Característiques de la música del nacionalisme
Enviado por Chuletator online y clasificado en Música
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,32 KB
Característiques de la música del nacionalisme
- Sorgeix a la segona meitat del segle XIX
- Les nacions que ressorgeixen musicalment i prenen vitalitat són els països dels extrems d'Europa.
- Es divideix en 2 períodes:
1r Nacionalisme (1850-1900):
Música inspirada en el folklore. Apareixen 3 grans escoles: la russa, la bohèmia i l'escandinava.
2n Nacionalisme (1900-1950):
Més que en la inspiració del folklore, se cerca la seva essència. Escola hongaresa i espanyola.
Escola Nacionalista Russa
El Grup dels Cinc construïen un llenguatge musical molt ric encara que les seves obres no eren tan prodigioses ja que la majoria són autodidactes. Intenció: crear un llenguatge musical ric i desenvolupar un estil basat en el folklore rus.
Membres més importants:
- Borodin: Obres: El princep Igor (incompleta; acabada i orquestrada per Rimski i Glazunov)
- Mussorgski: Quadres per a una exposició
- Rimski-Korsakov: Va compondre l'harmonització i orquestració de Quadres per a una exposició. També va compondre òperes com La núvia del Tsar.
- Txaikovski: Va compondre cançons per a ballets abans del ball. Va compondre 6 simfonies, òperes i músiques per ballets (El trencanous, La bella dorment i El llac dels cignes). També va ampliar el poema simfònic de Romeo i Julieta.
Escola Nacionalista Escandinava
Edward Grieg:
Les seves obres més importants són les Danses i cançons noruegues.
Es va fer conegut per la seva música incidental Peer Gynt (poema simfònic en forma de suite que narra les seves aventures).
(suite: danses que s'interpreten seguides)
Escola Nacionalista Nord-americana
George Gershwin:
Va compondre musicals i cançons agafant elements del jazz.
Va compondre Rhapsody in Blue, per a piano i banda de jazz.
Escola Nacionalista Sud-americana
Héctor Villalobos:
Destaca al Brasil, país amb folklore molt ric, amb barreja d'elements negres i portuguesos.
Obres: Bachianas brasileiras, Concert per a piano i orquestra i altres per a piano i guitarra.
Escola Nacionalista Espanyola
Isaac Albéniz
(Girona)
Compondrà sobretot per a piano.
Obres: Suite espanyola, Suite Iberia
Enric Granados
(Lleida)
Pianista i compositor conegut especialment per les seves obres a piano.
Seva gran obra: suite per a piano Goyescas (inspirada en obres de Goya).
Destaquen també les 12 Danzas españolas.
Manuel de Falla
(Càdiz)
Va arribar a l'essència del nacionalisme espanyol pur.
No utilitzava les cançons folklòriques sinó el seu esperit.
Obres: Noches en los jardines de España (per orquestra i piano)
SARSUELA: es practica durant el segle XIX. -Gènere típic espanyol iniciat durant el clasicisme que combina parts parlades i parts cantades amb una temàtica protagonitzada per població popular generalment.
Autors importants: Bretón (La verbena de la Paloma), Chapí (La revoltosa) Sorozábal (La tabernera del pueblo)
Opera: neix a Itàlia, temes mitologia, gent culta..., NO es parla: hi ha recitativos.
Escola Nacionalista Hongaresa
- La música d'aquesta escola destaca pel ritme ressaltat de la percussió i per la inestabilitat tonal.
Zoltan Kodály
- Destaca per un sistema pedagògic de notació musical per a nens sords.
- Obres: Te Deum Budavari i la Missa brevis
Béla Bartók
- Va ser el primer etnomusicòleg.
- Comença a distribuir el folklore a cada lloc.
- Va desenvolupar un estil personal amb una gran força: amb melodies contrapuntístiques, ritmes a contratemps i tonalitat inestable.
- Obres: La Rapsòdia per a piano, Els 6 quartets per a corda
Escola Nacionalista Bohèmia
Bedrich Smetana:
- En la seva obra utilitza cançons i danses folklòriques del seu país amb un ric estil melòdic.
- Va ser el primer en compondre poemes simfònics.
- Va compondre els sis poemes simfònics La meva pàtria amb obres molt populars com El Moldava