Consulta d'Infermeria en Atenció Primària: Funcions i Activitats

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 11,33 KB

Infermeria d'Atenció Primària (APS)

Equip d'Atenció Primària (EAP)

Funcions:

  • Assistencial
  • Docent
  • Recerca
  • Administració

Consulta Infermera

Procés d'interacció

Espai físic

Cures Infermeres

Individus/ grups

Promoure, protegir, restaurar la salut

Nucli central Definir la nostra activitat

gif;base64,R0lGODlhDAA0AHcAMSH+GlNvZnR3Y

Projecció a la societat

Procés d'infermeria

Formulació d'un diagnòstic infermer

Conducta problema (etiqueta diagnòstica + necessitat alterada) + causa del problema.

Perfil comunicador

Canvis d'actitud i estils de vida

Components de l'actitud:

  • Cognitiu
  • Afectiu
  • Psicoconductual

Lloc on es porta a terme:

  • CAP
  • Domicili de l'usuari
  • Centre de treball
  • Escola
  • Centres culturals
  • Etc.

Activitats assistencials:

Prestar cures integrals al pacient, família i comunitat.

Promoció, prevenció, tractament, rehabilitació, reinserció

Aspectes psicosomàtics i psicosocials (salut, malaltia i mort).

  • Recollida de dades
  • Identificació i jerarquització de necessitats.
  • Registrar, assignar cures: confort, higiene, alimentació, mobilització, oci, ...
  • Controlar l'acompliment del pla de cures.
  • Reajustar (si cal) el pla de cures anterior
  • Activitats preventives (vacunes, screening...)
  • Activitat de Promoció (Educació per a la Salut: Dieta, hàbits higiènics, etc.)
  • Atenció domiciliària.

Activitats docents

Conjunt d'activitats per assolir objectius:

  • Formar els propis professionals per assolir un alt nivell de salut possible.
  • Ensenyar persones i grups
  • Formar professionals d'infermeria del CAP
  • Col·laborar en la formació d'altres professionals (EAP)

Activitats d'administració

  • Establir i mantenir una estructura funcional: maneig racional dels recursos humans i materials.
  • Assegurar:
    • Funcions d'infermeria eficaces i eficients
    • Treball sistemàtic, racional, ordenat.
  • Exemples
    • Conèixer la disponibilitat de recursos
    • Mantenir actualitzats els registres segons la normativa
    • Elaborar memòria, protocols, procediments, etc.

Activitats de recerca

Conjunt d'activitats per assolir els següents objectius:

  • Ampliar i aprofundir els coneixements professionals
  • Buscar a través de l'experimentació, la solució a problemes i situacions d'infermeria, tractant de millorar mètodes i tècniques que augmentin la qualitat assistencial

Conjunt d'activitats per assolir els següents objectius:

  • Identificar àrees d'atenció d'infermeria que requereixin un estudi amb més profunditat
  • Interessar a altres professionals per abordar aquest estudi
  • Donar difusió a través i aplicar millores obtingudes dels resultats de la investigació

Conjunt d'activitats per assolir els següents objectius:

  • Assolir un camp propi de coneixements que clarifiqui definitivament la nostra activitat
Atenció a les urgències

Objectius

  • Proporcionar al pacient una atenció tècnica adequada
  • Preservar la integritat emocional del pacient i la família
  • Manteniment dels recursos
  • Coneixement dels protocols específics
  • Supervisió i control general del bon funcionament dels recursos materials:
    • Comprovació del funcionament dels aparells
    • Comprovació dels medicaments
    • Realitzar comandes de material i medicaments

Ràpida valoració global de l'estat de salut de l'usuari (constants vitals, ferides, contusions, etc.)

Seguir en tot moment el protocol existent al centre i establert per a aquests casos. Aquest protocol ens marcarà:

  • Procediments d'atenció a urgències
  • Procediments de trasllat del malalt a altres centres
  • Procediments a seguir en casos especials (defunció, maltractaments, etc.)

Procés que es segueix

  • Recollir i analitzar les dades de l'usuari necessàries per al diagnòstic
  • Derivar a altres professionals de l'EAP (verbal, escrit,...)
  • Determinar activitats, prioritzar,...
  • Dur a terme (col·laboració de l'usuari...)
  • Avaluar, registrar

A tenir en compte:

  • Discutir el pla de cures amb l'usuari i la família
  • Identificar les necessitats d'aprenentatge
  • Valorar les possibilitats d'aprenentatge
  • Registrar el pla d'Educació per a la Salut
  • Ensenyar i fer que altres membres de l'EAP hi col·laborin
  • Avaluar, registrar els resultats de l'ensenyament

A tenir en compte:

  • Control i seguiment de constants: pols, TA, talla, pes,...
  • Ús correcte de la medicació prescrita
  • Automedicació
  • Detecció precoç dels efectes secundaris de la medicació

Avaluar, registrar i programar la propera cita

Tipus de consulta
Espontània o a demanda

És aquella que es dóna per iniciativa pròpia de l'usuari

Cada vegada més freqüent

Activitats:

  • Promoció (consells dietètics, exercici físic,...)
  • Prevenció de la malaltia (cribratges, vacunacions,...)
  • Aplicació de tècniques específiques (sondatges, cures, injectables,...)
Programada o concertada

És la que es realitza en base a les activitats d'un programa de salut. Concepte més ampli, ja que també inclou les consultes pactades amb l'usuari. Temps aproximat: 10-20 minuts

Programada conjunta

Realitzada pels dos professionals (metge/infermer) al mateix temps:

  • Per efectuar una valoració i una estratègia d'intervenció conjunta
  • Perquè la protocol·lització del problema estableixi la necessitat d'efectuar visites conjuntes de seguiment i control
  • Etc.

El paper de l'infermer no és de suport administratiu o tasques assistencials auxiliars!!!

Professional que participa activament en la valoració diagnòstica i resolució de problemes

Recordem les característiques del treball en equip

En un principi, s'aconsellava que representés aproximadament el 25% de l'activitat programada de la unitat assistencial

Espontània conjunta

Quan es resolen conjuntament les demandes espontànies d'atenció de la població per part dels professionals de les corresponents unitats assistencials. També s'anomenen consultes a demanda conjuntes

L'organització de les consultes estarà establerta per l'EAP i figurarà en el Reglament de Règim Intern (RRI), per tant, anirà en funció de l'estructura i també del tipus de necessitats de la zona

Utilitat de les consultes d'infermeria

  • Millorar l'atenció a l'usuari
  • Desmassificar la consulta mèdica
  • Reduir el consum de medicaments: automedicació / frau
  • Augmentar el temps per a l'atenció mèdica
  • Aprofitar els coneixements del professional d'infermeria

Les consultes d'infermeria van dirigides a la població sana i malalta

2 Tipus d'activitats

  • Població infantil
  • Població adulta
Dinàmica a seguir

Procedència: Derivada del metge o d'altres professionals

Demanda espontània, programada o urgent

Activitats de la funció assistencial: Control i seguiment de patologies diverses, tècniques: cures, extracció de taps de cerumen, profilaxi antitetànica, control de la TA, glicèmies,...

Activitats de la funció administrativa: Elaboració de protocols, sistemes de registre: manuals i informàtics (e-CAP), controls de baixa i alta,...

Activitats de la funció docent: Educació per a la Salut a l'individu, la família i grups

  • A alumnes
  • Als mateixos professionals de l'EAP
  • A altres professionals (auxiliars,...)

Activitats de la funció de recerca:

  • Elaboració d'estudis relacionats amb problemes d'infermeria
  • Col·laboració en estudis multidisciplinaris,
  • Etc.

Observar com moltes de les funcions són compartides pels diferents membres de l'EAP

Dinàmica a seguir en una primera consulta
  • Rebuda
  • Recollida de dades, obrir/completar HCAP (observació, entrevista, anàmnesi)
  • Presa de constants vitals o altres exploracions necessàries (dependrà del motiu de la consulta)
  • Valoració del motiu de la consulta, detecció de necessitats alterades, formulació de diagnòstics infermers (no és imprescindible fer-ho tot el primer dia)
  • Orientació i educació al malalt/família sobre el seu estat de salut
  • Registrar a l'HCAP les dades recollides i les activitats realitzades (donar continuïtat)
  • Derivar a altres professionals/nivells (si cal) previ informe
  • Programar l'atenció següent per assegurar l'atenció
Consultes successives
  • Revisió de la documentació anterior
  • Recollida de dades (continuar HCAP)
  • Seguiment del procés a controlar, detecció de signes d'alarma
  • Seguir el protocol, prèviament establert segons el procés
  • Derivar a altres professionals si observem un problema/signe que no sigui competència d'infermeria
  • Educació i orientació sobre tractaments (ex: antidiabètics orals, hàbits de vida) individual / grup
  • Registrar (tot!)
  • Citació per al proper control. Recordar donar continuïtat
Consultes postclíniques
Altes hospitalàries
  • Revisió de l'informe d'alta / documentació anterior (HCAP). Tractament a què ha estat sotmès. Cures específiques que li calen
  • Aplicació del tractament
  • Injectables
    • Citologia
    • Vacunes
    • Consells sobre l'embaràs
    • Recollida de mostres (com s'ha de recollir)
  • Orientació / educació sobre el tractament i els hàbits de vida a seguir. Fullets informatius adequats al cas
  • Registrar
  • Citació per al proper control. Continuïtat
Recursos necessaris per a un bon funcionament
  • Espai físic
  • Material per a l'assistència sanitària
  • Material per als processos administratius
  • Protocol de funcionament
  • Col·laboració d'altres professionals de l'EAP
  • Reciclatge (formació continuada)
  • Coordinació de tots els professionals d'infermeria. També amb altres membres de l'EAP

Actitud oberta que permeti l'aflorament dels diferents problemes de salut del pacient i la família

Entradas relacionadas: