Comprensió de les Emocions Autoconscients en Infants
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,07 KB
L'aparició de les emocions autoconscients
A partir dels dos anys, es presenten en els infants unes emocions que s'anomenen emocions autoconscients.
Les emocions autoconscients impliquen la valoració d'un mateix i es relacionen amb la conducta moral.
Algunes de les emocions autoconscients són la vergonya, l'orgull, la culpabilitat i l'enveja.
Funcions de les emocions
(Les emocions exerceixen l'activació necessària per a una actuació adequada):
- La funció adaptativa
Les emocions preparen l'organisme perquè actuï eficaçment amb la conducta exigida per les condicions ambientals, o faciliten l'aparició de les conductes apropiades.
- La funció social
Radica en la seva capacitat per regular la interacció social, ja sigui mitjançant la contenció d'aquestes o la comprensió emocional de les altres persones. Serà essencial que els nens/es aprenguin a conèixer, regular i expressar les seves emocions de manera adequada, així com a identificar i respectar les emocions alienes.
La regulació de les emocions modificant els estímuls
- La possibilitat de modificar l'estimulació rebuda permet ajustar i fer disminuir l'emoció a uns nivells més tolerables. Aquesta serà la primera estratègia que utilitzarà el bebè per actuar sobre les seves emocions.
Exemple: Necessiten que algú els apropi el xumet per tranquil·litzar-se, ja que encara no ho poden fer ells mateixos.
L'autoregulació emocional
És el procés de regular i contenir les emocions pròpies i expressar-les de forma socialment adequada. Moltes persones tenen dificultats per adequar l'expressió de les seves emocions al llarg de tota la seva vida.
Cal aprendre a expressar-les de forma socialment correcta, en un temps adequat i amb els matisos necessaris.
Exemple: Una persona que ha tingut un problema que li faci enfadar podrà reaccionar de diferents maneres:
- Responent instintivament (agafant la primera cosa que trobi i llançant-la contra la paret amb ràbia, com faria un infant de dos anys en plena rabieta). NO RECOMANABLE
- Reprimint l'expressió de l'emoció (empassar-se l'enuig i no expressar-lo, cosa que pot provocar tensió i alteracions psicològiques). NO RECOMANABLE
- Contenint o regulant l'expressió de l'emoció (trobar una manera adequada d'expressar les diferents emocions que sent). RECOMANABLE
Tot això tenint en compte que cada cultura condiciona l'expressió de les emocions d'una manera diferent i que s'ha de considerar el paper del llenguatge en tot aquest procés d'aprenentatge de l'autoregulació emocional.
- El desenvolupament de l'empatia
L'empatia és l'habilitat per posar-se al lloc d'una altra persona i poder comprendre i compartir les seves emocions i sentiments. És necessari que l'infant:
- Es reconegui (autoreconeixement).
- Tingui consciència de si mateix com a individu diferent i separat dels altres (autoconsciència).
- Sigui conscient que ell també té emocions (emocions autoconscients).
- La funció motivacional
Les emocions i la motivació són dos processos relacionats. La funció motivacional de les emocions està relacionada amb:
- La capacitat de les emocions per motivar la realització d'una acció (conducta motivada).
- La capacitat de la resposta motivada per produir una determinada emoció o reacció emocional.
La conducta motivada per les emocions té dos components:
- Direcció: Dirigeix la conducta cap a la realització: l'atracció o facilitació (grat) o l'evitació (desgrat).
- Intensitat: Suposa el nivell d'energia o vigor que produeix l'emoció envers la conducta motivada.