Comunicació Eficaç: Elements, Barreres i Tècniques
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,5 KB
Elements de la Comunicació
La comunicació és la transmissió d'informació a través de dos canals: verbal i no verbal. Hi ha tres elements principals:
- Emissor
- Receptor
- Missatge
Canals de la Comunicació
El llenguatge verbal i el llenguatge no verbal són els canals principals. L'estil de comunicació ha de ser assertiu, és a dir:
- Mirada directa però no amenaçant.
- To de veu tranquil.
- Mans lliures i visibles.
- Postura corporal correcta.
- Expressió facial d'acord amb el que es diu.
- Distància interpersonal adequada a la circumstància.
Conducta No Verbal
El comportament no verbal reflecteix l'efectivitat de l'actuació (l'efecte mirall). Aspectes clau:
- Mirar la persona als ulls.
- Mantenir les mans sempre a la vista.
- Posició recta.
- Mantenir la distància adequada segons la víctima.
- Expressió corporal d'acord amb el missatge.
Conducta Verbal
Expressió de sentiments i emocions amb paraules. Expressions útils:
- "Penso que..."
- "Sento que..."
- "Vull..."
- "Quina solució podem donar-te a això?"
- "Què et sembla?"
- "Entenc el que em vols dir."
- "Puc ajudar-te?"
Barreres Comunicatives
Moltes barreres en la comunicació es basen en suposicions errònies:
- Creure que l'altra persona percep la situació igual que jo.
- Pensar que el que està succeint té lògica des del meu punt de vista.
- Assumir que l'altra persona experimenta els mateixos sentiments o emocions que jo.
Aquestes suposicions poden provocar efectes negatius com:
- Actitud defensiva.
- Emmascarament de la conducta.
- Absència o deficiència de feedback.
- Percepcions diferents.
La No Comunicació
Elements que distorsionen la comunicació:
- Judicis: Tendència a jutjar massa aviat i avaluar els missatges dels altres.
- Distraccions: Aparició de distraccions internes o externes.
- Respostes immediates: Buscar respostes immediates.
- Solucions prematures: Temptació d'aportar solucions.
- Prejudicis: Prejudicis morals i culturals.
- Tenir l'última paraula: Voler tenir sempre l'última paraula.
Trets Característics de la Comunicació Eficaç
- Escolta activa
- Empatia
- Assertivitat
- Pregunta
- Resumir
- Clarificar
- Informar
- Flexibilitat
L'Escolta Activa
És un mètode d'atenció i observació. Implica entendre i estar atent a nivell verbal, auditiu i sensitiu. És important tant el contingut del missatge com el sentiment i l'emoció amb què es transmet. És captar més que sentir. Serveix per:
- Comprendre allò que és important per a la persona.
- Comprendre com se sent.
- Identificar les seves emocions.
- Identificar els problemes i les necessitats.
Com practicar l'escolta activa:
- Establir contacte visual i corporal, si és possible.
- No afegir ni interpretar res.
- Eliminar distraccions.
- No emetre judicis.
- Utilitzar el nom de la persona.
Empatia
L'empatia és saber escoltar les emocions i els sentiments de la persona afectada i saber posar-se al seu lloc.
Factors que Afavoreixen l'Empatia
- Capacitat de tolerar o utilitzar el silenci.
- Disponibilitat d'escolta atenta.
- Tolerància i capacitat de mantenir un bon nivell d'energia.
- Experiències personals.
- Obertura de visió.
- Preguntar per clarificar-se, per evitar errors de percepció i interpretació.
- Adaptar-se al llenguatge i fer-se entendre.
Factors que No Afavoreixen l'Empatia
- Prejudicis.
- Simpatia extrema.
- Passivitat.
- Percepcions diferents.
Assertivitat
És la capacitat de saber expressar en primera persona, plantejar i defensar un argument, pensament o sentiment, amb actitud d'autoconfiança i seguretat, independentment del que diguin o pensin els altres.