posicionament cultural:
És l'adopció individual i grupal d'una determinada perspectiva de consideració i valoració de la cultura, tant la pròpia com la dels altres grups, utilitzada com a punt de referència. És a dir, quan algú s'identifica amb un lloc, és perquè hi troba trets que el defineixen. La cultura sempre ha de ser dinàmica.
Tipus d'Identitat
Segons la Perspectiva del Poder
- Identitat legitimadora: Promoguda per les institucions dominants de la societat per estendre i racionalitzar la seva dominació.
- Identitat de resistència: Generada per persones en situació d'inferioritat.
- Identitat de projecte: Construcció d'una nova identitat. Per exemple, quan una cultura gran absorbeix una de petita, creant una barreja.
Segons el Procés de Construcció
- Identitat històrica i patrimonial: Construïda sobre el passat històric. És important per a una col·lectivitat amb un patrimoni.
- Identitat projectiva: Basada en un projecte futur. Per exemple, La Rioja.
- Identitat viscuda: Reflex de la vida quotidiana actual en una regió, a partir d'elements històrics, patrimonials, etc. Per exemple, les Illes Balears.
Aculturació
L'aculturació és un procés de transformació cultural degut a la influència del contacte i la interacció entre comunitats culturals diferents. Es pot adquirir a través de:
- Assimilació: El grup influenciat adopta el marc referencial de la cultura hegemònica fins al punt de no existir una unitat cultural diferenciada.
- Incorporació cultural: Pèrdua de la independència per adoptar un paper de subcultura dins de la cultura hegemònica.
- Extinció: Una cultura s'imposa sobre una altra.
- Adaptació: Les cultures es transformen mútuament, creant un nou equilibri; es fusionen i adopten trets l'una de l'altra.
A nivell cultural, hi ha molts conflictes, especialment relacionats amb la llengua i la història.
Globalització vs. Localització
Globalització
És un procés d'interdependències econòmiques, polítiques i socials dins d'un nou espai d'acció social: el món. Implica relacions interculturals múltiples i complexes.
Factors de la globalització:
- Internet com a element tècnic.
- Els mitjans de comunicació, que són factors molt manipuladors.
- Universalització entesa com a occidentalització, on l'anglès és el llenguatge bàsic.
- Migracions: a causa del món urbà, es formen guetos marginals (barraquisme).
- Creixents diferències econòmiques i exclusió social.
- Xarxes econòmiques de producció mundials.
- Eliminació de distàncies gràcies a Internet.
Localització
És un procés o tendència d'adopció de la perspectiva de concreció territorial (local). Permet concretar diàlegs, conflictes i necessitats col·lectives (àmbit territorial local, tenir clares les necessitats a nivell local, saber què es busca, però sense oblidar els processos globals). Hi ha diferents necessitats en un lloc determinat.
La globalització, enfront de la localització, implica:
- Obertura de contextos (possibilitat d'obrir més espais).
- Polítiques de cooperació i intercanvi (poder reutilitzar projectes).
- Increment de la pluralitat.
- Utilització de codis globals.
Dins de l'àmbit local, es poden emprar elements d'àmbit global.
Multiculturalitat i Interculturalitat
És la trobada de dues o més cultures.
- Multiculturalitat: Existència de dues o més cultures en contacte en un mateix context (diversitat cultural). Per exemple, el model francès, on hi ha una gran cultura i petites cultures emergents, amb barreres comunicatives.
- Interculturalitat Es refereix a la interacció dinàmica i el diàleg entre aquestes cultures.