Casa del Poeta Tràgic de Pompeia: Anàlisi i Context Històric
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Latín
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,11 KB
Casa del Poeta Tràgic de Pompeia
1. Documentació general
- Nom: Casa del Poeta Tràgic
- Autor: Desconegut
- Època: Segle I a.C.
- Material: Pedra
- Tècnica del mosaic: Opus tessellatum
- Tècnica de la pintura: Fresc
2. Anàlisi formal
La Casa del Poeta Tràgic, una domus, tenia dos pisos, però només s'ha conservat la planta baixa. Les diferents dependències s'articulen al voltant de dos grans espais: l'atrium, que és un pati tancat, i el peristil, un pati envoltat d'un pòrtic de columnes que es troba a la part posterior de la casa on hi havia el jardí. Als dos costats de l'entrada hi havia dues sales que s'obrien a l'exterior, les tabernae.
A la domus s'entrava per un corredor, el vestibulum, que porta a l'atri. Aquest era un espai amb una obertura al sostre, el compluvium, i a terra una pila rectangular, l'impluvium, destinada a recollir l'aigua de la pluja. Al voltant de l'atri s'hi troben diverses habitacions, els cubicula, per a convidats o familiars. L'atri i el peristil es comuniquen a través d'un passadís i d'una sala anomenada tablinum, que era la sala de visites. Al voltant del peristil s'hi troben les dependències privades de la família: les habitacions, la cuina i el menjador, el triclinium. A un extrem del peristil es troba el lararium, petit altar on es veneraven els déus protectors de la casa (lars).
Les cases romanes tenien pocs mobles, la qual cosa permetia una rica decoració dels murs amb pintures i mosaics. També cal remarcar l'absència de finestres a l'exterior. La llum i la ventilació es produïen a través de l'atri i del peristil.
Estil
Vivenda romana: Es tracta d'una domus, casa unifamiliar. A Roma hi existien tres tipus de vivendes: les insulae, cases de veïnatge formades per diversos pisos; les villae, residències camperoles situades als afores de la ciutat o al camp; i les domus.
L'estructura de les domus romanes deriva de les cases gregues. La tècnica del mosaic i les pintures romanes van ser també heredades dels grecs. L'art del mosaic romà va tenir molta influència en la decoració de les basíliques paleocristianes i les esglésies bizantines.
En pintura es poden reconèixer quatre estils pictòrics: el primer estil o d'Incrustació (150-80 a.C.), el segon estil o arquitectònic (80-30 a.C.), el tercer estil o ornamental (30 a.C.- 60 d.C.) i el quart estil o il·lusionista (60-80 d.C.). El Sacrifici d'Ifigènia correspon al quart estil, en el qual destaca el gust per escenes mitològiques amb la utilització d'elements arquitectònics per donar sensació d'espai.
3. Interpretació
Context històric i altres explicacions
Pompeia era una ciutat fundada pels oscos, antic poble de la Itàlia preromana, al segle VII a.C. Era un enclavament important per al comerç entre fenicis i grecs, ja que està ubicada a la badia de Nàpols. Al segle I a.C. es va convertir en un lloc de moda i els romans de les famílies benestants hi anaven a estiuejar.
L'any 79 d.C. va ser destruïda pel volcà Vesuvi i quedà enterrada per les cendres durant segles. La majoria dels seus habitants va morir asfixiada pels vapors de sofre. Al segle XVIII, amb la revalorització de l'Antiguitat Clàssica que es va produir durant la Il·lustració, el rei Carles III de la dinastia borbònica va promoure la realització d'excavacions arqueològiques a Pompeia i Herculà, i va sortir a la llum la resta d'aquella cultura. La capa de cendres va permetre una extraordinària conservació, i actualment es pot apreciar les seves vivendes amb les activitats econòmiques a les quals es dedicaven els seus propietaris, i importants parts de la ciutat.
Contingut i significació
La domus del Poeta Tràgic rep el seu nom d'un mosaic que representa un preparador d'actors que es troba al tablinum. Per les seves dimensions modestes, es dedueix que pertanyia a una família de classe mitjana alta.
A l'entrada es representa un mosaic d'estil hel·lenístic en què hi ha un gos amb la inscripció Cave Canem (alerta amb el gos). Els gossos guardians estaven lligats durant el dia i, pel que sembla, aquest animal va ser sorprès pel volcà quan encara es trobava lligat. El mosaic es feia amb petites peces cúbiques, tessel·les, de pedra o vidres de colors diversos, i es disposaven sobre els sòls, parets i sostres.
A la Casa del Poeta Tràgic s'hi troben diverses pintures, una de les més significatives és la del Sacrifici d'Ifigènia, que pertany al quart estil arquitectònic. Aquesta es troba al peristil i es creu que és una rèplica d'una pintura original de Timantes, pintor grec del segle IV a.C. El tema s'inspira en la tragèdia "Ifigènia a Aulide" d'Eurípides, un dels grans escriptors tràgics grecs. En ella es representa un episodi de la Guerra de Troia. Ifigènia era filla del rei de Micenes, Agamèmnon, i de la seva dona Clitemnestra. Agamèmnon, en el transcurs d'una cacera, va matar un cérvol irritant la deessa Àrtemis, que com a venjança va impedir la sortida de la flota cap a Troia per rescatar Helena. L'endeví Calcant va enviar un missatge a Agamèmnon en el qual li deia que havia de sacrificar la seva filla Ifigènia per calmar la ira de la deessa. En l'últim moment, però, la deessa substitueix la jove per una cèrvola.
Funció: Residencial. Es tracta d'una domus, que eren cases unifamiliars, propietat de famílies d'alt nivell econòmic. Als dos costats de la porta hi havia uns taulells que indica que el seu propietari es dedicava al comerç.
4. Conclusions
Les restes de Pompeia es troben en un excel·lent estat de conservació i han permès conèixer amb molt detall l'arquitectura civil i l'urbanisme romà.