La ciutat: estructura i morfologia
Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,51 KB
1. El concepte de ciutat
1.1. Criteris per definir la ciutat
- El nombre d’habitants: No hi ha unanimitat a l’hora de definir una ciutat. A Espanya es considera ciutat qualsevol nucli de població a partir de 10.000 habitants.
- La concentració de l’hàbitat, la densitat i la continuïtat
- L’activitat econòmica: Diversitat d’activitats dels habitants, amb menys del 25% al sector primari.
- La influència territorial: Centre de poder, de creativitat i d’oportunitats. Nodes molt ben connectats a través de moltes vies de comunicació i de mitjans de transport
- L’arquitectura i l’urbanisme: Edificis alts i avingudes llargues i amples.
- L’estil de vida: Més tolerància i més dinamisme.
- La concentració de funcions
2. Els agents socials productors de la ciutat
2.1. Els agents socials urbans: Aquelles persones, grups de ciutadans i institucions que intervenen en la creació d’espai urbà. Entre ells hi ha:
- Els propietaris privats de sòl urbà: Si el sòl urbà és escàs, com sol ocórrer, poden fer bons negocis convertint-se en promotors immobiliaris.
- Els empresaris: Creen llocs de treball i reclamen de l’administració la construcció d’infraestructures. Molts se desplacen als polígons industrials.
- Els ciutadans: Intenten satisfer les necessitats: habitatge, transport, educació, sanitat, etc. Poden agrupar-se en moviments socials per defensa els seus interessos.
- Els poders públics: Representen el conjunt dels habitants i els interessos dels diferents agents socials. (Ajuntaments, diputacions i governs autonòmics). Fan els plans d’urbanisme, on decideixen els usos del sòl urbà.
2.2. Conflictes entre agents urbans
Els interessos dels agents socials urbans poden ser diferents.
Propietaris: Aspiren a un valor de canvi del sòl més alt.
Ciutadans: Aspiren a un valor d’ús del sòl més alt.
Normalment els ciutadans s’agrupen en associació de veïns i els promotors en grups de pressió o lobbies.
3. L’espai urbà: un valor de canvi
3.1. La ciutat com a mercaderia
La ciutat i els seus elements (sòl urbà, edificis, habitatges) es converteixen en mercaderia que s’intercanvia al preu de mercat.
Els propietaris particulars del sòl es beneficien d’aquest valor de canvi i s’apropien el valor afegit de la urbanització col·lectiva.
3.2. El valor del sòl
El valor del sòl urbà és producte de dos factors: situació i edificabilitat.
Situació: Localització del sòl dins del conjunt urbà.
Edificabilitat: Possibilitats de construcció del sòl i superfície edificable.
4. L’urbanisme i l’ordenació del territori
4.1. Objectius de l’urbanisme
Conjunt de procediments tècnics i polítics que tenen com a finalitat posar ordre en el desenvolupament urbà.
Intenten corregir els dèficits i establir pautes per fer un ús racional del sòl urbà.
4.2. Els plans urbanístics.
Document tècnic, polític i legal on es planteja els llocs, les pautes i els ritmes d’expansió de la ciutat i la seva renovació. El caràcter dels plans pot ser:
- Condicionat: per la situació preexistent
- Correctiu: Pal·liar els dèficits existents
- Prospectiu: Previsió d’inversions i actuacions en el futur
- Normatiu: Llei obligatòria per a tothom
Podem diferenciar els plans territorials dels plans urbanístics.
- Plans territorials: Afecten comarques, regions o països sencers
- Plans urbanístics: Afecten municipis o àrees metropolitanes
4.3. Classificació del sòl
Els plans d’urbanisme qualifiquen el sòl en quatre grans categories:
- Sòl urbà: Construït i amb serveis generals
- Sòl urbanitzable: terrenys que en un futur pot ser urbanitzat
- Sòl no urbanitzable: No podrà ser mai urbanitzat
- Sistemes generals: Destinat al funcionament general