Comentari selectividad del pavelló alemany
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,23 KB
Pavelló Alemany,:Ludwig Mies van der Rohe pavelló d'exposició
Materials: Marbres de colors, travertí, vidre, ònix daurat i acer Funcionalista: parc de Montjuïc (Barcelona)
Context Històric:
El
Començament del Segle XX va quedar marcat per la crisi de la Primera
Guerra Mundial (1914-1918), desastre anunciat ja des de la fi del
Segle XIX, i que va comportar grans canvis , tant de caire polític
Com econòmic i social. Aquest gran conflicte bèl·lic va obligar a
Fer un replantejament de la societat europea que es va concretar,
Entre d'altres, en els aspectes següents:Relaxament
De la moral i dels costums i aparició de modes noves, un nou paper
De la dona a la societat, caiguda dels grans imperis (Rússia,
Alemanya...) i remodelació de les fronteres europees que s'havien
Mantingut gairebé inalterables des del Congrés de Viena
(1814-1815), gran nombre de baixes, tant civils com militars, fet que
Va provocar un cert menyspreament de la vida humana, arribada de les
Idees marxistes al poder per primera vegada (Revolució Russa, 1917)
I els Estats Units esdevenen una potència politicomilitar.Els
Grans centres artísitics de la primera meitat del Segle XX van estar
Relacionats directament amb l'aparició dels diversos "ismes"
O tendències que van configurar les anomenades Primeres Avantguardes
Artístiques.El
Pavelló es va projectar com un espai de representació de l'Estat
Alemany a l'Exposició Internacional de Barcelona de 1929. Després
De 1918, quan Alemanya va perdre la Primera Guerra Mundial, va ser la
Primera ocasió per presentar-se al món com un país pacífic,
Dedicat al comerç, mentre en Espanya estaven al final de la
Dictadura de Primo de Rivera.
Biografia De l'autor
Ludwig
Mies van der Rohe va néixer a Aquisgrà, Alemanya el 1886. Es
Llicencià a l'Escola d'Arts i Oficis al mateix Aquisgrà, aquest
Dirigeix l'escola arquitectònica Bauhaus des del 1930 fins
L'arribada al poder dels nazis. El
1938 s'instal·la als Estats Units i crea molts dels seus edificis
D'entre els quals destaquen el Lake Shore Drive
a Chicago i el
Seagrem Buildind a Nova York. El
1969 morí a Chicago a l'edat de 83 anys.
Descripció Formal
El
Pavelló alemany s'aixeca sobre un podí travertí, al qual
S'accedeix per una petita escala de vuit graons tsngncial al pla, que
També permet l'accés a una piscina de planta rectangular situada a
La part esquerra de la plataforma. Darrere d'aquest estany artifical,
Hi ha les zones de serveis – despatxos i lavabo-, integrats al
Conjunt mitjançant un mur de travertí recorregut en part per un
Banc del mateix material, que s'uneix a la coberta de la construcció
Principal. Aquesta, totalment plana
i horitzontal, s'estén en
Voladís respecte de l'estructura inferior de suport a l'extrem
Esquerre, i deixa al descobert el cantó contrari, on s'ubica un
Petit pati rectangular tancat. En aquest pati s'aixeca, sobre un
Estany més petit, una escultura femenina de bronze de Georg Kolle.La
Major part de la superfície mural que limita l'edifici principal és
Vidrada, fet que permet una bona interrelació entre interior i
Exterior. Aquesta entrada de llum tan generosa permet crear una
Sensació d'espai més gran, que l'arquitecte reforça per mitjà del
Reflex del mateix edifici a l'aigua de les dues piscines.Els
Nous avenços tecnològics i els nous materials permeten que la
Coberts de l'edifici se sostingui només damunt de vuit pilars
Metàl·lics, i així allibera els murs de la funció habitual de
Càrrega. L'arquitecte aconsegueix així que les parets il·lusòries
De marbres de colors i vidre transparent de l'interior creïn la
Percepció d'un recinte obert i polivalent, totalment oposat al
Tradicional espai compartimentat.El
Mobiliari de l'interior el formen la popular Cadira Barcelona i una
Catifa negra i una cortina vermella que, al costat del mur central
D'ònix daurat, representen la bandera Alemanya.
Entorn I integració urbanística
L'obra
Està dins del recinte firal que es va construir amb motiu de
L'Exposició Internacional a la falda de la muntanya de Montjuïc, a
Barcelona. El seu emplaçament, apartat de l'eix principal de
L'Exposició, va ser elegit pel mateix arquitecte, potser per evitar
De trencar visualment la proposta historicista i eclèctica dels
Grans palaus oficials que es van construir per a l'Exposició.
Funció, Contingut i significat
Concebut
Per ser la seu de la representació d'Alemanya a l'Exposició
Internacional celebrada a Barcelona l'any 1929, la seva funció
Principal era d'acollir la recepció oficial dispensada al rei Alfons
XIII per les autoritats alemanyes.La
Construcció va suposar un model de referència i difusió de les
Noves idees d'arquitectura del moviment modern.Acabada
L'Exposició, el Pavelló es va desmuntar. Entre el 1983 i el 1986, a
Petició d'alguns arquitectes importants de la ciutat, es va
Reconstruir fiselment a l'emplaçament original.
Models I Influències
Mies
Van Der Rohe va seguir els principis de l'arquitectura funcionalista
iniciada a l'escola de Chicago per Louis Sullivan a la darreria del
Segle XIX.Els
Mateixos principis arquitectònics del projecte del Pavelló de
Barcelona es van aplicar amb finalitats domèstiques a la casa
Tugendhat de Brno. El Pavelló de Van Der Rohe ha inspirat l'obra de
Diverses generacions d'arquitectes contemporanis.