El Classicisme Musical: Compositors, Característiques i Evolució
Enviado por Chuletator online y clasificado en Música
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,62 KB
El Classicisme Musical (1750-1820)
Compositors destacats: Beethoven, Haydn, Boccherini, Mozart.
Canvis principals:
- Importància de la música instrumental per sobre de la vocal.
- Canvi total de concepció de l'artista.
- Aparició d'un nou instrument: el piano forte.
- Nous gèneres: música de cambra i lied (poema cantat acompanyat per piano).
La Il·lustració i la Música
La música havia de ser entretinguda, expressiva i clara, amb referències al contrapunt. Havia de ser universal, sense fronteres, amb l'objectiu essencial de commoure.
Preclassicisme
Període de transició entre el Barroc i l'estil plenament clàssic.
Estils del Preclassicisme
- Rococó: Terme provinent de l'arquitectura. Neix a França (1730) amb una decoració molt carregada i formes ondulades. En la música, es caracteritza per una profusió d'ornaments.
- Galant: Tècnica compositiva caracteritzada per escriure música lleugera, clara, agradable i dolça, contraposada al contrapunt amb moltes veus.
- Sentimental: Moviments lents, melancòlics i apassionats, amb girs sorprenents de l'harmonia i cromatismes amb contrastos rítmics.
La Música Instrumental
- Concert: 3 moviments (Ràpid-Lent-Ràpid).
- Sonata: 2-4 moviments.
- Simfonia/Cambra: 4 moviments.
Forma Sonata
Manera d'elaborar i estructurar el material musical que permet construir. Bipartida (I-V V-I) o tripartida (1-2-3). El naixement i desenvolupament de la forma sonata està íntimament relacionat amb els grans canvis que va experimentar la societat al segle XVIII. Consolidació de concerts públics. La música instrumental és més important. Trenca l'esquema preestablert per sorprendre l'oient.
Escoles del Classicisme
- Manheim (1740): Joan Stamitz va crear un grup de grans instrumentistes, creant el concepte de dinàmica pp-mf. Importància dels instruments de vent.
- Berlín: Frederic el Gran, + Textura contrapuntística, + simfonia.
- Viena: Oberta a totes les novetats que procedien d'altres països.
L'Òpera
Temes mitològics i grans tragèdies.
- Seriosa: Temes mitològics i grans tragèdies històriques, representades amb gran aparatositat.
- Intermezzi: Petites relacions burlesques i satíriques.
- Buffa: Caràcter popular amb minoritaris i exuberants espectacles.
Compositors Clau
Haydn (1732-1809)
Va néixer a Rohrau i va ser compositor per la família del príncep Esterházy durant tota la seva vida. La seva música era equilibrada i plena d'idees originals.
Mozart (1756-1791)
Va compondre la seva primera simfonia als 8 anys i la seva primera òpera als 12. El seu estil va saber reunir el melodisme italià amb la tradició germànica, amb importants atreviments harmònics i girs cromàtics.
Beethoven (1770-1827)
La seva carrera es divideix en tres períodes:
- Fins 1802: Sonoritats noves, llenguatge clàssic.
- Fins 1816: Comença a obrir nous camins.
- Fins 1827: Sordesa, música molt personal.