Comunicació i motivació en el context sanitari
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,84 KB
Axiomes:
És impossible no comunicar-se, tota comunicació té dos components: paraules i emocions. L'important és el que l'altre entén. Hi ha dos tipus de relacions interpersonals:
- Complementària (entre iguals)
- Jeràrquica (entre nivells jeràrquics)
Objectius:
- Establir procediments d'atenció als usuaris
- Analitzar les reaccions i neutralitzar els sentiments negatius
- Promoure la participació activa dels usuaris a través de la motivació i preparació emocional necessària
- Reflexionar sobre la importància de l'autoconeixement
Elements de la comunicació:
- Codi verbal o no verbal
- Missatge que expressa el que vol transmetre l'emissor
- Feedback per interpretar el missatge correctament
- Canal mitjà on es transmet el missatge
Barreres de comunicació:
- Fidelitat: si el que has dit s'ha entès com tu volies
- Distorsions del missatge per la ment de l'emissor o receptor
- Barreres lingüístiques adaptades a l'edat i cultura de l'usuari
- Barreres psicològiques: suposicions falses, estereotips, percepció diferent de la realitat
- Actitud de respecte al tema, al receptor i a un mateix
Parcialitat implícita:
És la forma en què processem el nostre pensament tenint en compte els valors amb els quals hem estat educats i en els quals hem crescut.
Grup sociocultural:
Marca el rol que un té, el prestigi que li atribueix el que escolta i si les conductes, valors o creences són adaptables.
La comunicació en el context sanitari:
- Està mediada per la tasca, es produeix en els moments que es realitza una activitat professional
- El temps dedicat és escàs
- Tipificació: el sanitari tracta les persones segons el tipus de malaltia, de pacient, etc.
- Els professionals desenvolupen conductes que despersonalitzen i controlen la relació
Estratègies:
- Monopolitzar la interacció: no deixar parlar al pacient sense escoltar
- Evitar temes psicològics o socials que incomodin
- Fer servir preguntes tancades
- Respondre inadequadament, identificació, neutralitat per ser més convincent i augmentar la credibilitat
La motivació:
És un desig que impulsa a una persona a fer alguna cosa. És el perquè de les coses que fem.
Teoria Maslow:
Va formular una jerarquia de les necessitats humanes i la seva teoria defensa que a mesura que es satisfan les necessitats bàsiques, els humans desenvolupen necessitats i desitjos més elevats.
Teoria Alderfer:
Modifica la jerarquia de Maslow plantejant només tres grups de necessitats: existència, relacions i creixement. No estan jerarquitzades a l'hora de tenir-les cobertes.
Tipus de motivació:
- Subsistència
- Protecció i seguretat
- Afecte, enteniment, participació
- Entreteniment, creació
- Identitat i pertinença
- Llibertat, equitat i justícia
- Viure en un medi viu
Components de la motivació:
- Valor: creences centrals en les quals es recolza per determinar què ha de fer o no fer
- Expectativa: creure que podem fer o realitzar alguna cosa, depèn de les nostres idees i percepcions de nosaltres
- Afectiu: sentir com pensem, pensaments i emocions
- Intenció raonada: sèrie de processos cognitius de la motivació, plans, avaluació de la situació real i ideal
- Fites: cap a on adreçar els nostres esforços, estratègies per aconseguir el que ens proposem
- Dissonància cognitiva: no sempre fem el que creiem que hem de fer, pot ser que actuem en contra dels nostres valors o creences, produint incomoditat psicològica
- Atribucions: valorar les causes dels fets que ens ocorren