El Barroc Musical: Característiques i Etapes
Enviado por Chuletator online y clasificado en Música
Escrito el en catalán con un tamaño de 471,96 KB
AUD 34: "Lasciatemi morire" (Òpera Arianna)
- Melodia: Trista, sòlida.
- Forma: Òpera Arianna, Monteverdi.
- Instrumentació: Vocal, instrumental.
- Harmonia: Tonal, baix continu.
- Ritme: Tranquil, pausat, lleuger.
AUD 35: Òpera Orfeu (Tocatta)
- Melodia: Brillant, majestuosa.
- Forma: Òpera Orfeu, Tocatta.
- Instrumentació: Instrumental, orquestra.
- Harmonia: Tonal, Do M, homofònica.
- Ritme: Marcat, repetitiu, ferm.
AUD 36: "Rosa del cielo" (Òpera Orfeu)
- Melodia: Expressiva, bella.
- Forma: Òpera Orfeu, ària, Monteverdi.
- Instrumentació: Vocal, instrumental (veu + continu).
- Harmonia: Tonal, baix continu, dissonàncies.
- Ritme: Flexible, irregular, melismes.
AUD 38: "El galan que ronda las calles"
- Melodia: Lírica, fresca, graciosa.
- Forma: Villancet, polifònic, tema variat.
- Instrumentació: Vocal, instrumental (2 veus i baix continu).
- Harmonia: Tonal, simple, terceres paral·leles.
- Ritme: Tranquil, lleuger.
AUD 39: Oratori de Nadal
- Melodia: Alegre, no dramàtica, felicitat.
- Forma: Cantata, Bach, tema religiós, llarga.
- Instrumentació: Vocal, instrumental (cor, solistes, orquestra).
- Harmonia: Re M, textura homofònica.
- Ritme: Brillant, majestuós, marcat, fort.
AUD 40: BWV 147
- Melodia: Text dedicat a la Verge.
- Forma: Coral, 3 parts, dividida en 10 números.
- Instrumentació: Vocal, instrumental.
- Harmonia: Do M, textura contrapuntística.
- Ritme: Lleuger, flexible, regular.
AUD 41: Passió segons Sant Mateu (Bach)
- Melodia: Sòlida, complexa, trista.
- Forma: Cor estructurat en 9 parts amb 68 números.
- Instrumentació: 2 cors de 4 veus, 2 oboès, 2 violins, 1 viola, 2 flautes, sense metall.
- Harmonia: Mi m, textura contrapuntística.
- Ritme: Lent, sobri, pesat.
AUD 49: Suite BWV 1067 (Sim)
- Melodia: Flauta travessera (solista).
- Forma: Badinerie (Bromejar).
- Instrumentació: Corda, clavicèmbal, flauta.
- Harmonia: Tonal, diatònica, clàssica, textura contrapuntística.
- Ritme: Alegre, ràpid, viu, binari, mecànic.
AUD 50: Música per als Reials Focs d'Artifici
- Melodia: Sonora, forta, solemne.
- Forma: Suite, 5 peces, commemora un fet històric.
- Instrumentació: Gran orquestra instrumental més corda.
- Harmonia: Tonal, textura homofònica.
- Ritme: Fort, brillant.
AUD 51: 1r moviment del 3r Concert de Brandenburg
- Melodia: Ràpida, alegre, marcada.
- Forma: Concert (Grosso), Bach.
- Instrumentació: Corda més baix continu.
- Harmonia: Tonal, Sol M, contrapuntística.
- Ritme: Viu, alegre, marcat, accentuat.
AUD 52
- Melodia: Arpegis, notes, acords.
- Forma: Preludi, estructura lliure.
- Instrumentació: Clave ben temperat.
- Harmonia: Do M, tonal, acords de Do M.
- Ritme: Tranquil, continu, regular.
Context Barroc
El Barroc és una etapa cultural d'Occident que va abraçar el segle XVII i bona part del XVIII, com a conseqüència, sobretot, de les lluites religioses que havien dividit Europa al segle XVI.
Els músics van adoptar el terme "barroc" per referir-se al període de 150 anys que va des de l'inici de l'òpera, cap a 1600, fins a la mort de Johann Sebastian Bach el 1750.
El Barroc es va convertir en l'època del virtuosisme musical.
Trets Principals del Barroc
- Predomini de l'estil vertical o homofònic.
- Harmònicament es manté dins del sistema tonal.
- Els gèneres profans van adquirir un gran relleu, per exemple, amb les primeres òperes.
- Delimitació i independència entre música vocal i instrumental.
Definició i Etapes del Barroc
El Barroc és el període històric de la cultura occidental que va des de 1600 fins a 1750. Està enquadrat entre el Renaixement i el Classicisme.
Fets musicals clau:
- La primera òpera, "Orfeu" de Monteverdi.
- La mort de J. Sebastian Bach (1750).
Etapes del Barroc
- Barroc primerenc (1580-1630): C. Monteverdi, G. Caccini, J. Peri, G. Frescobaldi, E. Cavalieri.
- Barroc mitjà (1630-1680): A. Corelli, G. Torelli, B. Strozzi, E. Jacquet de la Guerre, D. Buxtehude, H. Purcell, J.B. Lully.
- Barroc tardà (1680-1750): A. Vivaldi, D. Scarlatti, J.S. Bach, G.F. Haendel, G.P. Telemann, J. Pachelbel, T. Albinoni, A. Scarlatti, A. Marcello, F. Couperin, J.P. Rameau.