Característiques de les obres d'art i la seva conservació
Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el en catalán con un tamaño de 10,2 KB
Característiques de les obres d'art
Lineal o Pictòrica: Lineal: Les obres lineals tenen contorns definits i formes ben delimitades. Els objectes són clarament distingibles i la línia de contorn és evident. Pictòrica: Les obres pictòriques utilitzen el color i la pinzellada per definir els objectes, els quals tenen límits difusos i es fonen amb el fons.
Superficial o Profunda: Superficial: Les obres superficials semblen planes i manquen de profunditat. Els objectes estan col·locats en el mateix pla sense cap sensació de profunditat. Profunda: Les obres profundes suggereixen una tercera dimensió mitjançant l'ús de la perspectiva, el clarobscur i els valors cromàtics, creant una sensació de profunditat i espai.
Oberta o Tancada: Oberta: Les obres obertes semblen incompletes i deixen espai per a la interpretació de l'espectador. Els límits de l'obra no estan clarament definits i semblen ser un tall arbitrari d'una realitat més gran. Tancada: Les obres tancades presenten una composició autònoma i tot està clarament delimitat dins dels límits de l'obra. No hi ha elements que vagin més enllà dels marges de l'obra.
Plural o Unitària: Plural: Les obres pluralistes tenen múltiples centres d'interès i conviden a l'observador a explorar diversos detalls de la composició. Hi ha una sensació de multiplicació d'elements i no hi ha un punt focal clar. Unitària: Les obres unitàries tenen un punt focal central que concentra l'atenció de l'observador. Hi ha una clara jerarquia visual i tots els elements de la composició estan subordinats a aquest punt focal.
Clara o Relativa: Clara: Les obres clares transmeten un significat unívoc i directe. No hi ha dubtes sobre la interpretació de l'obra i el seu significat és evident per a l'observador. Relativa: Les obres relatives s'obren a diverses interpretacions i significats. No hi ha una sola interpretació correcta i l'observador pot trobar múltiples significats en l'obra.
-Artista / Comitent: És la persona, grup de persones o institució que encarrega l'obra d'art. El comitent pot definir aspectes tan importants com el contingut, la forma i el significat de l'obra. Aquest paper ha estat històricament crucial, especialment en èpoques on les obres es feien per encàrrec específic. / Mecenes: És el patrocinador que proporciona suport econòmic i material als artistes. El mecenatge pot ser desinteressat o a canvi d'obres produïdes. Els mecenes han estat fonamentals en la carrera de molts artistes, especialment en temps on els recursos eren escassos. / Col·leccionista / Públic / Crític: És l'especialista que emet judicis i valoracions sobre les obres d'art. Els crítics poden influenciar la percepció pública de les obres i sovint actuen com a mediadors entre els artistes i el gran públic. El seu paper és essencial en la interpretació i valoració de l'art. / Comissari: És la persona que, sovint per encàrrec d'una galeria o museu, organitza exposicions d'art. El comissari selecciona les obres, articula un discurs expositiu i fa arribar el seu missatge al públic. La seva tasca és clau per a la difusió i comprensió de l'art. / Llocs de destí
La conservació implica la preservació de l'estat original d'un objecte cultural o artístic, mantenint-lo en les millors condicions possibles per a les generacions futures. Es tracta de protegir-lo del deteriorament causat per factors ambientals, manipulació, ús i altres amenaces. La restauració, per altra banda, és la intervenció realitzada en un objecte per corregir danys, deteriorament o alteracions, amb l'objectiu de restablir-ne la seva integritat estètica i funcional. Aquesta intervenció pot incloure neteja, consolidació, reparació i, en casos extrems, la reconstrucció de parts. Les lleis culturals i patrimonials estableixen marcs legals per a la protecció, conservació i restauració del patrimoni cultural. Aquestes lleis defineixen els drets i responsabilitats dels propietaris, institucions i professionals relacionats amb el patrimoni. El model intervencionista en conservació-restauració implica actuacions directes sobre l'objecte, com ara netejar, consolidar o reparar, amb l'objectiu de mantenir o millorar la seva condició. Aquest model és essencial per a la preservació a llarg termini del patrimoni, assegurant que es mantingui accessible i apreciat per a les futures generacions. D'altra banda, el mètode no-intervencionista, o conservació preventiva, se centra en la prevenció dels danys i el deteriorament mitjançant l'avaluació i el control dels riscos que afecten l'objecte. Això pot incloure la monitorització de les condicions ambientals, la manipulació adequada i la conservació dels objectes en condicions òptimes. Aquest enfocament busca mantenir l'estat original de l'objecte sense intervenir físicament en ell, evitant així possibles danys causats per les intervencions. L'estudi i l'examen organolèptic són part del procés de conservació-restauració i implica l'anàlisi detallada de l'objecte utilitzant els sentits i altres eines per determinar el seu estat, materials i història. Això pot incloure l'observació visual, l'examen tàctil, la detecció d'olors, la realització de proves químiques i altres mètodes per comprendre millor l'objecte i desenvolupar un pla de conservació o restauració adequat. Aquest estudi és fonamental per a una intervenció eficaç i respectuosa amb l'objecte i la seva història.
Llenguatge audiovisual
Els elements principals del llenguatge audiovisual són la imatge, el so i el moviment, que s'utilitzen per transmetre un missatge de manera efectiva. Els tipus de plans cinematogràfics són: Gran pla general: mostra una gran àrea o paisatge. Pla general: mostra una àrea més gran amb els personatges i l'entorn. Pla mig: enquadra els personatges de mig cos. Primer pla: enfoca el rostre o una part específica del cos. Pla detall: mostra un objecte o una part del cos en detall. Les parts de la pre-producció d'una pel·lícula inclouen la concepció de la idea, el desenvolupament del guió, la cerca de finançament, el càsting, la recerca de localitzacions i la preparació del rodatge. Les parts de la postproducció inclouen l'edició i muntatge, l'addició de so i música, els efectes visuals, la correcció de color i la distribució de la pel·lícula. Els oficis de l'audiovisual inclouen la producció, el guió, el storyboard, la direcció, la direcció de fotografia, la direcció artística, el so, l'edició i el muntatge. Cada un d'aquests professionals té rols específics en la creació d'una producció audiovisual.
Disseny gràfic
L'art és més sobre expressar emocions i idees de manera creativa, mentre que el disseny està més orientat cap a la resolució de problemes pràctics. El disseny té requisits com la funcionalitat, l'estètica, la factibilitat i la comunicabilitat. Un bon disseny equilibra aquests elements per crear una peça efectiva i atractiva. / El procés de disseny sol seguir passes com definir el problema, investigar, generar idees, desenvolupar conceptes i implementar-los. El disseny té diversos àmbits com el disseny industrial, d'interiors, arquitectònic, de moda i gràfic. / El disseny gràfic és especialment important perquè influeix en la manera com rebem la informació a través de cartells, pàgines web, logotips, etc. Un bon cartell ha de ser atractiu, clar i ordenat. Els seus fonaments inclouen la contenció, la claredat, l'ordre, l'originalitat, l'estètica i la identitat, i els seus elements són la idea, la imatge, el text i la composició. La imatge en un cartell és crucial per captar l'atenció del públic i transmetre el missatge.
Què és l’art?
L’art és una forma d’expressió humana que pot manifestar-se en diverses disciplines com la pintura, l’escultura, la música, el teatre, la dansa, entre d’altres. L’art és present a les nostres vides sovint sense que en siguem conscients. Determinar què és considerat art pot variar segons el context cultural, històric i les percepcions individuals. Això implica que algunes creacions o sons siguin considerats art mentre que d’altres no.—Per què serveix l’art?L’art té múltiples funcions que poden variar al llarg del temps i segons les interpretacions contemporànies. Algunes funcions inclouen la funció màgica o ritual, relacionada amb creences i rituals espirituals o màgics; la funció religiosa o didàctica, que transmet ensenyaments religiosos o educatius; la funció estètica, que busca crear bellesa i gaudi visual; la funció reflexiva, que provoca pensaments i reflexions sobre diversos temes; i la funció prosocial, que promou la consciència social i provoca canvis en la societat.