Comunicació Eficaç: Elements, Barreres i Tècniques

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,5 KB

Elements de la Comunicació

La comunicació és la transmissió d'informació a través de dos canals: verbal i no verbal. Hi ha tres elements principals:

  • Emissor
  • Receptor
  • Missatge

Canals de la Comunicació

El llenguatge verbal i el llenguatge no verbal són els canals principals. L'estil de comunicació ha de ser assertiu, és a dir:

  • Mirada directa però no amenaçant.
  • To de veu tranquil.
  • Mans lliures i visibles.
  • Postura corporal correcta.
  • Expressió facial d'acord amb el que es diu.
  • Distància interpersonal adequada a la circumstància.

Conducta No Verbal

El comportament no verbal reflecteix l'efectivitat de l'actuació (l'efecte mirall). Aspectes clau:

  • Mirar la persona als ulls.
  • Mantenir les mans sempre a la vista.
  • Posició recta.
  • Mantenir la distància adequada segons la víctima.
  • Expressió corporal d'acord amb el missatge.

Conducta Verbal

Expressió de sentiments i emocions amb paraules. Expressions útils:

  • "Penso que..."
  • "Sento que..."
  • "Vull..."
  • "Quina solució podem donar-te a això?"
  • "Què et sembla?"
  • "Entenc el que em vols dir."
  • "Puc ajudar-te?"

Barreres Comunicatives

Moltes barreres en la comunicació es basen en suposicions errònies:

  • Creure que l'altra persona percep la situació igual que jo.
  • Pensar que el que està succeint té lògica des del meu punt de vista.
  • Assumir que l'altra persona experimenta els mateixos sentiments o emocions que jo.

Aquestes suposicions poden provocar efectes negatius com:

  • Actitud defensiva.
  • Emmascarament de la conducta.
  • Absència o deficiència de feedback.
  • Percepcions diferents.

La No Comunicació

Elements que distorsionen la comunicació:

  • Judicis: Tendència a jutjar massa aviat i avaluar els missatges dels altres.
  • Distraccions: Aparició de distraccions internes o externes.
  • Respostes immediates: Buscar respostes immediates.
  • Solucions prematures: Temptació d'aportar solucions.
  • Prejudicis: Prejudicis morals i culturals.
  • Tenir l'última paraula: Voler tenir sempre l'última paraula.

Trets Característics de la Comunicació Eficaç

  • Escolta activa
  • Empatia
  • Assertivitat
  • Pregunta
  • Resumir
  • Clarificar
  • Informar
  • Flexibilitat

L'Escolta Activa

És un mètode d'atenció i observació. Implica entendre i estar atent a nivell verbal, auditiu i sensitiu. És important tant el contingut del missatge com el sentiment i l'emoció amb què es transmet. És captar més que sentir. Serveix per:

  • Comprendre allò que és important per a la persona.
  • Comprendre com se sent.
  • Identificar les seves emocions.
  • Identificar els problemes i les necessitats.

Com practicar l'escolta activa:

  • Establir contacte visual i corporal, si és possible.
  • No afegir ni interpretar res.
  • Eliminar distraccions.
  • No emetre judicis.
  • Utilitzar el nom de la persona.

Empatia

L'empatia és saber escoltar les emocions i els sentiments de la persona afectada i saber posar-se al seu lloc.

Factors que Afavoreixen l'Empatia

  • Capacitat de tolerar o utilitzar el silenci.
  • Disponibilitat d'escolta atenta.
  • Tolerància i capacitat de mantenir un bon nivell d'energia.
  • Experiències personals.
  • Obertura de visió.
  • Preguntar per clarificar-se, per evitar errors de percepció i interpretació.
  • Adaptar-se al llenguatge i fer-se entendre.

Factors que No Afavoreixen l'Empatia

  • Prejudicis.
  • Simpatia extrema.
  • Passivitat.
  • Percepcions diferents.

Assertivitat

És la capacitat de saber expressar en primera persona, plantejar i defensar un argument, pensament o sentiment, amb actitud d'autoconfiança i seguretat, independentment del que diguin o pensin els altres.

Entradas relacionadas: