Comunicació: definició, elements, canals i tipus

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,11 KB

Definició i concepte:

Comunicació és el procés en el que es transmet i es rep informació d'una a altres persones.

Elements de la comunicació:

Emissor: és qui genera i envia l'informació. Tria el conjunt i codifica el missatge segons el canal de transmissió que decideix utilitzar. Les regles d'un bon emissor són:

  • Organitzar el missatge.
  • Utilitzar tècniques i recursos lingüístics.
  • Conèixer el receptor/a per adoptar el missatge.
  • Escollir lloc, moment i canal adient.
  • Captar l'atenció del receptor/a.
  • Verificar si el missatge ha arribat i ha estat entès.

Receptor: és qui rep el missatge. Percep el missatge, el descodifica i l'interpreta. Les regles d'un bon receptor són:

  • Atendre amb escolta passiva i/o escolta activa.
  • No interrompre llevat que sigui necessari.
  • Evitar els perjudicis sobre l'emissor/a i sobre el missatge.
  • Preguntar per demanar aclariments.

Canals de la comunicació:

És el medi a través del qual es transmet el missatge des de l'emissor, fins al receptor. Ex: la veu, el gest, una carta, etc.

Llenguatge oral o verbal:

El missatge es transmet a través de la paraula i es rep gràcies al sentit de l'oïda. Per fer una comunicació oral s'ha de tenir en compte el següent:

  • Tenir cura de l'expressió.
  • Vocalitzar perquè s'entenguin totes les paraules.
  • El volum i el to de veu ha de ser suficient perquè el missatge arribi correctament.
  • Les pauses han de ser petites però suficients.
  • Evitar la repetició de paraules o expressions.
  • Acompanyar les paraules amb gestos i postura correctes.
  • Evitar les accions que dificulten l'emissió de la veu.
  • Repetir els conceptes importants per facilitar la retenció.

Llenguatge escrit:

Es transmet a través de la paraula escrita. S'ha de tenir en compte:

  • Tenir cura de la presentació.
  • Tenir cura de l'expressió.
  • Tenir cura dels conceptes importants.
  • Utilitzar imatges, gràfics, esquemes o mapes conceptuals.

Llenguatge corporal o gestual:

Es transmet a través dels gestos. S'ha de tenir en compte:

  • Vigilar l'expressió facial.
  • Utilitzar la mirada.
  • Utilitzar les mans.
  • Tenir cura de l'espai personal i aliè.
  • Gesticular amb moderació i control.

Llenguatge audiovisual:

A través de mitjans audiovisuals i es rep amb la vista i oïda.

Pèrdues de la comunicació:

Emissor:

  • Allò que vol dir.
  • Allò que se sap dir.
  • Allò que es diu.

Receptor:

  • Allò que s'escolta.
  • Allò que es compren.
  • Allò que es recorda.

Barreres de la comunicació:

  • Semàntiques.
  • Físiques.
  • Fisiològiques.
  • Personals o psicològiques.

Barreres semàntiques:

Sorgeixen degut a la interpretació incorrecta dels símbols del codi. Degudes per:

  • Idioma diferent.
  • Vocabulari massa específic.
  • Atribució a les paraules de significats diferents al que l'emissor tenia pensat.
  • Missatge massa extens.

Estratègies per evitar-les:

  • Utilitzar més d'un canal.
  • Missatge breu i precís.
  • No utilitzar vocabulari desconegut per l'interlocutor.
  • Utilitzar la retroalimentació per saber si el receptor ho ha comprès.

Barreres físiques:

Interferències presents en l'ambient. Degudes per:

  • Sorolls procedents de l'exterior.
  • Il·luminació, temperatura.
  • Mala disposició d'interlocutors.

Barreres fisiològiques:

Són barreres provocades per diferents problemes derivats de la percepció com poden ser:

  • Escoltar malament.
  • Entendre incorrectament.
  • Expressar-se amb dificultat.
  • Trobar-se malament.

Estratègies per evitar-les:

  • Conèixer l'estat físic i les capacitats dels nostres interlocutors, en la mida que sigui possible.
  • Utilitzar retroalimentació per saber si el missatge ha estat ben entès.

Tipus de comunicació: comunicació verbal i comunicació no verbal

La comunicació verbal:

És utilitzada per transmetre idees a donar informació sobre fets, persones, descriure o expressar sentiments, opinions, acords, desacords, fer preguntes, demanar informació, raonar i argumentar... i ho fem a través de paraules.

La comunicació no verbal:

És la comunicació que realitzem a través de:

  • L'expressió facial.
  • La mirada.

L'expressió facial: a través de l'expressió de la cara podem comunicar el grau de comprensió, interès o implicació cap a la persona o situació. L'estat emocional dels interlocutors. La cara fa de sensor instantani de tots els canvis que tenen lloc en una interacció.

La mirada: a través de l'expressió de la cara podem comunicar el grau de comprensió, interès o implicació.

Entradas relacionadas: