La Comunicació: Clau en les Relacions Humanes
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,04 KB
Què és la Comunicació?
La comunicació és la capacitat que tot ésser humà té de relacionar-se amb el seu entorn, intercanviant idees, utilitzant signes ja siguin escrits o audiovisuals. Utilitza un canal que actua com a suport en la transmissió.
Cal la resposta de l'interlocutor perquè sigui eficaç; el receptor ha d'interpretar-ho amb el sentit que l'emissor pretén. Busca modificar comportaments, actituds...
La informació només genera alguna dada o una notícia, no busca influir en les actituds i complementa la comunicació.
Importància de la Comunicació
La comunicació humana permet conèixer, organitzar, expressar i comprendre.
Per comprendre la importància de la comunicació és necessari tenir en compte la comunicació en les relacions humanes.
Procés de la Comunicació
- Desenvolupament d'una idea: s'ha de reflexionar i desenvolupar la idea que es desitja transmetre.
- Codificació: Posar el missatge en un codi comú (idioma, gràfics...), en un tipus de llenguatge (oral, escrit...) i el format específic (telèfon, carta, vídeo...).
- Transmissió: Triar el canal més adequat, tenint en compte que poden haver-hi interferències i/o barreres.
- Recepció: es rep el missatge mitjançant el canal utilitzat. Com més sentits intervinguin, més capacitat per interpretar de manera correcta el missatge.
- Descodificació: el receptor desxifra el missatge, el descodifica i l'interpreta per reconstruir una idea del missatge. Si aquesta idea és equivalent al que va transmetre l'emissor, se'n pot aconseguir la comprensió.
- Acceptació: Un cop rebut, desxifrat i interpretat es pot acceptar o rebutjar. Si és acceptat, s'aconsegueix l'efecte desitjat i el veritable establiment de la comunicació.
- Resposta: la reacció que s'aconsegueix del receptor i l'ús que aquest dona a la informació inclosa al missatge rebut. Pas decisiu de l'acció.
- Retroalimentació: quan s'intercanvien els rols, establint una comunicació en dues direccions. Si no es dona aquest pas, no hi ha comunicació.
Objectius de la Comunicació
- Informar, ensenyar.
- Animar, motivar.
- Persuadir, convèncer.
- Esbrinar, debatre, negociar.
- Divertir, entretenir.
Factors que Modifiquen la Percepció
- Efecte halo: el receptor està influït pels trets de la persona i crea un prejudici que pot condicionar la comunicació.
- Percepció: no podem assimilar molta informació i recordem els missatges més impactants.
- Projecció: l'emissor atribueix els seus pensaments, projecta la seva personalitat i pot desvirtuar el missatge en no tenir en compte la personalitat del receptor.
- Estereotips: jutjar anticipadament una persona pot crear barreres.