Context i Repte en Educació Infantil: Aprenentatge Significatiu
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,27 KB
Què és el Context en Educació Infantil?
El context és la realitat o la situació en què es troba l’infant, tant de caràcter local i proper com global, que afecta la societat. És l’escenari en el qual es planteja un repte i es mostra quin sentit tenen les capacitats que s’han de desenvolupar i els sabers que cal incorporar. En l’etapa d’educació infantil, el context ha d’estar el més lligat possible a la seva vida quotidiana perquè, d’aquesta manera, els aprenentatges tinguin sentit per a l’infant.
Exemple: Els infants veuen que els seus materials i joguines estan desordenats.
Què és el Repte en l'Aprenentatge Infantil?
Un repte és un desafiament que sorgeix, primerament, de l’interès de l’infant: una pregunta, un problema, un cas, una polèmica, una recerca, un encàrrec, un projecte, un servei…, situat en un context. El repte plantejat pot tenir o no una única solució, però és l'infant qui ha de trobar la resposta a partir de preguntes i hipòtesis, mobilitzant sabers i connectant accions mitjançant les quals es desenvolupen capacitats personals.
Exemple: El repte en aquest context podria ser: “Com podem organitzar millor els materials i les joguines perquè la classe estigui més neta i ordenada?”
Relació entre Context i Repte: Com es Connecten?
El context és la realitat o la situació que envolta els infants i que forma part de la seva vida quotidiana. El repte és un problema o una pregunta que neix d’aquest context i que els infants han de resoldre.
El context dona significat al repte, i el repte ajuda els infants a descobrir i comprendre millor el context. Junts, permeten que els aprenentatges siguin més pràctics, propers i connectats amb la seva realitat.
Exemple: En el context de la classe desordenada, el repte de buscar maneres d’organitzar millor els materials porta els infants a aprendre sobre com ordenar i mantenir l’espai net. Així, els infants connecten el que aprenen amb el seu dia a dia.
Context, Repte i Aprenentatge: Un Exemple Pràctic
La relació és que un context significatiu de la vida quotidiana de l'infant és necessari per plantejar un repte motivador. Al seu torn, sense un repte, és difícil aplicar i desenvolupar les competències que els infants han d'adquirir.
Vegem un exemple pràctic:
En una classe on es vol treballar la percepció sensorial (context), es pot plantejar el repte de descobrir textures, sons i olors amagats per l'aula. Aquesta activitat els permet:
- Col·laborar aprofitant les fortaleses de cadascun.
- Aprendre a respectar les diferències dels altres.
- Desenvolupar-se com a grup.
Al mateix temps, els infants poden explorar pel seu compte i prendre decisions sobre què volen investigar, fomentant la seva autonomia. L’activitat els ajuda a aprendre al seu ritme, amb el suport dels companys, i crea una dinàmica d’aprenentatge compartit.
A més, les famílies poden continuar amb activitats similars a casa, reforçant el que han après a l’escola d’una manera pràctica i divertida.