El Comerç Internacional i els seus Impactes: Anàlisi i Característiques
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Geografía
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,61 KB
Impactes del Turisme
Problemàtica i Impactes Negatius
El turisme ha contribuït i contribueix positivament al desenvolupament econòmic d'Espanya i es considera un factor important de transmissió de valors, idees i productes. A Espanya, durant els anys 60 i 70, en l'època franquista, el turisme va contribuir a la transformació social, ja que els turistes provinents sobretot d'Europa comportaven l'arribada de noves formes, modes i costums de vida. No obstant això, genera una sèrie de problemes i impactes negatius, entre els quals destaquen:
Estacionalitat
La demanda turística es concentra en unes poques setmanes a l'any a causa de l'èxit del turisme de sol i platja. Com a conseqüència, les infraestructures turístiques només funcionen al màxim de la seva capacitat uns mesos a l'any i, en conseqüència, una gran part dels llocs de treball són eventuals.
Saturació
Una gran part de la demanda turística es dirigeix a uns pocs llocs, produint-se elevades densitats de població a les àrees turístiques i la consegüent sobrecàrrega dels serveis públics de la zona, entre els quals caldria esmentar la sanitat, l'electricitat, la generació de residus, etc.
Degradació Mediambiental
Conseqüència del creixement descontrolat de moltes localitats turístiques, exemples es trobarien a Salou, Lloret de Mar, Marbella, Benidorm... Aquest creixement descontrolat ha provocat la destrucció de molts espais naturals i una degradació del paisatge amb la construcció de grans edificis o grans urbanitzacions com a conseqüència, sobretot, de l'especulació del sòl.
Banalització Cultural
Amb la introducció d'estereotips culturals, com per exemple el de sol i alcohol, que tenen a veure amb l'entorn social i cultural, i que alteren les formes de vida i els costums locals.
El Comerç en el Món d'Avui
1. El Comerç en el Món d'Avui
El comerç és un intercanvi de mercaderies entre un productor, que normalment és el venedor, i un comprador, que és el consumidor. Històricament s'han utilitzat els mercats com a àmbit, llocs, on efectuar els intercanvis. En un principi, els mercats eren llocs físics, ja siguin edificis, locals..., on es compraven i es venien aquestes mercaderies. Actualment, ja no cal desplaçar-se per efectuar una compra, ja que aquesta es pot realitzar per correu, per telèfon i, en els últims anys, per Internet.
Actualment, el mercat ha passat a ser un mecanisme utilitzat per compradors i venedors per determinar el preu d'una mercaderia, la quantitat de productes que circulen o els serveis que s'intercanvien; en conseqüència, parlem de mercat laboral, de mercat de valors, de divises i de mercat immobiliari.
Cal dir també que es duu a terme dins d'una localitat, entre regions o entre estats. Per arribar a tot arreu es fan servir els actuals sistemes de transport, que faciliten l'arribada d'una gran quantitat i diversitat de productes als mercats de tot el món; això s'efectua d'una forma ràpida i a un preu molt baix. Això ha permès que diferents àrees s'especialitzin en productes concrets. A més, els actuals mitjans i medis de comunicació i d'informació han permès comprar i vendre entre diferents llocs del món a temps real i fer pagaments amb alts nivells de fiabilitat (seguretat).
Una de les característiques de l'economia mundial és l'augment del volum total d'intercanvis, a causa de la liberalització del mercat mundial, promoguda per l'Organització Mundial del Comerç (OMC). Aquesta ha implicat la superació de molts aranzels i ha permès a les grans empreses comercials, moltes vegades multinacionals, crear xarxes d'intercanvis de mercaderies, de persones, de capitals (€), d'informació... Aquest comerç mundial no es troba equitativament distribuït; els intercanvis comercials es concreten bàsicament als països rics d'Amèrica, Europa i Àsia.
2. Les Característiques del Comerç Interior i Nacional
Introducció
És la distribució de mercaderies a l'interior d'un Estat. A Espanya, el comerç ha crescut en els últims anys i és un sector d'activitat econòmica important, per la seva aportació al PIB, com per l'ocupació general.
Els Circuits de Distribució
La majoria de les vegades, les mercaderies passen per les mans d'un productor a les d'un intermediari (comerciant majorista); aquest ven a un altre comerciant minorista i és aquest el que ven el producte al consumidor.
La majoria del comerç tradicional està format per petits establiments amb pocs treballadors, normalment comerços familiars que ofereixen un bon tracte comercial i proper al consumidor. El principal problema, actualment, és la competència de les grans superfícies comercials; aquesta els ha obligat a la modernització dels establiments i ha provocat el tancament de molts d'aquests petits comerços en els últims anys. En moltes ocasions, al centre de les grans ciutats, estan perdent de mica en mica la seva funció comercial.
En contraposició, existeixen les grans superfícies comercials, ja siguin supermercats o hipermercats. Es van començar a instal·lar a Espanya a la dècada dels 70 del segle XX a les afores de les grans ciutats. Ofereixen preus més baixos que el petit comerç perquè contracten grans comandes, perquè ofereixen les anomenades marques blanques, a més exposen àmplies gammes de productes, ofereixen constantment promocions i rebaixes, amplis horaris... El resultat davant de tot això és que els petits establiments no poden competir.
Distribució del Comerç Interior: Les Àrees Comercials
La localització comercial depèn de la quantitat de població, del seu poder adquisitiu, dels transports i de les comunicacions. El comerç es localitza als barris urbans, prop de les localitats ben comunicades, amb una densitat de població alta i amb una renda per càpita elevada.
Una àrea comercial és l'espai geogràfic format pel conjunt de municipis en què la població se sent comercialment atreta pel municipi que posseeix més equipaments comercials de la zona; aquest municipi constitueix el nucli central o capital. Les àrees comercials més importants d'Espanya, actualment, són Madrid, Barcelona, València, Sevilla, Saragossa, Bilbao...
3. El Comerç Exterior i la Balança de Pagaments
El Comerç Exterior o Internacional
És l'intercanvi de béns i mercaderies, d'exportacions i importacions, que es realitza amb altres països. Des de 1993 i com a membre de la UE, el comerç espanyol s'ha vist afectat per l'obertura de fronteres econòmiques i s'ha vist afectat per la lliure circulació de mercaderies i de persones entre els països membres. Actualment, Espanya comercialitza dins de la Unió Europea un 70% de les seves exportacions i un 59% de les seves importacions. La resta de comerç internacional amb altres països representa percentatges molt petits; entre aquests altres destaca sobretot el comerç amb Amèrica i les importacions de petroli. Cal dir, per últim, que en els últims anys Àsia, la Xina i l'Índia han augmentat el seu pes en aquest comerç internacional.
La Balança de Pagaments
L'intercanvi comercial amb altres països és important per a l'economia d'un país i el valor total d'aquests intercanvis queda reflectit en la balança de pagaments. Aquesta, que és un indicador del desenvolupament socioeconòmic d'un estat, registra els intercanvis econòmics d'un estat en un període concret, normalment un any. La balança està formada per la balança per compte corrent, la de per compte de capital i la de per compte financer.