Comunicació i motivació en el context sanitari

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,84 KB

Axiomes:

És impossible no comunicar-se, tota comunicació té dos components: paraules i emocions. L'important és el que l'altre entén. Hi ha dos tipus de relacions interpersonals:

  • Complementària (entre iguals)
  • Jeràrquica (entre nivells jeràrquics)

Objectius:

  • Establir procediments d'atenció als usuaris
  • Analitzar les reaccions i neutralitzar els sentiments negatius
  • Promoure la participació activa dels usuaris a través de la motivació i preparació emocional necessària
  • Reflexionar sobre la importància de l'autoconeixement

Elements de la comunicació:

  • Codi verbal o no verbal
  • Missatge que expressa el que vol transmetre l'emissor
  • Feedback per interpretar el missatge correctament
  • Canal mitjà on es transmet el missatge

Barreres de comunicació:

  • Fidelitat: si el que has dit s'ha entès com tu volies
  • Distorsions del missatge per la ment de l'emissor o receptor
  • Barreres lingüístiques adaptades a l'edat i cultura de l'usuari
  • Barreres psicològiques: suposicions falses, estereotips, percepció diferent de la realitat
  • Actitud de respecte al tema, al receptor i a un mateix

Parcialitat implícita:

És la forma en què processem el nostre pensament tenint en compte els valors amb els quals hem estat educats i en els quals hem crescut.

Grup sociocultural:

Marca el rol que un té, el prestigi que li atribueix el que escolta i si les conductes, valors o creences són adaptables.

La comunicació en el context sanitari:

  • Està mediada per la tasca, es produeix en els moments que es realitza una activitat professional
  • El temps dedicat és escàs
  • Tipificació: el sanitari tracta les persones segons el tipus de malaltia, de pacient, etc.
  • Els professionals desenvolupen conductes que despersonalitzen i controlen la relació

Estratègies:

  • Monopolitzar la interacció: no deixar parlar al pacient sense escoltar
  • Evitar temes psicològics o socials que incomodin
  • Fer servir preguntes tancades
  • Respondre inadequadament, identificació, neutralitat per ser més convincent i augmentar la credibilitat

La motivació:

És un desig que impulsa a una persona a fer alguna cosa. És el perquè de les coses que fem.

Teoria Maslow:

Va formular una jerarquia de les necessitats humanes i la seva teoria defensa que a mesura que es satisfan les necessitats bàsiques, els humans desenvolupen necessitats i desitjos més elevats.

Teoria Alderfer:

Modifica la jerarquia de Maslow plantejant només tres grups de necessitats: existència, relacions i creixement. No estan jerarquitzades a l'hora de tenir-les cobertes.

Tipus de motivació:

  • Subsistència
  • Protecció i seguretat
  • Afecte, enteniment, participació
  • Entreteniment, creació
  • Identitat i pertinença
  • Llibertat, equitat i justícia
  • Viure en un medi viu

Components de la motivació:

  • Valor: creences centrals en les quals es recolza per determinar què ha de fer o no fer
  • Expectativa: creure que podem fer o realitzar alguna cosa, depèn de les nostres idees i percepcions de nosaltres
  • Afectiu: sentir com pensem, pensaments i emocions
  • Intenció raonada: sèrie de processos cognitius de la motivació, plans, avaluació de la situació real i ideal
  • Fites: cap a on adreçar els nostres esforços, estratègies per aconseguir el que ens proposem
  • Dissonància cognitiva: no sempre fem el que creiem que hem de fer, pot ser que actuem en contra dels nostres valors o creences, produint incomoditat psicològica
  • Atribucions: valorar les causes dels fets que ens ocorren

Entradas relacionadas: