La Bauhaus i la Deutscher Werkbund
Enviado por Chuletator online y clasificado en Diseño e Ingeniería
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,82 KB
La Bauhaus
La Bauhaus. La Bauhaus va ser la primera escola de disseny del s.XX i un moviment artístic que es va convertir en tot un referent internacional de l’arquitectura, l’art i el disseny. Va ser fundada el 1919 a Weimar, Alemanya. La Bauhaus compta amb tres períodes històrics importants: el primer amb la direcció de Walter Gropius, el segon amb el trasllat a Dessau i el nomenament d’un nou director, Hannes Meyer, i finalment amb el trasllat de l’escola a Berlín i el seu imminent tancament a causa del règim feixista el 1933.
Context històric
Els processos polítics i socials van tenir gran influència. Amb el final de la Primera Guerra Mundial van sorgir moviments revolucionaris que aspiraven a provocar una renovació radical de la cultura i la societat, amb la necessitat de trobar nous camins pel que fa al disseny i la composició.
L'objectiu d’aquesta escola, dirigida per Gropius, era reformar l'ensenyament de les arts per aconseguir una transformació de la societat burgesa.
La Bauhaus és sinònim de modernitat, de colors primaris, noves concepcions de l'espai i de la forma, i integració de les arts. Es tractava d'unir totes les arts establint així una nova estètica que abastaria tots els àmbits de la vida cotidiana. Amb la idea de l'art com a resposta a les necessitats de la societat, es pretenia eliminar les diferències entre artistes i artesans, a més d'intentar vendre els seus propis productes realitzats a l'escola per deixar de dependre de l'Estat (que fins a aquest moment era qui els subsidiava).
Deutscher Werkbund
Deutscher Werkbund. La Deutscher Werkbund era una associació mixta d'arquitectes, artistes i industrials, fundada al 1907 a Munich per Hermann Muthesiu. Va ser una organització important en la història de l'Arquitectura moderna, del disseny modern i precursora de la Bauhaus. La Werkbund, més que un moviment artístic, era una acció sufragada per l'estat per integrar els oficis tradicionals amb les tècniques industrials de producció en massa, a fi de posar a Alemanya en un lloc competitiu amb altres potències com ara Gran Bretanya o els Estats Units. A més, el seu lema era "Vom Sofakissen zum Städtebau" (des dels coixins dels sofàs a la construcció de ciutats), que indica el seu ampli ventall d'interessos.
Objectius
- Promoure el debat intel·lectual sobre el tema del disseny.
- Millorar la qualitat dels béns de consum alemanys.
- Millorar la competitivitat dels productes alemanys.
- Afavorir els contactes entre empresaris i creadors.
A més de tot això, hi va haver una separació d’estètica i qualitat, van normalitzar el formar DNI, hi havia una gran senzillesa i estandardització, també hi va haver un estalvi per a comerciant i client i van crear la primera imatge corporativa per a la fàbrica AEG (Peter Behrens).
Dins d’aquest, es coneixen artistes i arquitectes on es destaquen Hermann Muthesius, Peter Behrens i Henry van de Velde. Aquest últim va ser arquitecte, dissenyador industrial i pintor belga que va treballar en diversos països europeus com França, Holanda i Alemanya. És considerat un dels fundadors del Modernisme a Bèlgica. Més tard va evolucionar cap al Racionalisme mostrant-se partidari de l'absència d'ornamentació. Va defensar les seves idees sobre l'art en escrits com "L'art futur" (1895) i "Observacions generals per a una síntesi de les arts" (1895).
A més, pensava que totes les arts havien de subjugar a les arts decoratives, ja que millorant l'entorn de l'home, l'home millorava. Per aquest motiu dissenyava fins a l'últim detall dels seus espais.