La Comunicació: Clau en les Relacions Humanes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,04 KB

Què és la Comunicació?

La comunicació és la capacitat que tot ésser humà té de relacionar-se amb el seu entorn, intercanviant idees, utilitzant signes ja siguin escrits o audiovisuals. Utilitza un canal que actua com a suport en la transmissió.

Cal la resposta de l'interlocutor perquè sigui eficaç; el receptor ha d'interpretar-ho amb el sentit que l'emissor pretén. Busca modificar comportaments, actituds...

La informació només genera alguna dada o una notícia, no busca influir en les actituds i complementa la comunicació.

Importància de la Comunicació

La comunicació humana permet conèixer, organitzar, expressar i comprendre.
Per comprendre la importància de la comunicació és necessari tenir en compte la comunicació en les relacions humanes.

Procés de la Comunicació

  1. Desenvolupament d'una idea: s'ha de reflexionar i desenvolupar la idea que es desitja transmetre.
  2. Codificació: Posar el missatge en un codi comú (idioma, gràfics...), en un tipus de llenguatge (oral, escrit...) i el format específic (telèfon, carta, vídeo...).
  3. Transmissió: Triar el canal més adequat, tenint en compte que poden haver-hi interferències i/o barreres.
  4. Recepció: es rep el missatge mitjançant el canal utilitzat. Com més sentits intervinguin, més capacitat per interpretar de manera correcta el missatge.
  5. Descodificació: el receptor desxifra el missatge, el descodifica i l'interpreta per reconstruir una idea del missatge. Si aquesta idea és equivalent al que va transmetre l'emissor, se'n pot aconseguir la comprensió.
  6. Acceptació: Un cop rebut, desxifrat i interpretat es pot acceptar o rebutjar. Si és acceptat, s'aconsegueix l'efecte desitjat i el veritable establiment de la comunicació.
  7. Resposta: la reacció que s'aconsegueix del receptor i l'ús que aquest dona a la informació inclosa al missatge rebut. Pas decisiu de l'acció.
  8. Retroalimentació: quan s'intercanvien els rols, establint una comunicació en dues direccions. Si no es dona aquest pas, no hi ha comunicació.

Objectius de la Comunicació

  • Informar, ensenyar.
  • Animar, motivar.
  • Persuadir, convèncer.
  • Esbrinar, debatre, negociar.
  • Divertir, entretenir.

Factors que Modifiquen la Percepció

  • Efecte halo: el receptor està influït pels trets de la persona i crea un prejudici que pot condicionar la comunicació.
  • Percepció: no podem assimilar molta informació i recordem els missatges més impactants.
  • Projecció: l'emissor atribueix els seus pensaments, projecta la seva personalitat i pot desvirtuar el missatge en no tenir en compte la personalitat del receptor.
  • Estereotips: jutjar anticipadament una persona pot crear barreres.

Entradas relacionadas: