Conceptes clau sobre oci i temps lliure
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,53 KB
Què entenem per oci i temps lliure: CONCEPTES CLAU
OCI: És la manera d’utilitzar el temps lliure, d’una forma autònoma i satisfactòria. És a dir, per fer el què volem i obtenir satisfacció.
TEMPS DE TREBALL
El temps destinat a l’activitat professional o formativa a què es dedica cada persona. TEMPS DE NO TREBALL: és el temps no subjecte a obligacions laborals o escolars.
TEMPS DE NO TREBALL
Per a les obligacions paraprofessionals, per a satisfer les necessitats biològiques, per a les obligacions familiars, per a les obligacions socials.
TEMPS LLIURE OCI
Temps de no treball: Activitats obligatòries: temps per a les obligacions paraprofessionals, temps dedicat a la satisfacció de les necessitats biològiques i propi manteniment, temps dedicat a les relacions socials, temps dedicat a les obligacions familiars.
Temps lliure: És aquell que ens queda després d’haver satisfet les nostres necessitats vitals i complert les nostres obligacions, és a dir, l’ubiquem dins del temps no ocupat o de no treball.
CARACTERÍSTIQUES DE L’OCI
1- L’oci és un dret humà fonamental:
Declaració Universal dels Drets Humans (1948): Article 24. Tota persona té dret al descans, al gaudi del temps lliure, a una limitació raonable de la durada del treball i a vacances periòdiques pagades.
2- L’oci produeix beneficis en la persona, de caràcter físic, psicològic i social:
Efectes positius a partir d'experiències d’oci gratificants amb repercussió també en l’entorn familiar i social.
3- L’oci és signe de qualitat de vida i benestar:
De manera directa en relació a la necessitat concreta d’oci, i de manera indirecta com a factor corrector i d’equilibri davant d’altres desajustos i carències de tipus personal o social.
. Fomenta la comunicació, l’amistat i l’establiment de relacions interpersonals riques i variades, la integració social i la participació.
• Manté i/o desenvolupa la capacitat del gaudi lúdic i l’obertura cap a nous interessos i formes d’activitats.
• Fa front a les disminucions i limitacions físiques, afavorint el manteniment d’un funcionament psicomotriu adequat.
• Serveix com a mitjà de distensió i enfrontament de l’estrès • Contribueix al sentiment d’utilitat i autoestima personal.
• Potencia la creativitat i la capacitat estètica i artístiques.
• Té caràcter voluntari.
EDUCACIÓ EN L’OCI
Educar mitjançant el temps lliure significa educar en el temps lliure, educar per al temps lliure. Va destinat segons l’edat: infància, joventut, adults, tercera edat; segons col·lectius: col·lectius amb necessitats específiques. Els agents: serveis i centres, comunitat local, l’escola, família; es fa mitjançant animació, diferents professionals. Competències, responsabilitats i funcions concretes per al temps lliure: formar a la persona perquè visqui el temps lliure de la manera més positiva. Planificació d’un conjunt d’activitats. Finalitat última: desenvolupament de valors i actituds i dotació de coneixements i habilitats que permetin a les persones sentir-se més segures i més satisfetes de la vida.