Comunicació Eficaç i Resolució de Conflictes
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,18 KB
Nivells Neurològics
Entorn
On i quan fem o ens passen les coses.
Comportament
Què fa la persona.
Capacitat
Es defineixen les estratègies i aptituds que utilitzem per dur a terme els nostres comportaments. Com fem les coses.
Creences/Valors
Ens preguntem per què i per a què fem les coses.
Identitat
Qui.
Transpersonal
En aquest darrer nivell busquem qui més hi ha darrere la persona, a quins col·lectius pertany. Aquí busquem el sentit de pertinença.
Tipus de Llenguatge
- Kinèsica: Correspon als moviments corporals i facials.
- Icònica: Inclou imatges.
- Senyals: Representació d'un referent per un acord social.
- Llenguatges gràfics: Llenguatges escrits on s'utilitzen imatges que representen la realitat.
- Musical: Melodies.
- Proxèmica: Distància entre interlocutors.
Estratègies de Comunicació Empàtica
- Banc de boira: Acceptar que l'altra persona té part de raó, però deixant clara la intenció de no canviar la nostra conducta.
- Tècnica d'ignorar: Ajornar la discussió fins que la situació s'hagi calmat.
- Disc ratllat: Repetir reiteradament el punt de vista propi.
- Oferir alternatives.
- Pregunta assertiva: Fas preguntes sobre la crítica que reps.
- Acceptació negativa: Admetre que has comès un error quan l'altre ens critica.
- Acceptació positiva: Saber rebre els elogis i les felicitacions.
- Ajornament assertiu: Posposar la resposta fins que estiguis més tranquil.
- Enunciats en primera persona: Explicar a l'altra persona com és el seu comportament i quins sentiments ens provoca.
Mecanismes de Defensa
- Repressió: L'inconscient oblida esdeveniments que serien dolorosos.
- Racionalització: Substitució d'una raó inacceptable però real per una altra d'acceptable i tranquil·litzadora.
- Negació: El fet no ha succeït.
- Projecció: Projectar i identificar els sentiments propis o les idees estressants.
- Regressió: Comportaments immadurs i infantils.
- Aïllament: Separació del record i del sentiment.
- Desplaçament: El sentiment i la reacció es condueixen cap a una altra persona diferent.
- Evasió: Exagerant el comportament oposat.
Model d'Acollida Emocionalment Competent
- Oblida't de tu i centra't en el que està passant: És crucial deixar de banda els teus propis pensaments i emocions per tal de poder estar completament present per a l'altra persona (escolta activa).
- Observa i detecta l'emoció: quina emoció està experimentant l'altra persona.
- Mostra comprensió i legitima-la: entens com se sent l'altra persona i valides els seus sentiments.
- Ajuda-la a reflexionar a través de preguntes: fomenta la reflexió mitjançant preguntes obertes.
- Dona indicacions a través d'expectatives positives: ofereix orientació que inspiri confiança i optimisme (ex. Estic convençuda que...).
- Gestiona les emocions que has experimentat.
Procés de la Negociació
- Identificació del conflicte i per què han sorgit.
- Establir objectius màxims i mínims (menys que això no) de les dues parts. Entre el mínim i el màxim és on em moc per a una possible negociació.
- Alternativa en cas de trencament.
- Fem públic el que ens agradaria que passés, tant una part com l'altre. Ajuda a imaginar els punts d'acord en aquest procés.
- Arribar a un acord per fer una altra reunió.
- Explicar el nostre malestar.
- Ofertes, contraofertes, reformulacions...
- Identificació dels acords presos.
- Objectivar documentalment els acords.
- Planificar la revisió dels acords.
Mediació
1. Presentació i acceptació de la mediació
Explicar en què consisteix la mediació, el procés i compromisos, el paper de les parts, la voluntarietat del procés, la importància cabdal de la seva col·laboració, la confidencialitat, la necessitat de ser honestos i sincers.
2. Recollida d'informació sobre el conflicte i les persones/parts implicades
(Situació actual, percepcions, metes, expectatives...). Promoure l'expressió de la pròpia visió del conflicte. Permetre que les parts "es desfoguin" i afavorir que se sentin escoltades i reconegudes. Observació activa. Gestió de torns de paraula i dels silencis. Vetllar per mantenir el respecte entre les parts. Escolta activa. Preguntar (sense interrogar). Respectar silencis.
3. Promoure l'aclariment del conflicte
Elaborar una definició compartida del conflicte i promoure la seva acceptació per part de les parts. Treballar consensos. Mapa del conflicte (pros, diners, poder, percepcions, emocions i sentiments, posicions, interessos i necessitats, valors i principis). Llenguatge positiu i positivista.
4. Incentivar l'aparició de propostes de solució
Cap a on volem anar? Promoure l'aparició d'acords i compromisos. Vetllar per mantenir la neutralitat i l'acceptació de les parts. Promoure solucions, no oferir-les. Apoderar les parts, evitar limitar la seva autonomia i capacitat. Oferir opcions quan el procés s'estanca. Proposar la superació de punts morts (aspectes que no afavoreixen la resolució del conflicte ni la millora de la relació). Centrar-se en les possibilitats de futur (no en el conflicte passat). Pluja d'idees (punts forts i dèbils).
5. Oferir suport en l'elaboració i aprovació de l'acord
Identificar la idoneïtat de les opcions plantejades: avantatges i inconvenients. Promoure l'aparició d'un pla de revisió i avaluació dels acords (qui, com, amb què, quan...). Document de compromisos. Felicitar i agrair l'acord i la col·laboració.