Context historic expressionisme

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,72 KB

Context històrics primeres avantaguardes


:el s.XX marcat per la 1ra Guerra Mundial que va comportar grans canvis de caire polític, econòmic i social. Això va suposar un canvia  a la societat europea.A)aparició de noves modes.B)Nou paper dona a la societat.C)caiguda de grans imperis i remodelació fronteres europees.D)Gran nombere de baixes, que provoca menyspreament de la vida humana.E)arribada de les idees marxistes.F)EEUU esdevenen una potència politicomilitar. Després de la guerra,EEUU viu una etapa d'optimisme, felíços anys 20,que acaba amb el crac del '29.Aquesta crisi provoca problemes socioeconòmics a tot el mon com la gran depresió americana o l'aparició del nazisme a Europa.Que provoca l'holocaust o la segona Guerra Mundial

Context historic segona meitat s.XX



Després de la segona Guerra Mundial, un seguit d'esdeveniments:guerra de Corea,creació d'Israel,revolució cubana,guerra de Vietnam,revolució dels clabells a Portugal. A Espanya mort de Franco i inici de la democràcia. Es posa fi a la Guerra Freda i caiguda del mur de Berlín. Nova administraciógeopolítica d'Europa i replantejament de les potències mundiasl. Dos esdeveniments recents:guerra del gold i torres bessones. Apareix globalització que prodeix aproximació entre tots els camps artístics i un intercanvi de gustos i idees.

FUNCIONALISME


Al final del s.XIX es donava preferència a les necessitats i comoditats per davant de la bellesa estètic. És un moviment molt lligat al procés industria.Presenta formes relaciones amb les màquines i mira de proporcionar la il·luminació, ventilació i orientacióadequada als habitatges.Els principis bàsics:ús d'estaques o pilars,planta i façana lliure, finestra al llarg de la façana i terrassa jardí plana.

ORGANICISME:


està molt relacionada amb el funcionalisme però aquest moviment preentava un perill que comportava un Racionalisme fred, amb poca sensibilitat. Així que es va proposar una arquitectura de caràcter orgànic, capaç de construir un vincle entre funció i entorn.Capaç d'integrar el meid humà i natural.Es va preocurar que els elements constructius responguèssin a la psiciologia de les persones que vivien. Molta cura en la integració de l'entorn

ARQUITECTURAD'AVANTGUARDA:


neoplasticisme holandès:redueix formes, volums i color.Sotmetre l'espai arquitectònic i l'humà en una nova racionalitat basada en la simplicitat.Formes clares i rectilínies.Colors blancs i grisos combinats amb cromatisme primari.Crea espais oberts amb planta lliure de suport.EXPRESIONISME ALEMANY. Recuperar visions arquitectòniques utòpiques.Alguns objectes no van més enllà, ja que la construcció d'edificis comportava alt nivell de complicació.

FAUVISME:


Derivat de fauve(fera). Aplicació violenta dels colors sobre la tela. La còpia de la realitat s'atorga a la visió subjectiv de l'artista. Té plantejaments del simbolisme(no imitacíó de la realitat) i postimpressionisme(ús d'empastaments gruixuts) i tècnica divisionista.

EXPRESSIONISME:


La sevà gènesipart de la filosofia Nietzsche.Reflecteix de manera crítica i cruel l'atmosfera sociopolítica de l'esclat de la 1ra Guerra Mundial. Incorpora trets de l'art negroafricà a les línies trencades i a les formes corbades i anguloses. Són de caràcter agresiu i angoixat.2GRUPS:a)DIE BRUCKE:creat 1905 per heckel.B)DER BLAUE REITER:1910 per kandisnky.Al 1920 apareix "la nova objectivitat"on es fa servir el detall meticulós per construir una realitat figurativa que expressava en forma de denúncia la solitud, l'horror i l'angoixa de l'home de post guerra. A viena apareix un altre focus on hi ha dos pintors:SHCIELE i kokoshka. Un pina l'huma tormentat i l'altre es decanta pel paisatge, mostra visions agitades de ciutats oeuropees, i pel retrat.

Cubisme:


Precusor:cezánne.FRagmentació geomètrica de l'espai i configuració de la figura en plans interrelacionats.TEMES:retrat i taules amb ojectes(fruites,partitures)2FASES:a)Analítica:ús de colors càlids i tonalitats fredes.B)Frase sintètica:apareix collage

Futurisme:


trenca amb el passati exalta el poder de la tecnologia,la maquinaria i la modernitat. Busca reproduirpercepciona vinculades amb el progrés com moviment, dinamisme, canvi i transformació.Apareix SIMULTAEISME:repetir imatges de manera supersposada i construir una seqüència fílmica.Derivada del Futurisme-
Pintura metafísica:recerca realitat amb representacions fantàstiques i espais inventats.

Dadaisme:


nom apareix a l'atzar.Es defineix com moviment antiartístic, tenen un estil provocador destinat a desprestigiar les obres d'art tradicional i col·locar al seu lloc una proposta nihilista, iconoclàstica, il·lògica i absurd.

ART ABSTRACTE


:tèncina on l'artista rebutja voluntàriament el concepte tardicional d'art com a imitació de la realitat. Kandinsky el defineix com una nova relació de la pintura que supera el simple coneixement d'objectes o figures i pretén despertar certes emocions mitjançant l'harmonia de línies i colors.S'aconsegueix mitjançant:lliure expresió espontània de formes i colors, simplificació radical de les formes naturals i construcció d'objectes a partir de formes bàsiques.3 moviments:CONSTRUCTIVISME(reflectir la maquinària i la tecnologia a partir de línies pures a l'espai)SUPREMATISME(Utilitza formes geomètriques simples i poca gamma cromàtica per expressar el màxim llenguatge artístic) i NEOPLASTICISE(cerca la depuració formal)

Surrealisme:


parteix de la inconoclàstia dada i recolleig la pintura metafísica les imatges inquietants produides durant el son i hi afeigeix l'automatisme, procés pel qual l'expresió lliure, ràpida i fluida, sense control de la raó produeix les obres. Es tenen en compte teories freudianas entorn a la interpretació dels somnisi tècniques de psicoanàlisi. 2 CORRENTS:a)automatista:univers de símbols sorgitsde l'inconscient i a l'atzar i representats de manera ràpida i fluida.B)oníric:segueix les normes de representació figurativa i recrea associacions extranyes i inquietants pròpies dels somnis.

C.GENERALS 2NES AVANTG.:


ES noten certs aspectes de la modernitat.L'artista encara utilitza experimentació(materials,èniques noves..)El quadre a cavallet dóna pas a nous elements plàstics com el cos humà i es fan intervencions  gran escala com la natura o la ciutat. L'obra ja no es valora pel resultat final, si no pel procés creatiu. Apareix l'eslògan" a la postmodernitat tot serveix" es refereix a que l'artista pot pendre fragments d'èpoques passades i siturar-les com vulgui.

ARQUITECTURA POSTMODERNA


: començan a fer servir elements decoratius i constructius tradicionals anteriors a la revolució arquitectònica i rebutjen la tesi del moviment modern. Té gran incidencia al japó, on sorgeix nova arquitectura que barreja elements de l'arquitectura tradicional i japonesa amb llenguatge funcionalista. Tabé gran acceptació a EEUU on es van utilitza motllures decoratives i elements tradicionals com l'arc.

HIGH TECH:


valora per damunt dels altres factors l'exhibició dels components tecnològics de l'edifici.

ARQUITECTURA D'AUTOR:CREEN obres relacionades amb les necessitats de la societat actual: oficines, magatzems.


INFORMALISME:


pintura abstracte que es caracteritza per la barreja de grans quantitats de pintura amb materials diversos com vidres, sorra...La tela imposa la llibertat creadora de l'autor.

EXPRESSIONISME ABSTRACTE:


pINTURA DInàmica i gestual, resultat de fusió de l'automatisme i l'abstacció. Té vàries subtendències com:CORRENT GESTUAL,SÍGnic o espacialita.

POP ART


: tenen fort caràcter figuratiu recolzat per la imatge del mon del consum i de la cultura popuar. Contrasta amb la imatge de la intel·lectualització de l'expressionisme abstracte. EL màxim representant es andy warholamb la sèrie de llauna sopa cambell's i retrats de famosos serigrafiats com elizatveth taylor, elvys,marilyn i estil semblant al dels anuncis.

Abstracció POSTPICTORICA:


us de formes geomètriques simples i per franges de colors plans, sense relleu, en els quals no era perceptible el gest de la pinzellada.

MINIMAL ART


Extrema senzillesa i austeritat formal redueixen l'obra a la geometria.L'artista no executra l'obra ja que n'encarrega peces a la industria però si que participa en el muntatge.

Entradas relacionadas: