Comunicació: definició, elements, canals i tipus
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,11 KB
Definició i concepte:
Comunicació és el procés en el que es transmet i es rep informació d'una a altres persones.
Elements de la comunicació:
Emissor: és qui genera i envia l'informació. Tria el conjunt i codifica el missatge segons el canal de transmissió que decideix utilitzar. Les regles d'un bon emissor són:
- Organitzar el missatge.
- Utilitzar tècniques i recursos lingüístics.
- Conèixer el receptor/a per adoptar el missatge.
- Escollir lloc, moment i canal adient.
- Captar l'atenció del receptor/a.
- Verificar si el missatge ha arribat i ha estat entès.
Receptor: és qui rep el missatge. Percep el missatge, el descodifica i l'interpreta. Les regles d'un bon receptor són:
- Atendre amb escolta passiva i/o escolta activa.
- No interrompre llevat que sigui necessari.
- Evitar els perjudicis sobre l'emissor/a i sobre el missatge.
- Preguntar per demanar aclariments.
Canals de la comunicació:
És el medi a través del qual es transmet el missatge des de l'emissor, fins al receptor. Ex: la veu, el gest, una carta, etc.
Llenguatge oral o verbal:
El missatge es transmet a través de la paraula i es rep gràcies al sentit de l'oïda. Per fer una comunicació oral s'ha de tenir en compte el següent:
- Tenir cura de l'expressió.
- Vocalitzar perquè s'entenguin totes les paraules.
- El volum i el to de veu ha de ser suficient perquè el missatge arribi correctament.
- Les pauses han de ser petites però suficients.
- Evitar la repetició de paraules o expressions.
- Acompanyar les paraules amb gestos i postura correctes.
- Evitar les accions que dificulten l'emissió de la veu.
- Repetir els conceptes importants per facilitar la retenció.
Llenguatge escrit:
Es transmet a través de la paraula escrita. S'ha de tenir en compte:
- Tenir cura de la presentació.
- Tenir cura de l'expressió.
- Tenir cura dels conceptes importants.
- Utilitzar imatges, gràfics, esquemes o mapes conceptuals.
Llenguatge corporal o gestual:
Es transmet a través dels gestos. S'ha de tenir en compte:
- Vigilar l'expressió facial.
- Utilitzar la mirada.
- Utilitzar les mans.
- Tenir cura de l'espai personal i aliè.
- Gesticular amb moderació i control.
Llenguatge audiovisual:
A través de mitjans audiovisuals i es rep amb la vista i oïda.
Pèrdues de la comunicació:
Emissor:
- Allò que vol dir.
- Allò que se sap dir.
- Allò que es diu.
Receptor:
- Allò que s'escolta.
- Allò que es compren.
- Allò que es recorda.
Barreres de la comunicació:
- Semàntiques.
- Físiques.
- Fisiològiques.
- Personals o psicològiques.
Barreres semàntiques:
Sorgeixen degut a la interpretació incorrecta dels símbols del codi. Degudes per:
- Idioma diferent.
- Vocabulari massa específic.
- Atribució a les paraules de significats diferents al que l'emissor tenia pensat.
- Missatge massa extens.
Estratègies per evitar-les:
- Utilitzar més d'un canal.
- Missatge breu i precís.
- No utilitzar vocabulari desconegut per l'interlocutor.
- Utilitzar la retroalimentació per saber si el receptor ho ha comprès.
Barreres físiques:
Interferències presents en l'ambient. Degudes per:
- Sorolls procedents de l'exterior.
- Il·luminació, temperatura.
- Mala disposició d'interlocutors.
Barreres fisiològiques:
Són barreres provocades per diferents problemes derivats de la percepció com poden ser:
- Escoltar malament.
- Entendre incorrectament.
- Expressar-se amb dificultat.
- Trobar-se malament.
Estratègies per evitar-les:
- Conèixer l'estat físic i les capacitats dels nostres interlocutors, en la mida que sigui possible.
- Utilitzar retroalimentació per saber si el missatge ha estat ben entès.
Tipus de comunicació: comunicació verbal i comunicació no verbal
La comunicació verbal:
És utilitzada per transmetre idees a donar informació sobre fets, persones, descriure o expressar sentiments, opinions, acords, desacords, fer preguntes, demanar informació, raonar i argumentar... i ho fem a través de paraules.
La comunicació no verbal:
És la comunicació que realitzem a través de:
- L'expressió facial.
- La mirada.
L'expressió facial: a través de l'expressió de la cara podem comunicar el grau de comprensió, interès o implicació cap a la persona o situació. L'estat emocional dels interlocutors. La cara fa de sensor instantani de tots els canvis que tenen lloc en una interacció.
La mirada: a través de l'expressió de la cara podem comunicar el grau de comprensió, interès o implicació.