Comunicació: components, objectius i tipus

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,14 KB

Components: Component objectiu: És el missatge explícit, la combinació de les paraules que l’integren i li donen significat. Component afectiu: És l’expressió de la nostra actitud personal en relació amb el missatge que transmetem. Aquest component es manifesta amb els gestos, el to de veu, el volum i la mirada, tot allò que comuniquem de forma no intencionada.


Objectius de comunicació: 1- Que el missatge què es transmeti clarament, s’interpreti correctament. 2- Que el receptor actuï com vol l’emissor.


Elements de comunicació: Emisor, receptor, codi, missatge, canal, referent.


Què pot fallar en comunicació: barreres comunicació: Internes- diferències culturals, no escoltar, distorsió selectiva del receptor, atenció selectiva del receptor, judicis, prejudicis. Externes- Sorolls, llenguatge tècnic, massa informació, comunicació ràpida, mitjà inapropiat. El missatge pot ser llarg o complex. Circumstàncies (auditori massa gran, soroll, obres, etc.). El receptor no para sempre atenció i es centra en detalls insignificants. Difícil comunicar-se correctament (sabem però tenim falta de habilitat i limitacions).

Tipus de comunicació: 1-Segons direcció de missatge- Horizontal (treball en equip, reunions de treball, comunicats interns), vertical ascendent (enquestes, bústies de suggeriments) i descendent (taulells d'anuncis, tríptics de benvinguda, entrevistes, manuals d'empresa). 2-Segons estructura de comunicació: Formal- establert per pròpia organització, vol transmetre ordres, instruccions i qüestions relacionades amb el treball. Informal- sorgeix espontàniament entre membres de l'empresa, i vol comunicar de manera ràpida i flexible com temes independents de treball. 3- Segons codi utilitzat en transmissió de missatge (verbal i no verbal): Verbal de tipus oral o escrit i la No Verbal.

Comunicació verbal: És la més important a l’hora de relacionar-nos. Requisits són: Utilitzar vocabulari comprensible pel receptor, utilitzar fórmules atractives per aconseguir feedback, saber escoltar.

Conversació és un diàleg parlat/escrit entre 2 o més persones. Conversació oral és de les més utilitzades en comunicació i posa en pràctica habilitats adquirides dins de tècniques de comunicació. Existeixen diferències en habilitat per utilitzar llenguatge: educació, experiència, classe social, diferència d'intel·ligència.

Comunicació no verbal: Part de la comunicació relacionada amb els moviments corporals, voluntaris o inconscients que acompanyen a la comunicació verbal, entre altres coses... (parts de la comunicació no verbal). Les parts de la comunicació no verbal es poden classificar en: Paralingüística (factors associats al llenguatge no verbal: to, ritme, volum, silencis, timbre), associats amb el llenguatge verbal. Kinesia (Expressió facial, mirada, postura, gestos), associats al comportament, Proxèmica (proximitat) associats al comportament. Imatge personal, (estil d'una persona, forma de vestir, trets físics, gestos, moviments, forma de caminar) associats al comportament.

Comunicació escrita: Aquella que transmet un missatge a receptor a través de documents escrits. Es diferencia de la oral ja que no està subjecta a temps ni espai, comunicació establerta de manera imminent. Característiques: bona presentació, text breu, clar i ordenat, llenguatge senzill i cortès, respectar normes d'ortografia i sintàctiques. Estructura: benvinguda, introducció, desenvolupament, conclusió, comiat. Tipus de documents escrits: cartes comercials, circulars, informes, factura, actes, manuals, instàncies, certificats, currículums, cartells, etc.

Carta comercial: Inici (remitent, destinatari, referència, assumpte, data.) Contingut (salutació i text). Final (comiat, antesignatura, signatura, annex, postdata).

Carta circular: Carta adreçada a diferents persones amb la mateixa redacció. Permet tractament de diversos temes. Aspectes a tenir en compte són: adequació de llengua i grau de formalitat, adequació al to general de la circular, estructuració lògica de contingut, claredat, precisió. Parts: identificació, salutació, cos, comiat, signatura, datació, postdata.


Acta de reunió: Document que constata incidències i acords presos en reunió. Consta de: 1-identificació de la sessió, 2-assistents, 3-ordre del dia, 4-desenvolupament de sessió, 5-acords, 6-fórmula final: president aixeca la sessió, i secretari tanca acta. 7-Signatura, 8-Annexos: s’inclouen informes que s’annexen a l'acta esmentat en tractar punts corresponents de l'acta.

Entradas relacionadas: